70 629 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Det medelvärdesbildas i mätaren. Som jag förstår det är syftet är att få en så korrekt mätning av övertoner som möjligt.J JohanLun skrev:
Elmätarna har givetvis en begränsning på hur stor ström de kan mäta. Jag tror många hushållsmätare idag är märkta för max 100 A. Ju större mätområde man har desto sämre nogrannhet får man när man bara använder en liten del av mätområdet.lars_stefan_axelsson skrev:
Min elsäljare lovar att producera fossilfri el i minst den mängd som jag förbrukar. (Se Ursprungsgarantier hos Energimyndigheten).pacman42 skrev:
Där slutar mitt ansvar. Andra må göra som jag på det att mängden fossilel minskar i kablarna.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Det går även lättare, och snabbare, att stoppa in bestick i bestickkorgen om man ser till att ställa dem i korgen ordnat, dvs sorterat och systematiskt fyller på från ena änden till den andra. Då slipper man leta efter ledigt fack att ställa nästa bestick i vilket blir svårare och svårare ju fler bestick det står i korgen.J JohanLun skrev:
Bah! Säger min fru. ❤️
Har du ett läckagelarm? Annars måste du nog sitta och vakta maskinen medan den kör för att hinna upptäcka ett läckage i tid för att hinna åtgärda det innan det ställer till problem.Workingclasshero skrev:
Ja, luft har i allmänhet lägre värmekapacitivitet än de allra flesta matvaror man har i ett kylskåp. Det lär man sig i skolan tror jag.Workingclasshero skrev:
Det är nog så att de allra flesta människor är sig själva närmast. Annars skulle det givetvis inte behövas några effektavgifter.E eajn skrev:Är det såhär ni skulle funka i en soppkö också? Ät för två på en gång, skit i om det räcker till alla?
Det här har väl väldigt lite att göra med privatekonomin verkar det som. Problemet är att folk inte vill ändra sina vanor för att bidra en smula till samhället där elen som tillverkas (åtminstone den rena) behövs som mest på annat håll vissa tider. Testa ett annat argument än snålhet, berätta om solidaritet och miljöpåverkan.
Men den europeiska elmarknaden är knappast baserad på solidaritet i övrigt heller, i någon större utsträckning.
Vi har "rörligt" pris, dvs månadsmedel, men det har aldrig fallit mig in att hålla koll på timpriset. Snarare tvärtom; när det stora svarta rubriker i media om att elpriset når nya höjder så reagerar jag med att tänka "det påverkar inte mig".S Sir Duke skrev:
Snart installerar vi ett batteri, men det kommer inte heller att medföra att jag håller koll på timpriset (kvartspriset). Det får batteristyrningen göra åt mig.
Det finns en tumregel som säger att det som spelar roll att schemalägga efter periodpris och effektavgifter är husuppvärmning, vattenvärmning , elbilsladdning, och uppvärmning av spabad. Hushållsel har marginell påverkan.P PurreP skrev:
Själv vill jag helst ha bilen[*] fulladdad så ofta som möjligt. Eftersom vi inte har något spabad så blir det alltså uppvärmning av hus och vatten som ska styras. Det är ett mycket enklare projekt än att styra användning av hushållsmaskiner.
[*] Än så länge är det en laddhybrid, och på en sådan är eldriften en kuriositet snarare än en viktig del, men när den byts mot en riktig elbil kommer jag att vara noga med att ladda den direkt när den parkeras i garaget.