pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ju inte fått effekttariff ännu (kommer 1/1-26), men med Vattenfalls modell och kostnader så skulle jag direkt komma över 700kr/per år i besparing utan att göra mer än vad jag redan har hemma (förutom att jag slutar ladda bilen på kvällen på vintern, något som jag gör ibland - det blir billigare att köra på bensin om jag skall ut en vända till än att ladda). Jag kommer också att behöva stänga av värmen inne medan jag kör badtunnan på vintern (på vardagar, men normalt sett badar vi varje fredag). Om man jämför med vad det skulle ksta utan ändringar hemma så gissar jag att jag ligger på runt 1500-2000 kr/år med Vattenfalls modell. Sedan sparar jag ju på elkostnaderna också (en dryg tusenlapp per år). Så totalt sett blir det en del besparingar.
Det är väl ungefär vad jag förväntat mig. Vill man utrycka det i andra termer så är det i storleksordningen ett par restaurangluncher i månaden och jag lägger väldigt lite energi på att spara in ett par sådana, så ger jag mig in i detta så blir det ju för att det är ”kul”.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Är inte en vanlig effektavgift 70-130 spänn per kilowattimme, beroende på bolag och tid på dygnet och året.
Det låter som märkliga pengar så funkar det inte här iallafall.

Jag kompromissade med mig själv. Månads medel på el handel och har fått frun att acceptera att inte köra mer än en maskin åt gången.

Funkar bra, alla är nöjda och kostnaden är hanterbar.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Väldigt många i tråden verkar bara vilja betala för att slippa hjälpa politikerna att få ett elfritt land.

Jag kan förstå det på ett sätt, men ser också att straffen kommer bara bli hårdare om vi inte skruvar lite på våra elvanor.
Istället för att folket straffas av politikerna för att de inte accepterar idiotiska detaljstyrningar av sina liv så borde befolkningen straffa politikerna som satt oss i denna situation. Hade politikerna skött sitt jobb så hade vi haft en elförsörjning som klarat av att folk använder el när de vill.

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan tycker jag iofs att det är rätt roligt att nyttja mina kunskaper inom el, elektronik och programmering till något, jag använder dem aldrig på jobbet längre...
Tycker du här pekar på en viktig faktor - intresse och man tycker det är roligt. Mycket bra argument för att göra det.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
W
P paralun skrev:
Vem är det som "drar lasset" i er familj med att laga mat, diska, tvätta, tumla osv?
Har det någon bäring på trådskaparens frågeställning?

W widheg skrev:
Har det någon bäring på trådskaparens frågeställning?
Ja.

Om det bara är den ena parten som "drabbas" av sparaktiviteterna så har det bäring. Tex att inte köra tvätt och tork samtidigt skulle ju här hemma vara skitstökigt och bygga tvättberg.

VLJ VLJ skrev:
Vore intressant att veta vilka faktiska besparingar det resulterar i, och om de är så påtagliga att det är lönt att det ska påverka vardagen särskilt mycket. Tycker det är svårt nog att hinna tvätta allt som behövs med två småbarn utan att behöva fundera på när jag gör det, utan man gör det när det finns tid.
Och om man ska vara väldigt noga med att spara pengar på just den punkten så är det väl för man då generellt är sparsam och kanske har tydliga sparmål. Att bara försöka optimera sparandet på energiförbrukning, för det är den frågan du är intresserad av, tror jag man inte kommer så långt med.
Men enklaste lösningen är nog att du själv får ta det huvudsakliga ansvaret för tvätt och disk osv.
Det behöver handla om minst 3000 kronors skillnad för att det överhuvudtaget ska vara värt besväret att ens tänkas på.

Tveksamt om det handlar om sådana summor. Det kanske handlar om hundralappar?

E Erik Salhammar skrev:
Det behöver handla om minst 3000 kronors skillnad för att det överhuvudtaget ska vara värt besväret att ens tänkas på.

Tveksamt om det handlar om sådana summor. Det kanske handlar om hundralappar?
Jag gissar på runt 3000kr/år hos mig. Intressant dock att jag började styra saker för att huvudsäkringar gick så ofta...
...och räknar man in det också så blir det närmare 4000 kr.

J
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gissar på runt 3000kr/år hos mig. Intressant dock att jag började styra saker för att huvudsäkringar gick så ofta...
...och räknar man in det också så blir det närmare 4000 kr.
Tar man med effekttaxa, rörligt elpris och elbilsladdning undrar jag om man inte kommer upp i högre summor? Dvs om man laddar mitt på dagen eller väntar till natten. Sen kan nån säga att "självklart gör man det". Men, det är ju ungefär som med disken. Givetvis ser jag gärna att både disken och bilen laddas direkt (om allt annat lika) utifall jag behöver ut och åka eller får oväntat besök. Men oftast så spelar det faktiskt ingen roll om bilen laddas direkt eller på natten om det räcker den är klar till jag ska på jobbet. Eller disken är klar klockan nio på kvällen eller till nästa morgon. Om det HAR betydelse så förstår jag att man upplever "optimeringen" som ett problem.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jag blir fasen ... snip
Vad är "WAF"?

//

J jonte0 skrev:
Vad är "WAF"?

//
Wife Approval Factor

E Erik Salhammar skrev:
Det behöver handla om minst 3000 kronors skillnad för att det överhuvudtaget ska vara värt besväret för mig att ens tänkas på.
There, fixed it for you!

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Efter nattens körningar:
- En tvättmaskin full med träningskläder (40°C) gjorde av med 0,29 kWh el med en körtid under en timme. Effekten låg på 2 kW under en kort stund. Centrifugering en syntes som lite rippel bara.
- En diskmaskin på snabb programmet kostade 1,42 kWh med en körtid på 1h25min. Effekten låg på 2 kW under tiden den värmde.

Dessa två lär knappast knäcka familjens ekonomi. Men är det någon av dessa man bör flytta till natten så är det diskmaskinen.

Graf som visar energiförbrukning i watt av en tvättmaskin under tre timmar, med en hög topp vid cirka 04:15 på över 2000 watt. Graf som visar diskmaskinens effektanvändning över tid, med toppar runt 2000 W mellan klockan 04:00 och 05:00.

Vi kan jämföra med min LLVP:
Effektgraf över LLVP (Luft-Luftvärmepump) under en vecka, visar effektanvändning i watt från 21 till 28 oktober, med toppar upp till 2000 W.

Och FLVP:
Diagram över energiförbrukning och effektanvändning de senaste 7 dagarna, med varierande värden i blått och gult för olika tider på dygnet.

Och laddning av bilar (en bil inatt) och uppvärmning av badtunna):
Graf över elförbrukning under senaste dygnet, visar toppar vid 02:00 och 04:00 med effekt över 5 kW, relaterad till tvättmaskin och diskmaskin.

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.