73 834 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Min fru må vara skandinavisk arkitekt i mycket i hushållet,,men när det gäller diskmaskinen är hon definitivt en tvättbjörn på meth. Jag packar om det hon stoppat i varje gång jag öppnar den. Sedan klagar hon på att jag fyllt den för mycket om det är något som inte blir rent, med hennes metodik så skulle man behöva köra maskinen flera gånger per dag...P pmd skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Inget läckagelarm, så chansen finns att upptäcka det tidigt. Men visst vore det fint med det. Det finns ju fler saker som kan hända, tog en kaffe på morgonen och när jag gick till kylskåpet barfota kändes trägolvet konstigt. En koppling hade plötsligt spruckit. Leta orsak, stäng av vattnet, torka upp, ner i krypgrunden och ta bort trossbotten och isolering, häng för utrymmet, på med värme och avfuktare. Den gången gick det bra.P pmd skrev:
Det sitter ett Aquastopp på maskinen. Vad tänker du på för läckagelarm?
/W
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej inte egentligen. Du kan inte i verkligheten mäta momentan effekt; ty gränsvärden fungerar bara i matematiken, inte i vår kvantmekaniska värld. Heissenberg sätter stopp för det.Demmpa skrev:
Så varje försök att mäta momentan effekt kommer att stupa någonstans vid Planck-konstanten (men man kan faktiskt komma förvånansvärt nära).
Så det enda vi egentligen diskuterar är över hur stort intervall vi vill mäta vår medeleffekt. Det råder ingen principiell skillnad på en timme eller nanosekunden därvidlag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Jo faktiskt. Jag har slitit ut en ohygglig mängd gamla Ovir-elektroner här i huset och ersatt dem med friska fräscha FK-elektroner.H HenrikHuslöse skrev:
Eller, om vi skall vara petnoga, så var det mer deras potential (obs ordvits!) för att läcka E-fält jag var orolig för. Elektronerna som sådana hade nog kunnat hänga med ett tag till...
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag har en liten manick som ser ut som en brandvarnare i diskbänksskåpet. Köptes på Classe för många år sedan. Antar liknande finns även idag.Workingclasshero skrev:
Min gör dock ingen nytta för vatten framför maskinen men det syns åtminstone.
Med tanke på hur elmixen ser ut i Sverige så kan nog alla elsäljare ge det löftet. Så enda effekten är väl att du betalar lite extra för att känna dig god, men din handling har absolut ingen effekt på elproduktionen.P pmd skrev:
Jag skulle till och med vilja påstå att den enda gång det faktiskt gör skillnad är när Sverige importerar och då kommer de inte att klara av att hålla löftet, om man bor i SE4. Norr om SE4 så gör det ingen skillnad nånsin då import från Danmark till SE3 i princip enbart sker när elen är billig i Danmark pga mycket vindkraft. Men när man importerar från utlandet till SE3 så är det inte enbart när det blåser mycket, utan även när det blir brist på svensk el i SE4 och då blir det i praktiken svårt att garantera att elen är fossilfri. Så, bor man norr om SE4 så kastar man pengarna i sjön, bor man i SE4 så kan det göra viss skillnad, men det blir nog inte 100% fossilfri el ändå.L lbgu skrev:
Tyvärr kommer någon mindre nogräknad köpa kolkraftselen. Det bästa är om alla (oavsett köpkraft) minskar sin förbrukning så att den elen aldrig behöver produceras.P pmd skrev:
Alternativt att man bygger ut vattenkraft och kärnkraft mm.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, allt detta är ju bara dumheter eftersom det inte går att bygga bort baskraft osv med "grön" el. Det är inget land av rang som har någon grön el att räkna med om den inte kommer från vattenkraft.J JohanLun skrev:
Skall vi ställa om så måste naturligtvis alla ställa om. Att några köper sig avlatsbrev för en liten del av produktionen spelar ju ingen som helst roll om det inte kan påverka hur hela marknaden ser ut.
Dessutom så är det naturligtvis inte heller sant eftersom dessa kunder fortfarande har elen på när det är Dunkelflaute. (Jaja, de får väl hävda att de tar all vattenkraft då...)
Och det enda som går där är kärnkraft. Vattenkraften är antingen utbyggd eller så är det tvärstopp pga miljöpåverkan.J JohanLun skrev: