J
J Johan_F skrev:
Det finns sådana tvättmaskiner och jag har en av dem; Wascator WE 66 MP/LE. Svensktillverkad i Ljungby dessutom! Det är den bästa tvättmaskin vi har haft! Köpte den begagnad från ett hyreshus. Alla reservdelar finns styckvis i Ljungby. Avsedd för kontinuerlig drift och håller därför i en evighet i en villa. Tvättar på ca 50 minuter. Såg nyss en som gick på auktion för 5000 kr. Jag har kopplat varmvattnet till mitt solvärmesystem med 180 vakuumrör. På vintern kommer varmvattnet till den från en vattenmantlad kakelugnspanna eller bergvärmepump.
Cool lösning, men denna är nog nästan tuffare utmaning än att trycka delay knappen.

Älskling, jag har köpt en begagnad tvättmaskin från ett hyreshus, den ser ut som något man hittar i en fabrik men rent tekniskt är den bra
😅

• Haha
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Cool lösning, men denna är nog nästan tuffare utmaning än att trycka delay knappen.

Älskling, jag har köpt en begagnad tvättmaskin från ett hyreshus, den ser ut som något man hittar i en fabrik men rent tekniskt är den bra
😅
Haha, vi har den varken i vardagsrummet eller badrummet. Enda problemen var väl att lyfta in den då den är tyngre än vanliga konsumentmaskiner samt att den tömmer ut tvättvattnet lite väl fort för avloppet, men det löstes med en klämma på slangen. (Sen kopplas den på trefas också.) Bytte stötdämpare och gummibälgen för mindre än en tusenlapp sedan blev den nästan som ny och har gått flera år utan fler delar. Mycket nöjda!

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Väldigt många missuppfattar hur effekttaxan fungerar! Du behöver INTE låta bli att använda mer än en elapparat i taget! I många fall spelar det ingen eller liten roll hur du gör. Exempel: Du vill köra vattenkokaren 5 minuter, mikron 10 minuter, en spisplatta 15 minuter och dammsugaren 30 minuter. Kostnaden blir detsamma om du startar alla på en gång eller efter varandra under samma timme! (Under förutsättning att det är samma elpris för dig varje kvart.)
Du kan dock minska kostnaderna genom att (helst varje dag i månaden) sprida ut de stora förbrukarna på ömse sidor av timslaget eller på olika timmar.

(Motverkar inte utformningen av effektavgifterna syftet med dem? Genom ovanstående kommer ju en del förbrukning att koncentreras just runt timslaget istället för mer jämnt över tiden!)

Redigerat:
J Johan_F skrev:
Väldigt många missuppfattar hur effekttaxan fungerar! Du behöver INTE låta bli att använda mer än en elapparat i taget! I många fall spelar det ingen eller liten roll hur du gör. Exempel: Du vill köra vattenkokaren 5 minuter, mikron 10 minuter, en spisplatta 15 minuter och dammsugaren 30 minuter. Kostnaden blir detsamma om du startar alla på en gång eller efter varandra under samma timme! (Under förutsättning att det är samma elpris för dig varje kvart.)
Du kan dock minska kostnaderna genom att (helst varje dag i månaden) sprida ut de stora förbrukarna på ömse sidor av timslaget eller på olika timmar.

(Motverkar inte utformningen av effektavgifterna syftet med dem? Genom ovanstående kommer ju en del förbrukning att koncentreras just runt timslaget istället för mer jämnt över tiden!)
Ja, många missuppfattar effekten av effekttaxa precis som du gör nu och det är bättre är det att säga effektavgift. Avgiften baseras på den högsta utnyttjade effekten, alltså hur mycket el du använder vid en given tidpunkt, den mätts i kW. El förbrukningen mäts i kWh.

Modellen bygger på ju mer du förbrukar samtidigt desto högre blir avgiften. Så om du slår på alla elförbrukarna samtidigt blir avgiften högre, men det är både effektutnyttjande, tid och tidpunkt som kan påverka. Vi kan kalla det för en trängselavgift för el, behöver du hög effekt samtidigt behöver mer el levereras under tidsperioden.

Tyvärr har de olika elnätsbolagen valt olika sätt att räkna på så var och en behöver gå in och titta hos sin elnätsleverantör.

S S N Jörgen Magnusson skrev:
Ja, många missuppfattar effekten av effekttaxa precis som du gör nu och det är bättre är det att säga effektavgift. Avgiften baseras på den högsta utnyttjade effekten, alltså hur mycket el du använder vid en given tidpunkt, den mätts i kW. El förbrukningen mäts i kWh.

Modellen bygger på ju mer du förbrukar samtidigt desto högre blir avgiften. Så om du slår på alla elförbrukarna samtidigt blir avgiften högre, men det är både effektutnyttjande, tid och tidpunkt som kan påverka. Vi kan kalla det för en trängselavgift för el, behöver du hög effekt samtidigt behöver mer el levereras under tidsperioden.

Tyvärr har de olika elnätsbolagen valt olika sätt att räkna på så var och en behöver gå in och titta hos sin elnätsleverantör.
Ja, många missuppfattar effektavgiften, precis som du gör nu. Den enda beräkningsprincip jag sett nätbolagen använda, är total energimängd för 1 timme. Så det är inte momentan effekt priset grundar sig på.

• Gilla
emilvikstrom och 8 till
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:

Det är du som missuppfattat hur effekttaxan/effektavgiften är tänkt att fungera.

Effekttaxan bygger på medelförbrukningen under varje kalendertimme, alltså kWh/h.

NEJ, effekttaxan bygger INTE på högsta momentaneffekten utan på timmedeleffekten.
Därav kvittar det om man förbrukar 10 kW under sex minuter (0,1 timme) eller 1 kW under en och samma timme.
10×0,1 = 1×1 = 1 kWh

Edit:
Det kvittar även om all förbrukning är på en enda fas eller är helt utjämnat mellan de tre faserna.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
För visualisera det hela är det arean på det röda i grafen nedan.

Graf med effektuttag i kW över tid, rödmarkerat område mellan 17:00 och 18:00 för visualisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
För visualisera det hela är det arean på det röda i grafen nedan.

[bild]
Njae, arean representerar ju antalet kWh under tiden men vi är ju ute efter något i enheten kW. Det är helt enkelt den högsta uppmätta medeleffekten under varje hel timme under dygnet vi är ute efter.
Sedan verkar åtminstone en del bolag som redan har infört detta ta medelvärdet under de tre dygn i månaden som har de högsta uppmätta medeleffekterna. Eventuellt räknar de enbart under t ex kl 7–20 "dagtid" och eventuellt med halvt värde övrig tid på dygnet. Eventuellt räknas bara vardagar och vintermånader.
Jag frågade Eon i går och de har ännu inte bestämt hur de kommer att implementera effektavgifterna men de beräknar att börja i september 2026.
Här är Energimarknadsinspektionens information om vad elnätsbolagen måste göra till 1 januari 2027: https://ei.se/om-oss/nyheter/2025/2...gifter---det-har-behover-de-forhalla-sig-till

• Arg
pacman42
  • Laddar…
J Johan_F skrev:
Njae, arean representerar ju antalet kWh under tiden men vi är ju ute efter något i enheten kW.
Arean är kWh under en timme, d.v.s. kWh/h vilket är detsamma som medeleffekten i kW.

• Gilla
  • Älska
Beskow93 och 8 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Arean är kWh under en timme, d.v.s. kWh/h vilket är detsamma som medeleffekten i kW.
Och här i ligger förvirringen med att kalla något för effekt som egentligen är energi.. ”Medeleffekt under en timma” är fortfarande en uppmätt mängd energi…men det är försent att ändra det begreppet nu.

• Gilla
Johan_F och 4 till
  • Laddar…
Och här i ligger förvirringen med att kalla något för effekt som egentligen är energi.. ”Medeleffekt under en timma” är fortfarande en uppmätt mängd energi…men det är försent att ändra det begreppet nu.
Prissättningen sedan är i alla fall per kW effekt.

Det tycker jag inte. Energi delat med tid är effekt. Om man delar den i millisekunder kommer effekten man får fram variera med sinusvågen, d.v.s. effekten är noll ena stunden och max 10 ms senare. Det är inte så intressant. Medeleffekten över längre tid är mer användbart, till exempel över en halvperiod, en sekund eller en timme.

Och eftersom elmätaren inte mäter oftare än var tionde sekund så är det den lägsta medeleffekt man kan få ut...

S Sir Duke skrev:
Ja, många missuppfattar effektavgiften, precis som du gör nu. Den enda beräkningsprincip jag sett nätbolagen använda, är total energimängd för 1 timme. Så det är inte momentan effekt priset grundar sig på.
Du har helt rätt gällande 1 timma, där är snittet. Men jag laddar bilen på 32A trefas, de timmar det är lägst elpris. Då kan effektuttaget enbart för bilen bli 22 kW per timma för de 4-5 timmarna jag laddar i veckan, så jag får sänka effekten på laddning till 16A trefas, då kommer min effekttariff alltid ligga på minst 11 kW alla månader. Och det känns tokigt.

pacman42 pacman42 skrev:
Och eftersom elmätaren inte mäter oftare än var tionde sekund så är det den lägsta medeleffekt man kan få ut...
Var har du fått det ifrån?

Misstänker att du tänker på HAN-/P1-portens kommunikation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.