70 602 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Sedan kan man också gjort andra åtgärder för att minska sina elförbrukning och då även hjälpa till med våra elnäts belastning. Vi har genom åtgärder på ett hus från -60 med källare där isolering förbättrats, en bvp, nya fönster, osv, avsevärt minskat vår elanvändning. Så vi har kanske "gjort det bättre" än att enbart flytta elförbrukning i tid.😇
Så det är helheten som påverkar.
Så det är helheten som påverkar.
Jo, jag vill försvara TS lite.
Nu ska jag försöka att inte vara kategorisk, men jag har hört liknande resonemang som ”varför bry sig, vi har råd”, eller ”varför ska någon bestämma…” men då för att försvara att köra en v8 pickis ensam varje dag till jobbet.
Att inte slösa, även om man har råd, tycker jag är något fint. Knepet är att man ska göra det så klokt att man har en precis lika bra vardag.
Där kan man tycka plastpåsar, stora bilar, diska på kvällstid är skitsaker, men många bäckar små.
Sen håller jag med om att det är skit att politikerna har förstört energisystemet. Men faktum kvarstår, tills det är fixat kommer en del av den dyra peak elen vara oljebrännaren i Karlshamn. Vare sig du har råd att köra ditt spabad en måndag morgon eller inte.
Nu ska jag försöka att inte vara kategorisk, men jag har hört liknande resonemang som ”varför bry sig, vi har råd”, eller ”varför ska någon bestämma…” men då för att försvara att köra en v8 pickis ensam varje dag till jobbet.
Att inte slösa, även om man har råd, tycker jag är något fint. Knepet är att man ska göra det så klokt att man har en precis lika bra vardag.
Där kan man tycka plastpåsar, stora bilar, diska på kvällstid är skitsaker, men många bäckar små.
Sen håller jag med om att det är skit att politikerna har förstört energisystemet. Men faktum kvarstår, tills det är fixat kommer en del av den dyra peak elen vara oljebrännaren i Karlshamn. Vare sig du har råd att köra ditt spabad en måndag morgon eller inte.
Precis, den som är tidigt ute med att styra sina vanor har bra förutsättningar framöver också.S Sir Duke skrev:
För min egen del så handlar det mest om att ha koll på och till viss del styra vissa apparater. Jag insåg i helgen när jag testade vissa apparater varför torktumlaren ibland inte kör färdigt, den jä-eln stannar vid minsta lilla glitch i spänningen - ett strömavbrott på under sekunden räcker för att man skall behöva trycka på "play" igen. Samma problem när den väntar på att få starta på timern. Ytterst irriterande.
Tvätt och disk går dock igång efter strömavbrott så de kan man bryta om man behöver för effekttariffen, men jag tänker mig att det finns lägre hängande frukt där...
...men jag planerar att kunna bryta diskmaskinen temporärt då den delar säkring med mikrovågsugnen, om diskmaskinen värmer så löser säkringen. Jag försökte förra helgen dra in ytterligare en ledare så att de får separata säkringar, men jag hittar inte en av dosorna som ledningarna passerar. Det kanske går att lösa ändå genom att dra ut ledaren med två ledare påskarvade, men jag vill verkligen inte riva halva köket ifall jag skulle misslyckas...
...så att använda en smart brytare till diskmaskinen är plan B ifall jag inte hittar dosan. Har någon en bra ide rörande hur jag skall hitta den så är jag mottaglig...
Jag har bara konstaterat att för oss är det inte värt besväret att försöka undvika tex dessa effekttariffer man infört nu. Det skulle krävas en stor insats, inte bara i beteende utan även i tekniska lösningar för effektbegränsning osv. Och, när jag lyckas med det så kommer det ändå vara småpengar att spara på årsbasis (i storleksordningen några få tusenlappar).kisumisu skrev:
Var det här faktist jag tänkte också.
Bra lön = jag har råd = jag skiter i allt ta det som är bekvämaste. "I don't blame her". Men klokt kan man ju diskutera om.
Men många som har bra löner skiter fullständigt i vad saker kostar har jag märkt.
Det här är nu inte avundsjuka men vissa vet inte ens hur mycket vanliga knegare måste spara in på saker.
Har en kompis som tjänar det dubbla jämfört med mig som inte fattar att jag flyttade ifrån storstaden "det är ju bara ta lån" hette det då. Han har dock varit tyst om lån sista åren när han själv fick ekonomiska problem 😂
Nån procents räntehöjning gjorde ju mycket på miljonlån. Även om det blev lite positivare för egen del när äntligen sparkonto mm fick någonslags ränta (som dock ännu äts upp av inflationen).
Därför är jag också lite nyfiken på hur mycket andra ser att de sparar, speciellt när man går så långt att man blir osams i familjen om det. Vad är det för pengar det handlar om? Men, hittills har jag inte sett några siffror i tråden (med reservation för att jag missat något inlägg, lyft gärna den siffran igen då).
Jag tycker ju att energiteknik är kul och är svinsugen på stort batteri bara för att få 100% kontroll på när jag köper el och kan förbruka el hur jag vill. Men, en begränsande faktor här är också att jag bygger tekniska system i hushållet som bara jag kan hantera. Alla dessa saker är rätt meckiga idag.
Vi har inte fått effekttaxa ännu, men försöker börja öva lite på skoj. Inte vattenkokare, spishäll och strykjärn samtidigt, typ.MathiasS skrev:
Jag har bara konstaterat att för oss är det inte värt besväret att försöka undvika tex dessa effekttariffer man infört nu. Det skulle krävas en stor insats, inte bara i beteende utan även i tekniska lösningar för effektbegränsning osv. Och, när jag lyckas med det så kommer det ändå vara småpengar att spara på årsbasis (i storleksordningen några få tusenlappar).
Därför är jag också lite nyfiken på hur mycket andra ser att de sparar, speciellt när man går så långt att man blir osams i familjen om det. Vad är det för pengar det handlar om? Men, hittills har jag inte sett några siffror i tråden (med reservation för att jag missat något inlägg, lyft gärna den siffran igen då).
Är inte en vanlig effektavgift 70-130 spänn per kilowattimme, beroende på bolag och tid på dygnet och året.
Så det borde ju göra inte bara ett par tusenlappar utan flera att ladda bilen och värma vatten på rätt tid.
Nån som haft effekttaxa ett tag och kan ge lite insikt om de faktiska konsekvenserna?
Jag har ju inte fått effekttariff ännu (kommer 1/1-26), men med Vattenfalls modell och kostnader så skulle jag direkt komma över 700kr/per år i besparing utan att göra mer än vad jag redan har hemma (förutom att jag slutar ladda bilen på kvällen på vintern, något som jag gör ibland - det blir billigare att köra på bensin om jag skall ut en vända till än att ladda). Jag kommer också att behöva stänga av värmen inne medan jag kör badtunnan på vintern (på vardagar, men normalt sett badar vi varje fredag). Om man jämför med vad det skulle ksta utan ändringar hemma så gissar jag att jag ligger på runt 1500-2000 kr/år med Vattenfalls modell. Sedan sparar jag ju på elkostnaderna också (en dryg tusenlapp per år). Så totalt sett blir det en del besparingar.MathiasS skrev:
Jag har bara konstaterat att för oss är det inte värt besväret att försöka undvika tex dessa effekttariffer man infört nu. Det skulle krävas en stor insats, inte bara i beteende utan även i tekniska lösningar för effektbegränsning osv. Och, när jag lyckas med det så kommer det ändå vara småpengar att spara på årsbasis (i storleksordningen några få tusenlappar).
Jag tycker ju att energiteknik är kul och är svinsugen på stort batteri bara för att få 100% kontroll på när jag köper el och kan förbruka el hur jag vill. Men, en begränsande faktor här är också att jag bygger tekniska system i hushållet som bara jag kan hantera. Alla dessa saker är rätt meckiga idag.
Ganska liknande våra förutsättningar. Vi har under många år gjort succesiva förbättringar och modernisering av huset för att sänka el/energiförbrukning där det idag är svårt att räkna hem något ytterligare. Vid köp hade tidigare ägare en elräkning på ca 35 000 kWh och idag runt 12 000 kWh.MathiasS skrev:
Det som påverkar mest är en äldre bvp som inte har styrsystem för hantering av effekttaxa och där man kanske framöver kan göra något vid byte, den är 25 år men fick kompressorbyte, osv, efter 10 år (delvis på garanti) men betald investering som nu ger "avkastning".
Och det finns ännu ingen elbil hos oss. Men vi får ingen effekttaxa förrän om ett år.
Så känner mig inte så starkt bidragande till att vårt elnät idag har fått problem och man kan inte jaga varenda krona utan måste vikta mot övriga faktorer i livet,
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 733 inlägg
Mao mitt Netflix-abonnemang. (2400:- om året)pacman42 skrev:
Eftersom jag själv inte använder det (eller något av de andra heller) så tror jag det skulle bli lättare att övertyga familjen om att stryka det, än allt krångel och påpassande som anpassning till effektavgift skulle ge.
Och då har jag redan Sveriges brantaste effektavgift. Dvs den kommer att bli bättre iom den tvingande förändring som kommer.
Inte värt det öht för mig mao. Och då har vi elbil...
Jag har precis gått ned till ett billigare abonnemang på just Netflix, detta då familjen tappat det mesta intresset för den kanalen och dessutom har bägge barnen flyttat hemifrån också (även om de har tillgång till våra TV-kanaler via privat VPN). Netflix har kraftigt tappat i popularitet.lars_stefan_axelsson skrev:
Mao mitt Netflix-abonnemang. (2400:- om året)
Eftersom jag själv inte använder det (eller något av de andra heller) så tror jag det skulle bli lättare att övertyga familjen om att stryka det, än allt krångel och påpassande som anpassning till effektavgift skulle ge.
Och då har jag redan Sveriges brantaste effektavgift. Dvs den kommer att bli bättre iom den tvingande förändring som kommer.
Inte värt det öht för mig mao. Och då har vi elbil...
Men för mig så handlar det mycket om att det går att spara pengar och att jag kan göra det. Sedan tycker jag iofs att det är rätt roligt att nyttja mina kunskaper inom el, elektronik och programmering till något, jag använder dem aldrig på jobbet längre...
Det är ett jätte dåligt exempel som förvirrar folk som tror att det faktiskt är momentan effekt som debiteras.S Sir Duke skrev:
Det är total energiförbrukning under en timme som ska minimeras
Redigerat:
För barnen (20+) så är det TikTok, Youtube mm. De tittar relativt lite på klassisk TV, ens i streamad form.Alfredo skrev:
För oss "gamlingar" så sprids det ut över flera kanaler, men det är väldigt mycket HBO hos frugan och det har varit mycket Prime för mig. Sedan har vi nästan helt gått ifrån TV4 när den började kosta och det har blivit mer SVT (igen).
Disney+ har vi också, men den åker nog ut snart.
Mycket enkelt. Säg till fin fru att du tar över allt ansvar för det som slukar el, tvätt, disk, dammsugning etc. Då kan du optimera bäst du vill och din fru kan göra annat, träna, ungås med ev barn, vänner osv.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Väldigt lika, vi har gått från oisolerat på direkten till bvp och helt renoverat. Vi har mer hushållsel än normalfamiljen men det är inget jag är villig att avstå.A AndersS skrev:Ganska liknande våra förutsättningar. Vi har under många år gjort succesiva förbättringar och modernisering av huset för att sänka el/energiförbrukning där det idag är svårt att räkna hem något ytterligare. Vid köp hade tidigare ägare en elräkning på ca 35 000 kWh och idag runt 12 000 kWh.
Det som påverkar mest är en äldre bvp som inte har styrsystem för hantering av effekttaxa och där man kanske framöver kan göra något vid byte, den är 25 år men fick kompressorbyte, osv, efter 10 år (delvis på garanti) men betald investering som nu ger "avkastning".
Och det finns ännu ingen elbil hos oss. Men vi får ingen effekttaxa förrän om ett år.
Så känner mig inte så starkt bidragande till att vårt elnät idag har fått problem och man kan inte jaga varenda krona utan måste vikta mot övriga faktorer i livet,
Haha...exakt likadant hemma. Små grejer som inte tar någon tid extra alls men som drastiskt ökat trevnaden (som att slänga ett tom förpackningar direkt istället för att lägga den där man står och slänga den 3 dagar senare) blir det ett jävla surrande på om jag påpekar, men hon är kvick att påpeka annat hon stör sig på, då gäller det andra regler....J JohanLun skrev:...fast jag måste ändå säga att purre har en poäng. Att trycka delay knappen på diskmaskinen tar mindre än 1 sekund.
Jag kör som sagt disk och tvätt på dagen, men försöker (om jag jobbar hemma) att inte starta dem klockan 8 utan kanske 9.30 för att synka bort från dyraste timmar och peak på annat. Det är inte ett dugg svårt.
Om det är slut på rena tallrikar eller om man måste hinna hänga / tumla tvätten som ska torka till dagen efter känns det självklart att man startar maskinen direkt.
Det är ungefär som att man släpper jackan på govet istället för att hänga den på kroken. Om man hållit sig hela vägen hem och MÅSTE rusa på toa (eller nåt liknande scenario) kan man ju kasta kläderna på golvet. Annars är det ju en bra vana att hänga upp dem.
Enkla saker som förbättrar utan att egentligen ta nån energi (personlig energi, inte el) tycker jag är bra. Speciellt om de antingen underlättar, är bra för miljö eller ekonomi.
Vi har sådana här andra saker vi här hemma tycker olika om. Jag föredrar att tex lägga knivar och gafflar sorterat när de är smutsiga, så när man tömmer maskinen så går det fortare. Att sortera efteråt tar lägre tid. Att lägga i ett system när man lägger in smutsigt tar i princip ingen extra tid.
Om man ställer glasen i skåpet (olika modeller) så de inte "passar i varandra" så tar glasen dubbelt så stor plats och man får ställa några glas bland muggarna. Om man ställer dem lite smart så får allt plats.
Jag backar in bilen. Min fru kör in och ställer på sniskan. När vi (jag och sonen) ska åka på morgonen kommer inte passageraren in utan att man först kör en bit. Speglarna är immiga så man ser inte exakt var grindstolparna är. Det är svårt att se om det kommer en annan bil när man backar ut. Det går mycket fortare (och säkrare) att komma iväg om man lägger 5 extra sekunder på att backa in.
Jag har väl gett upp lite på att försöka ändra dessa saker. Det lustiga är att min fru har saker hon tycker jag gör fel, och de är tydligen viktigare att ständigt påminna om. Tex hur tvätten hängs upp. Att sortera tvätten när man hänger är inte så lätt då den ligger huller om buller, där finner jag det lättare att sortera när man plockar av ställningen.....
Troligen är detta pga hon oftare plockar in tvätt och jag oftare plockar disk och tar bilen på morgonen.