73 836 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Kasta ut frugan, samt hennes inkomst, så blir du lycklig. stackare, har du inga riktiga problem att skriva om ??P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Mitt tips till dig ta över ALLA energi slukande sysslor tex disk,tvätt,stryckning,mm som din fru gör så slipper du alla problem.. glöm inte bort att du åxå lagar mat och bakar....P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Du glad.
Fru lycklig.
Alla nöjda
Enkel lösning på ett icke problem!!
Måste försvara TS lite här.G Gunnar Stoltz skrev:
Elpriset är ju satt för att styra vår förbrukning mot timmar då det finns mer el. Likaså har effektavgiften kommit till för att få oss att sprida ut vår elanvändning.
Det är väl då inte så avigt att några kunder försöker anta denna utmaning.
Väldigt många i tråden verkar bara vilja betala för att slippa hjälpa politikerna att få ett elfritt land.
Jag kan förstå det på ett sätt, men ser också att straffen kommer bara bli hårdare om vi inte skruvar lite på våra elvanor.
Vad hände med alla de jävla el-skatterna el-avgifterna och nät-avgifterna som alla betalade senaste 30 år? Blev det nya nät, utbyggt norr-syd länk osv?J Johan_F skrev:
Vart tog pengarna vägen?
Vi kunde ha bytt ut varenda kabel 2 gånger om och byggt 3 nya Sverige nät. Men vad fick vi istället? Relationsbråk om när diskmaskinen ska köras.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Byt fru o sluta gnälla i detta forum.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Var det här faktist jag tänkte också.MathiasS skrev:
Bra lön = jag har råd = jag skiter i allt ta det som är bekvämaste. "I don't blame her". Men klokt kan man ju diskutera om.
Men många som har bra löner skiter fullständigt i vad saker kostar har jag märkt.
Det här är nu inte avundsjuka men vissa vet inte ens hur mycket vanliga knegare måste spara in på saker.
Har en kompis som tjänar det dubbla jämfört med mig som inte fattar att jag flyttade ifrån storstaden "det är ju bara ta lån" hette det då. Han har dock varit tyst om lån sista åren när han själv fick ekonomiska problem 😂
Nån procents räntehöjning gjorde ju mycket på miljonlån. Även om det blev lite positivare för egen del när äntligen sparkonto mm fick någonslags ränta (som dock ännu äts upp av inflationen).
Redigerat:
Precis, folk är olika priskänsliga.kisumisu skrev:
Var det här faktist jag tänkte också.
Bra lön = jag har råd = jag skiter i allt ta det som är bekvämaste. "I don't blame her". Men klokt kan man ju diskutera om.
Men många som har bra löner skiter fullständigt i vad saker kostar har jag märkt.
Det här är nu inte avundsjuka men vissa vet inte ens hur mycket vanliga knegare måste spara in på saker.
Har en kompis som tjänar det dubbla jämfört med mig som inte fattar att jag flyttade ifrån storstaden "det är ju bara ta lån" hette det då. Han har dock varit tyst om lån sista åren nör han själv fick ekonomiska problem 😂
De som klagade ihjäl sig när bensinen kostade 25 kronor litern var de som absolut aldrig skulle minska sitt bilåkande om så priset vore 100 kronor.
Medan de som var tvungna att dra åt svångremmen inte hörs och märks lika mycket. De lider och kämpar i det tysta. Och anpassar sig.
Vore bra om fler tänkte till lite.
Medlem
· skåne
· 16 inlägg
Ibland är det bäst att erkänna att man har fel, fast man inte har det.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
"Vi har råd" hör jag då och då från frugan också. Men jag brukar flika in när det passar att orsaken till att man har råd är för att man är försiktig med pengar. Nu behöver vi inte längre vara försiktiga, men jag lägger ju hellre några tusenlappar extra på en resa istället för att lägga dem på elkostnader...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Sparsamhet ≠ Snålhet.pacman42 skrev:
Förmågan att identifiera och hantera slöseri i alla former är grunden till allt välmående. Både privat och ända upp i styrelserummen på stora företag. Slöseri i den bemärkelse att man slösar med resurser. Inte bara med pengar och inte bara egna resurser. Om någon anser sig rätt att ”få vara lite slösaktig” är det väl OK, men drabbar det mig på ett eller annat sätt kan jag ta mig rätten att kritisera det utan att känna dåligt samvete.
Ja i fallet med elransoneringen kommer ju makthavarna fortsätta styra oss med prisökningar ända tills vi gör rätt. Viktigt att greppa detta när man gör sina val.Johan Gunverth skrev:
Sparsamhet ≠ Snålhet.
Förmågan att identifiera och hantera slöseri i alla former är grunden till allt välmående. Både privat och ända upp i styrelserummen på stora företag. Slöseri i den bemärkelse att man slösar med resurser. Inte bara med pengar och inte bara egna resurser. Om någon anser sig rätt att ”få vara lite slösaktig” är det väl OK, men drabbar det mig på ett eller annat sätt kan jag ta mig rätten att kritisera det utan att känna dåligt samvete.