BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med legionella (det är därifrån namnet kommer) är om man inte har tillräckligt varmt vatten och det dessutom får svalna under långa delar av dagen - som när soldaterina på en legion bara duschar en gång om dagen och har långa oisolerade ledningar dit med många stickspår. Dessutom används inte alla avstickare kontinuerligt. Därför blev soldater sjuka.
Nu kom ju namnet till därför att det första utbrottet där många blev sjuka inträffade 1976 på ett hotell som hade någon sorts flerdagarsevent för en veteranorganisation. Det ledde till att man började undersöka varför så många blev sjuka i någon sorts lunginflammation samtidigt. Står om det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionärssjuka

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge man inte får tillväxt så är det bra. Och om man spolar i kranarna så får man ingen tillväxt i dessa delar av rörsystemet. Den tillväxt som funnits spolar man ut. Det är i praktiken i en villa i själva VV-beredaren som sådan tillväxt som är farlig kan ske och då bara genom att man har för låg temperatur där kontinuerligt. Men sen kan jan ju ställa till det för sig genom att ha en ledning som sällan används som ligger nära en värmeldning för elementen eller liknande, men sannolikheten för legionella är extremt låg om man håller närmare 60 grader i VVBn under några timmar en gång per dygn. Jag värmer vattnet till 59 grader en gång per dygn och detta sker några timmar innan tidigaste användning av vattnet.

Problemet med legionella (det är därifrån namnet kommer) är om man inte har tillräckligt varmt vatten och det dessutom får svalna under långa delar av dagen - som när soldaterina på en legion bara duschar en gång om dagen och har långa oisolerade ledningar dit med många stickspår. Dessutom används inte alla avstickare kontinuerligt. Därför blev soldater sjuka.

Legionella i Sverige är nästan uteslutande vid kylanläggningar och liknande där vattenånga släpps ut och man ka få en konstant för låg temperatur. Jag kommer ihåg att man spred legionella från en AC på taket till Kista galleria.
Blir bara lite historisk nitpick nu.

Namnet på bakterien och sjukdomen kommer från det första kända utbrottet. Det var 1976 på ett hotell i USA där soldater (legionärer) hade kongress. Flera hundra blev sjuka och runt 30 pers dog, de flesta äldre veteraner. Men hittade en dittills okänd bakterie hos de drabbade, och samma bakterie återfanns i hotellets luftkonditioneringsanläggning.

I övrigt, klokt resonemang som vanligt. Risken för tillväxt och sjukdom i en privat bostad är mycket liten. Förinställd legionellakörning i värmepumpar brukar vara var 14:e dag och det räcker.

Edit: 2:a på bollen

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Blir bara lite historisk nitpick nu.

Namnet på bakterien och sjukdomen kommer från det första kända utbrottet. Det var 1976 på ett hotell i USA där soldater (legionärer) hade kongress. Flera hundra blev sjuka och runt 30 pers dog, de flesta äldre veteraner. Men hittade en dittills okänd bakterie hos de drabbade, och samma bakterie återfanns i hotellets luftkonditioneringsanläggning.

I övrigt, klokt resonemang som vanligt. Risken för tillväxt och sjukdom i en privat bostad är mycket liten. Legionellakörning brukar vara var 14:e dag och det räcker.
Kul att lära sig något nytt. Jag fick historien berättad för många år sedan, men den var felaktig tydligen. Det är mycket man "vet" som uppenbarligen är fel...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Det som startade denna diskussion var ett inlägg som jag tolkade som att man skulle ha 40 grader kontinuerligt i beredaren. Det är det jag tycker är ett idiotiskt och riskfyllt beteende.
Att ha 40 grader hela tiden är idiotiskt, givetvis värmer man max när elen är billig. Det är ju det som är det smarta. Man flyttar förbrukningen till när det är billigt. Man minskar inte förbrukningen. Jag låter det inte gå under 40 även om elen är dyr, men kör inte upp till max, har för mig det är 65, när det är dyr el/effekt taxa. Tyvärr har jag inte orkat få in effekt avläsning i HA, jag har mätaren och det fungerar men jag hade inget eluttag i mätarskåpet.

J JohanLun skrev:
Att ha 40 grader hela tiden är idiotiskt, givetvis värmer man max när elen är billig. Det är ju det som är det smarta. Man flyttar förbrukningen till när det är billigt. Man minskar inte förbrukningen. Jag låter det inte gå under 40 även om elen är dyr, men kör inte upp till max, har för mig det är 65, när det är dyr el/effekt taxa. Tyvärr har jag inte orkat få in effekt avläsning i HA, jag har mätaren och det fungerar men jag hade inget eluttag i mätarskåpet.
Jag har satt min miniminivå till 48 grader om elen är dyr, då värmer jag till 52 grader (om elpriset ligger under dagsmedel) för att kunna hantera lite variation också. Jag värmer till 60 grader under dygnets fem billigaste timmar (det behövs bara tre, men genom att välja fem så får jag det klart lite tidigare under natten så att värmen garanterat är hög i några timmar också).

P PurreP skrev:
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Inse att hon är normal och att du tillhör en minoritet som av snålhet och/eller ideologi går all-in när det gäller att optimera elförbrukning efter aktuell taxa. Så det rimliga är att du ändrar dig, försöker du ändra hennes normala beteende så lär det sluta med att hon tröttnar och lämnar dig.

Undrar hur många skilsmässor denna idioti kommer att orsaka?

H HenrikHuslöse skrev:
Nej, men jag blir irriterad när min hustru lägger tid på att spara småpengar. Vad spelar det för roll om mjölken är några kronor billgare i butiken längre bort om den extra halvtimmen innebär att hon går miste om ett par hundralappar i inkomst?
Du måste väl ändå fatta att hon inte hade jobbat de 30 minuterna utan bara kommit hem 30 minuter tidigare. Alltså har hon inte förlorat några pengar, däremot har hon sparat några kronor på att köpa billigare mat. Är du ekonom? Du verkar resonera som en sådan och då blir det ofta tokigt.

• Haha
pmd
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Släpp principen, det du gör är att tvinga din fru att bo i ett Sovjetsamhälle för några hundralappars skull.
Egentligen handlar det ju inte om familjens hundralappar utan om betydligt större frågor:
• Ska nätägarna slippa eller behöva bygga ut och förstärka elnäten?
• Ska elproducenterna behöva bygga nya elproduktionsenheter?
• Ska det brännas mer olja och gas i kraftverk eller kan vi klara oss med de enheter som finns?
• Ska bolagen kunna sälja mer elöverskott på lönsammare utländska marknader genom elexport?
Genom att försöka styra oss med varierande priser hoppas de att ovanstående optimeras på bekostnad av bekvämligheten hos kanske främst låg- och medelinkomsttagare och de som förstår och accepterar sammanhanget. En del åtgärder som förbättrar situationen kostar ju nästan inget att utföra, exempelvis att inte börja ladda elbilen när man kommit hem från jobbet kl 18 utan att aktivera timern med påslag kl 23 istället.

• Gilla
Karin Svensson5 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Inse att hon är normal och att du tillhör en minoritet som av snålhet och/eller ideologi går all-in när det gäller att optimera elförbrukning efter aktuell taxa. Så det rimliga är att du ändrar dig, försöker du ändra hennes normala beteende så lär det sluta med att hon tröttnar och lämnar dig.

Undrar hur många skilsmässor denna idioti kommer att orsaka?
Politiker, myndigheter, elproducenter och elnätsägare verkar ju dock kämpa för att denna snåla minoritet ska bli en majoritet.

Min partner säger att hon VILL snåla/spara/vara effektiv/minska eller flytta förbrukning, men har jättesvårt att lära sig.

Rutinen med att slå på kaffebryggare, spishäll, ugn och mikro exakt samtidigt för att få till sin frukost är helt enkelt så inrotad, och en vana vinner alltid över strategi.

När vi hade 12 aktiva kärnreaktorer eller var det var så var detta inget problem. Elen var billig, det fanns inga elbilar som konkurrerade med vanlig överföring av hushållsel, och export till Europa var inte påkommet.

Så jag lägger till det alternativet, att man egentligen är överens, men har olika lätt att lära om och ändra sitt beteende.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Rutinen med att slå på kaffebryggare, spishäll, ugn och mikro exakt samtidigt för att få till sin frukost är helt enkelt så inrotad, och en vana vinner alltid över strategi.
Och med tanke på att "effektavgiften" inte beräknas på momentan effekt kan man lika gärna fortsätta göra det, om man kör dem samtidigt eller i serie efter varandra gör ingen skillnad så länge allt körs under samma timme ändå. (effektavgift baserat på total förbrukning under timmen, inte på momentan effekt)

• Gilla
Kluffe
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Och med tanke på att "effektavgiften" inte beräknas på momentan effekt kan man lika gärna fortsätta göra det, om man kör dem samtidigt eller i serie efter varandra gör ingen skillnad så länge allt körs under samma timme ändå. (effektavgift baserat på total förbrukning under timmen, inte på momentan effekt)
Visst. Men man kan sprida ut det över mer än en timme, eller på olika sidor av helslaget.

Poängen som jag tror några i tråden försöker få fram, är att om alla fortsätter som förut så kommer beslutsfattarna trappa upp avgiftskriget.

Att avgiften nu initialt inte är effektbaserad rimmar ju inte väl mot den låga överföringskapaciteten. Så beräkningsgrunden lår ändras.

S Sir Duke skrev:
Visst. Men man kan sprida ut det över mer än en timme, eller på olika sidor av helslaget.
Ja, om morgon schemat faller sig så att man normalt äter halva frukosten för hel timme och andra efter kan man såklart det, men för de flesta beställs frukosttiden nog av när jobb och skola börjar, och få sin har marginaler att låta den ta längre tid än nödvändigt.

A ajn82 skrev:
Ja, om morgon schemat faller sig så att man normalt äter halva frukosten för hel timme och andra efter kan man såklart det, men för de flesta beställs frukosttiden nog av när jobb och skola börjar, och få sin har marginaler att låta den ta längre tid än nödvändigt.
Var och en får tala för sig själv utifrån hur man tänker och lever.

Vi jobbar mycket hemma och äter frukost nån gång mellan 10 och 12. Då spelar det ingen roll när vi kokar äggen, de ska ändå ligga och svalna. Likaså dagens dusch måste man inte ta samtidigt. Eller stryka kläderna som man kanske tänkte ha i morgon.

Som sagt, än så länge har vi alla friheten att göra som vi vill så länge vi slantar upp straffavgiften. Men det kan ändras.

S Sir Duke skrev:
oängen som jag tror några i tråden försöker få fram, är att om alla fortsätter som förut så kommer beslutsfattarna trappa upp avgiftskriget.
Till slut tröttnar väl folk tillräckligt och röstar på någon som lovar att det ska funka lika bra som det gjorde förr. Korkade politiker behöver bytas ut.

S Sir Duke skrev:
Rutinen med att slå på kaffebryggare, spishäll, ugn och mikro exakt samtidigt för att få till sin frukost
Jag skulle vilja äta frukost hos er. 😂😱

• Haha
Gunnar Stoltz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.