73 835 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Vet du ens vad troll är? Troll är alltså inte såna som inte håller med dig. Troll är inte personer som påpekar din åsikt om att det är din fru som ska göra jobbet under överinseende av dina elspargestapofasoner.P pvr111 skrev:
Jag vet vad ett internettroll är ja. Jag ser att du dessutom frågar efter svar som inte hör till denna tråd - Purres problem. Det är ett av de tydliga tecken som finns på trollande. Du verkar också veta vad troll är. eftersom du tillåter dig trolla. Är du ett troll? Jag bara tar nu ett random urval av de definitioner som finns på internettroll på internet. https://www.howtogeek.com/465416/what-is-an-internet-troll-and-how-to-handle-trolls/ - An internet troll is someone who makes intentionally inflammatory, rude, or upsetting statements online to elicit strong emotional responses in people or to steer the conversation off-topic. Eller https://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(slang) In slang, a troll is a person who posts deliberately offensive or provocative messages online[1] (such as in social media, a newsgroup, a forum, a chat room, an online video game) or who performs similar behaviors in real life. The methods and motivations of trolls can range from benign to sadistic. These messages can be inflammatory, insincere, digressive,[2] extraneous, or off-topic, and may have the intent of provoking others into displaying emotional responses,[3] or manipulating others' perceptions, thus acting as a bully or a provocateur. The behavior is typically for the troll's amusement, or to achieve a specific result such as disrupting a rival's online activities or purposefully causing confusion or harm to other people.[4] Trolling behaviors involve tactical aggression to incite emotional responses, which can adversely affect the target's well-being.[5L Lowika skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Intressant att verbet ”troll” som användes för att beskriva beteendet hos dem som trålar runt Internet för att samla offer (fångst), senare blev ett substantiv som refererar till en fornnordisk entitet. 🤓
En LG, köpte den för tre år sedan tror jag. Jag var själv förvånad över hur lite el den drog.S Sir Duke skrev:
Diskmaskinen är 15 år gammal. Men jag har svårt att se att de blivit så mycket effektivare. Hade jag kört den på ett eco-program så hade den säkert bara dragit runt 2/3 av detta. Skall testa detta nästa gång...
Torktumlaren (kondenstumlare) får jag testa till helgen, den är dock inte lika rolig läsning - det vet jag redan. Nästa torktumlare får bli en med värmepump, eller så blir det bara en luftavfuktare i rummet och hängande kläder istället. Hade det inte varit så jobbigt att hänga upp strumpor och kalsonger så hade det redan alltid varit hängande torkning.
Den här IKEA tycker jag gör hängningen av de små sakerna mycket rimligare.pacman42 skrev:
En LG, köpte den för tre år sedan tror jag. Jag var själv förvånad över hur lite el den drog.
Diskmaskinen är 15 år gammal. Men jag har svårt att se att de blivit så mycket effektivare. Hade jag kört den på ett eco-program så hade den säkert bara dragit runt 2/3 av detta. Skall testa detta nästa gång...
Torktumlaren (kondenstumlare) får jag testa till helgen, den är dock inte lika rolig läsning - det vet jag redan. Nästa torktumlare får bli en med värmepump, eller så blir det bara en luftavfuktare i rummet och hängande kläder istället. Hade det inte varit så jobbigt att hänga upp strumpor och kalsonger så hade det redan alltid varit hängande torkning.
En ny diskmaskin gör av med 0.6kwh för 1h diskning med 55C och gör av med 9 liter vatten. Den kan göra av med mindre kwh om den matas med varmvatten, mest av kwh går till att värma 6C vatten till 55C. Kopplar du den till din VVB, så du kan köpa för nästan 0kr varje natt och värma mer än 9l, då kan du diska kl 18 på peaken, och ändå för en kostnad av ca 1 tll 2kr, för ca 480kr per år om du diskar varje dag kl 18. Diskar du ändå senare på billigare timmar, blir det verkligen 25 öre per disk. Nästan gratis.pacman42 skrev:
Efter nattens körningar:
- En tvättmaskin full med träningskläder (40°C) gjorde av med 0,29 kWh el med en körtid under en timme. Effekten låg på 2 kW under en kort stund. Centrifugering en syntes som lite rippel bara.
- En diskmaskin på snabb programmet kostade 1,42 kWh med en körtid på 1h25min. Effekten låg på 2 kW under tiden den värmde.
Dessa två lär knappast knäcka familjens ekonomi. Men är det någon av dessa man bör flytta till natten så är det diskmaskinen.
[bild][bild]
Vi kan jämföra med min LLVP:
[bild]
Och FLVP:
[bild]
Och laddning av bilar (en bil inatt) och uppvärmning av badtunna):
[bild]
EC motorerna i diskmaskinen är så effektiva numer, det är bara en liten pump som är i gång då och då.
purre: köp ny disk maskin, koppla den på varmvattnet, timpris-styr varmvatten-köpen. Köp blommor och bjud din fru på en titta-på-diskmaskiner-rundtur-på-elgiganten med sparade pengar.
Med tanke på hur många som har värmepumpar nuförtiden tycker jag det borde funnits en marknad för disk och tvättmaskiner med anslutning för både varm och kallvatten, energiförbrukning bör ju landa på bara en tredjedel av ren el
Precis, när den behöver kallvatten ska den inte slösa det varma. Den borde ta det varma från en beredare för sånna kan hålla värmen med lägre förluster längre tid och kan timpris-styras. Diskning borde då vara nästan gratis, när som helst.A ajn82 skrev:
Det är jag som automatiserar, så det är min filosofi som styr. Men jag är lyhörd för idéer och ändringar så vi är/blir överens om resultatet. Jag är nog mest frusen, och vill ha någon grad mer än de övriga.B Björkskär skrev:Hej
Är denna lösning på varmvatten demokratiskt förankrat hos hela familjen eller är det något beslut du fattat själv?😉😅
Ofta är den här typen av lösningar styrd av en person och tyvärr oftast av en man..
Hemma hos mig är det en ständig diskussion om vilken inomhustemperatur vi skall ha där jag som vill ha några grader högre alltid förlorar med motiveringen att jag får ta på mig mer kläder.
Diskussionerna är dock aldrig ur ett ekonomiskt perspektiv utan ur vilken temperatur man står ut i.
/ Björkskär
Det finns sådana tvättmaskiner och jag har en av dem; Wascator WE 66 MP/LE. Svensktillverkad i Ljungby dessutom! Det är den bästa tvättmaskin vi har haft! Köpte den begagnad från ett hyreshus. Alla reservdelar finns styckvis i Ljungby. Avsedd för kontinuerlig drift och håller därför i en evighet i en villa. Tvättar på ca 50 minuter. Såg nyss en som gick på auktion för 5000 kr. Jag har kopplat varmvattnet till mitt solvärmesystem med 180 vakuumrör. På vintern kommer varmvattnet till den från en vattenmantlad kakelugnspanna eller bergvärmepump.T Trolltomte skrev: