Jag vill höja ett varningens finger för billig slang. Se till att det finns så mycket gods i slangen att den inte rynkar sig när kopplingstråden ska dras i. Det du sparar i material äts upp av mertid för att plocka ner skivor osv. En del billigare rör kan vara av andrasorteringar som legat ute och blivit spröda så de knäcks lätt, inte heller bra. Billig kopplingstråd har jag dock inget illa att säga om, bara nu inte elinstallatören kan ge dig ett ännu bättre pris.

Om du handlar VP rör på byggmax (helt OK kvalitet) så tror jag att du hamnar betydligt lägre i pris än vad du handlar hos en elgrossist oavsett vilken rabattsats du får.

Som lite kuriosa kan jag nämna att det inte är omöjligt att få 90% rabatt på FK hos elgrossisten! Har precis provat, slår tom Byggmax.

hempularen skrev:
Om du handlar VP rör på byggmax (helt OK kvalitet) så tror jag att du hamnar betydligt lägre i pris än vad du handlar hos en elgrossist oavsett vilken rabattsats du får.
Tror det är ganska lika i pris. sen har ju inte byggmax annat än 16mm och 1.5 FK.
Och hos grossisten får jag grejorna utkörda, 1km vp-rör är inget man vill ha i bilen direkt.

/L

Matss skrev:
Som lite kuriosa kan jag nämna att det inte är omöjligt att få 90% rabatt på FK hos elgrossisten! Har precis provat, slår tom Byggmax.
Det är det som är intressant, Byggmax har ju sin "prisgaranti". Just kollat och jag får bättre pris på VP hos min grossist än hos byggmax.

Dessutom kör grossisten ut rören till bygget gratis.

/L

Jo att det går att få stora rabatter hos grossisterna visste jag, men jag trodde att 90% nivån var reserverad för typ Skanska's elkillar. Dvs att man behövdre handla för många tiotals miljoner av grossisten för att komma upp i fullt så bra rabatt. Och jag uppfattade det som att Loner inte ens var elektriker.

Just VP rör är inga större tranport problem, jag har tryckt in 150m (3m rör) i min V70 inne i bilen alltså. Och det skulle inte varit några problem att pressa in 2-3 gånger så mycket åt gången.

Jag är inte elektriker, jag jobbar med industriautomation. (Därför jag kommer med dumma frågor ibland, då jag kan mer om kontaktorer/givare/reläer än VP-rör/takdosor)

Angående transporten så vet jag också hur mycket som går in i en V70, men det går både tid och bensin. Det är värt en del kronor det med.

/L

Antar att du inte får 90% på alla artiklar utan endast väl valda?

phl skrev:
Antar att du inte får 90% på alla artiklar utan endast väl valda?
Natruligtvis får man inte 90% opå allt, det finsn inte marginal till det, men vissa artiklar finns det _stor_ marginal på som t.ex: FK och dvärgbrytare.

/L

PST, det jag beskrev var naturligtvis inte vad jag betalar utan en jämförelse med GNP-prislistan som grund. För mig och dom flesta skiljer det c:a 1 - 1:50:- per meter med färdigdraget.
Och så dum är vi inte där jag jobbar att vi år efter år använder oss av metoder och matr. som är olönsamt.
PS
vi handlar inte på Biltema det blir för dyrt och oftast för dåligt

Loner skrev:
Jag är inte elektriker, jag jobbar med industriautomation. (Därför jag kommer med dumma frågor ibland, då jag kan mer om kontaktorer/givare/reläer än VP-rör/takdosor)
/L
Lite OT: Får man vara nyfiken o fråga vilken utbildningsbakgrund du har? Samt behörighet? - Anledningen till undran är att jag själv snart är färdig "mekatroniker" med inriktning systemtekniker och det är lite "luddigt" beskrivet vad man egentligen får göra o inte göra vid elinstallationer... Håller själv på med ett badrum och det är ju inte direkt raketforskning att dra elen själv där direkt, samt jag har utbildningen och möjlig konsultation av erfarna elektriker men tillåtet är det ju såklart inte... Vissa menar att man får dra allt till skåpet och sedan behlövs en behörig för själva inkopplingen.. men har inte fått nått bekräftat.. du kanske vet?

MVH: Marcus

Min utbildning är bristande, jag är el/tele utbildad medf påbyggnad elektronisk kommunikation. Sen har jag jobbat med automation i över 10 år nu. Programmeringsbiten är jag självlärd på.

Tyvärr får du nog inte göra mycket alls själv egentligen så du saknar behörighet.
Å yrkets vägnar får jag göra allt efter inkommande huvudsäkringar inom industrin, men vi har ingen behörighet alls för bostäder.

/L

elmont: Det stämmer det där med skillnaden 1-2:- mellan färdig och ofärdig om man har rätt pris.
(Som Biltema jag kollade igår)...Min kommetar om svindyrt byggde på "GMP" du skrev om GNP 25:-/m, för jag vet vad FK kostar....egentligen.

Så vad är egentligen rätt pris...

(Är det är något fel på Biltemas FK för 1.5/m f.ö....)

För dom som inte vet GNP- prislistan är grossisternas prislista INNAN rabatter.
Och om biltemas FK vet jag inget, men jag tar för givet att den är ok

PST skrev:
elmont: Det stämmer det där med skillnaden 1-2:- mellan färdig och ofärdig om man har rätt pris.
(Som Biltema jag kollade igår)...Min kommetar om svindyrt byggde på "GMP" du skrev om GNP 25:-/m, för jag vet vad FK kostar....egentligen.

Så vad är egentligen rätt pris...

(Är det är något fel på Biltemas FK för 1.5/m f.ö....)
Har svårt att tro att det skulle kunna vara nått större fel med biltemas kablar då jag tror att biltema inte skulle ta den risken som det medför att sälja "dåliga" elkablar? Åtminstånde inte medvetet.. Dock endast egna slutsater.. har inga belägg för detta, mer än att jag inte haft problem med deras fk hittils.. har väl säkert använt någon kilometer vid det här laget =) Men jag vill minnas att jag hörde att biltema köper sina kablar från samma producent (nexans??) som kända elgrossister, men nu är jag nog ute på DJUPT vatten, finns säkert någon här som kan detta bättre... min lärare som är behörig elektriker/konstruktör ansåg att biltema vara ett ypperligt ställe att köpa kabel på som privatperson =)

MVH: Marcus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.