73 837 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Vilket är det elbolagen vill åt...S S N Jörgen Magnusson skrev:Du har helt rätt gällande 1 timma, där är snittet. Men jag laddar bilen på 32A trefas, de timmar det är lägst elpris. Då kan effektuttaget enbart för bilen bli 22 kW per timma för de 4-5 timmarna jag laddar i veckan, så jag får sänka effekten på laddning till 16A trefas, då kommer min effekttariff alltid ligga på minst 11 kW alla månader. Och det känns tokigt.
Beror på hur din nätägares modell ser ut. Vissa lämnar nätterna "fria".S S N Jörgen Magnusson skrev:Du har helt rätt gällande 1 timma, där är snittet. Men jag laddar bilen på 32A trefas, de timmar det är lägst elpris. Då kan effektuttaget enbart för bilen bli 22 kW per timma för de 4-5 timmarna jag laddar i veckan, så jag får sänka effekten på laddning till 16A trefas, då kommer min effekttariff alltid ligga på minst 11 kW alla månader. Och det känns tokigt.
Det beror på när på dygnet du laddar samt hur nätägaren definierar effektaxan, tex;S S N Jörgen Magnusson skrev:Du har helt rätt gällande 1 timma, där är snittet. Men jag laddar bilen på 32A trefas, de timmar det är lägst elpris. Då kan effektuttaget enbart för bilen bli 22 kW per timma för de 4-5 timmarna jag laddar i veckan, så jag får sänka effekten på laddning till 16A trefas, då kommer min effekttariff alltid ligga på minst 11 kW alla månader. Och det känns tokigt.
- bara vardagar dagtid 7-20,
- högtaxa dagtid 6-20 & lågtaxa "halva priset" 21-05.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Är inte 10sek intervallet för uppdatering/export mot överordnat system/MOD-BUS porten? Mätningarna görs vad jag vet hela tiden.pacman42 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Vem vill å andra sidan köra diskmaskin om natten eller när man inte är hemma?P PurreP skrev:Wow, vilken respons!
Landar i att det, såklart, inte är värt att slåss för detta.
Jag kommer gå på miljö-/klimatspåret och även på vad vi lär våra barn. "Barn gör som man gör..."
Vi har automation på värmepump och elbilsladdningen, får väl vara nöjd med den biten...
Jag vill ju inte vara en El-Hitler här hemma som förbjuder avvikelser men har lite svårt för att man inte skjuter maskinanvändningen från 21.30 till 2.30 om maskinen ändå inte kommer tömmas förrän på morgonen, men man får välja sina fajter och bita sig i tungan ibland.
Bör ju finnas en samplingsfrekvens för själva mätningen om man kanske kan anta är 1/10-1sekund som jag själv skulle valt som långsammaste frekvens för att sedan digitalt medelvärdesbilada. Det som ligger innan måste ju vara något slags analogt filter och ha sådant för 10 sekunder känns som krånglig lösning.R Robert-san01 skrev:
Eftersom effekttaxan bygger på medeleffekten av totala energiförbrukningen under en timme (kWh/h) så lär det behövas mååånga & höööga 10 sekunders toppar under en timme för att det ska ge utslag på medeleffekten.pacman42 skrev:
Det finns inget krav ställt att det måste vara under en timme, det var detta som det hypotetiska resonemanget utgick ifrån. Och när då någon hänvisar till toppar under sekunden så ökade jag mot vart det teoretiska maximumet fanns med dagens förutsättningar, dvs 10 sekunder eftersom det måste vara mätbart i elmätaren för kunden - dvs HAN-porten sätter gränsen för hur korta toppar som man i teorin kan ta ut utan nya elmätareDemmpa skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Jag kollade databladet på ett elmätarchip jag råkade ha: Sampling rate 8 kHz. Vi får hoppas slippa effektaxa med den upplösningen. 😅