H HenrikHuslöse skrev:
Jag kollade databladet på ett elmätarchip jag råkade ha: Sampling rate 8 kHz. Vi får hoppas slippa effektaxa med den upplösningen. 😅
Kollade inställningarna för min lastbalansering som får data från HAN porten och den är ställd på 2400Baud.

Nu vet jag inte hur mycket data som skickas eller hur ofta så det är kanske bara en "skur" per sekund som skickas trots allt.

8kHz tänker jag blir svårt att klara med 2400Baud.

Håller med om att det kan blir lite spänd stämning hemma om man ska försöka förklara för frun att topparna läses av med 8kHz! 😂

Man kan ju undra varför effektavgiften medelvärdesbildas under en hel timme när det är olika elpriser varje kvart.

J Johan_F skrev:
Man kan ju undra varför effektavgiften medelvärdesbildas under en hel timme när det är olika elpriser varje kvart.
För att effektavgiften är till för att långsiktigt minska behovet av utbyggnad av infrastruktur och elpriset styrs av andra faktorer.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och när då någon hänvisar till toppar under sekunden så ökade jag mot vart det teoretiska maximumet fanns med dagens förutsättningar, dvs 10 sekunder eftersom det måste vara mätbart i elmätaren för kunden - dvs HAN-porten sätter gränsen för hur korta toppar som man i teorin kan ta ut utan nya elmätare
Tja, jag ser inte den kopplingen egentligen. Jag har ju haft en mycket brant effekttaxa under många år nu, dvs långt innan jag fick någon elmätare med HAN-port (eller annan port heller för den delen). Ville jag veta så var det bara att titta på elräkningen...

Så jag ser inte att elnätsägarna måste låsa sig till när/hur kunden kan se mera "momentan" förbrukning. Min elnätsägare kände sig iaf inte bunden av det.

Det vore rimligt och logiskt att man inte gör det, men jag ser som sagt inte att de egentligen måste.

Nu har man ändå valt medelvärdesbildning under lång tid, en timme, och det är väl ganska rimligt eftersom nätet inte belastas lika hårt av mycket korta toppar; pss som de inte bränner en säkring. Det tar tid för värme att utvecklas eftersom energin trots allt blir liten.

Och det är ju även det som talar emot millisekundupplösning; det finns knappt någon begränsning på hur stor effekt man skulle kunna mäta upp om man tar strömrustning i (dåliga/åldrade) nätaggregat osv. med i beräkningen.

Men jag antar att elmätarna har någon begränsning (enlig spec?) på hur stor momentan effekt de kan mäta. Någon som har siffror?

Jag svarar som många redan svarat i denna tråd. Skaffa ett batteri och ladda det vid låga priser och använd elen precis som ni vill resterande dygn (exkl elbilen som ni laddar under billiga timmar).

T
Zevv Zevv skrev:
Jag svarar som många redan svarat i denna tråd. Skaffa ett batteri och ladda det vid låga priser och använd elen precis som ni vill resterande dygn (exkl elbilen som ni laddar under billiga timmar).
Aja baja stopp och belägg där säger gubbarna på elsäkerhetsverket. Har du tillstånd för det och har du tänkt på miljön och brandsäkerheten från ett genusperspektiv?

T Trolltomte skrev:
Aja baja stopp och belägg där säger gubbarna på elsäkerhetsverket. Har du tillstånd för det och har du tänkt på miljön och brandsäkerheten från ett genusperspektiv?
Hur menar du?

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
T
Zevv Zevv skrev:
Hur menar du?
Du får ju inte koppla in batteri inte ens en solpanel på balkongen. Bara elektriker och andra scammers får koppla in batteri, med rot rut röt bidrags systemet så blir priset ändå mer än 10 diskmaskiner.

T Trolltomte skrev:
Du får ju inte koppla in batteri inte ens en solpanel på balkongen. Bara elektriker och andra scammers får koppla in batteri, med rot rut röt bidrags systemet så blir priset ändå mer än 10 diskmaskiner.
Var har jag skrivit någonstans att han ska installera batterier själv?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
T
Zevv Zevv skrev:
Var har jag skrivit någonstans att han ska installera batterier själv?
Vi pratar ju om priser här, folk försöker spara en krona här och en krona där och ditt förslag är seriöst att punga ut med hundratusentals kronor?

T Trolltomte skrev:
Vi pratar ju om priser här, folk försöker spara en krona här och en krona där och ditt förslag är seriöst att punga ut med hundratusentals kronor?
Så det var det du menade. Det kanske du kunde skrivit istället för att svara följande:
T Trolltomte skrev:
Vad jag vet har jag rätt likt alla andra att svara på detta forum. Det kostar dessutom inte hundratusentals kronor att skaffa ett litet batteri som kan ta hand om en del av dygnets timmar. Tips om du vill fortsätta diskussionen är att vara lite mer seriösare i ditt svar än ditt användarnamn säger.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Jag har svårt att se att 8khz sampling skickas till elbolaget för analys och lagring. Sannolikt medelvärdesbildas redan i mätaren?

Det är väl enklare än så. Energideltat under timme ger ju medevärdet. Mätaren behöver bara lämna tidsstämpel på förbrukad energi. D.v.s. en gång per tidsperiod

P
J JohanLun skrev:
Det är inte bara frågan om ekonomi - att minska "topparna" gör att man slipper gå in med "dålig" elproduktion. Detta är i högsta grad en klimatfråga som faktiskt inte behöver försämra vardagen.
Jag köper bara fossilfri el, så jag har dragit mitt strå till klimatstacken. Andra må göra detsamma, tycker jag.

P pmd skrev:
Jag köper bara fossilfri el, så jag har dragit mitt strå till klimatstacken. Andra må göra detsamma, tycker jag.
Gör du? Jag undrar hur du försäkrar dig om det. Elektronerna blandas vilt i kablarna.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.