VP-clips

12k läst  61 svar

1. F
    Medlem Nivå 5
    Ja, alla sidor är väl fyllda av gropar från div föremål på en elektriker-hammare? Min är då iaf det...
    Annars kan man väl fästa rören på väggen ist för taket, då måste det ju finnas hur mycket slagutrymme som helst?

Angående de där clipsen, så verkar det vara väldigt populära utomlands. Men där är det ju också mer vanligt att man klammrar rör synligt.

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag har bara provat dem och min spontana tanke är: hur kommer dessa klipsen bete sig om 20 år? Är de så spröda att de bara faller sönder? Plasten tyckte jag känns lite som sådan plast som försämras ordentligt med åren. Nej tacka vet jag ett till två tretumsspik som böjs med en plattång ;)

3. S
    Medlem Nivå 3

Biltema´s spricker?? För färska!!

Jag utgår från att dessa är i en "nylonplastkvalitet". När nylonprylar är nyproduceraden så är de spröda. Man (enkelt förklarat) ånghärdar nylonprodukter eller i fuktig miljö (det senare tar för lång tid produktionsekonomiskt). Först efter denna härdning får produkterna eftersträvad fjädrande clipsfunktion. Slarvar man med "härdningen" så kan de spricka.

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    Se där, där lärde man sig något nytt.

5. T
    Renoverare Nivå 13
    Ingen som sett dem på andra ställen än Hornbach?

6. phl
    Medlem · Nivå 14
    Har du provat Elektroskandia? Visst, du lär ju få betala pris efter bruttoprislistan men likväl lär du få tag i clipsen...

7. T
    Renoverare Nivå 13
  8. E
    Medlem · Nivå 21
    20 mm=6:80 25mm=8:95 GNP pris

9. Cinolin
    Medlem Nivå 5
    Kanske därför jag fick så dålig erfarenhet av Biltemas clips - de var för färska... och när Thomas köpte sina ett år senare så har de härdat och funkar som de ska. :) I vilket fall, ett flertal av clipsen gick av för mig när jag monterade vp-rör, och det räcker! De åkte ner igen och blev ersatta med skruv o metallbygel.
    Biltema borde märka förpackningarna med ett "Bäst efter" datum. :D

10. phl
    Medlem · Nivå 14
    Under "Nerladdning" på Elektroskandias hemsida kan man ladda ner GNP-prislistan i Excel-format. Kan vara bra om man vill förbereda sig på chocken ;)

11. S
    Medlem Nivå 7
    3"-spik känns både billigare och rejälare... Aldrig haft problem med ett rör som lossnat.

12. T
    Renoverare Nivå 13
    Oh herregud. Hittade dem på Ebay både i England och Tyskland och 40:- i frakt från England gör att jag tar dem därifrån om inte nån kunde shoppa på Hornbach åt mig.

13. I
    Medlem Nivå 1
    jag hoppas att du skämtar?

14. E
    Medlem · Nivå 21
    Det är på fullt allvar, förklaringen är att det är i första hand omsättning som styr deras påslag. Köper man 10 000 blir säkert priset nått helt annat.

15. M
    Moderator · Nivå 17
    sen är det ju som sagt nettopris. 80% rabatt på det är inte omöjligt för en större firma

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: