67 412 läst ·
144 svar
67k läst
144 svar
Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det där påståendet stämmer inte, för i så fall skulle det vara samma människor som även kör billiga småbilar(bl.a. fransoser, japaner, koreaner)?S Stevie Deville skrev:
Om man nu hatar att köra bil och samtidigt är livrädd för att göra det, så åk buss
Vi är också sugna på byta ut vår traktor aka byggbilen, en V70 -09. Största anledning är att vår primära ”bil” är en V60 vilket fungerar sådär när man har hundbur och barnvagn. Roligt att vi spanar på samma modeller ungefär. Vi vill egentligen ha en suv, men för att få mer plats så blir det typ en Q7/X5/XC90 vilka vi anser är för dyra. En X3/Q5/xc60 blir ju inte större än dagens V60.
Det som talar för V90 för mig är att info-systemet känns ljusår före Audi och BMW om man kikar på 17/18, nya A6an ser dock trevlig ut. Gillar inte utseendet av uppstickande/utanpåliggande skärmar som tyskarna kört med.
Även VOC känns som ett starkt plus, dålig koll på om Audi och BMW har något likvärdigt att erbjuda, vilket jag antar.
Men Audi är ju ändå Audi, fin körkänsla, grym interiör och snygg design.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Känner att jag kanske behöver uppdatera mig gällande nyare bilars teknik osv. Får man fråga här tro? Har provat en hel del nyare bilar den senaste tiden men inte funderat så mycket på vad man kan hitta bakom datorskärma.richardtenggren skrev:
Jag har mest känt på chassie, komfort, stolar, drivlina etc.
Vad är det för info-system som är bättre i V90? Vad gör de bra eller mindre bra i olika bilar? Är det hur lätt det är att ändra tex mängden luft i defrostern, ändra i stereon etc?
Håller med dig, i en del bilar ser det ut som att man har spikad dit en "padda" mitt i instrumentpanelen. Sjukt fult.
Vad är VOC?
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är väl främst utseendet som du säger, ser påklistrat ut!
Men upplever att Volvo har bra gränssnitt överlag, sedan väldigt smidigt med Carplay om man kör med IPhone. Jag utgår från att det går köra Carplay på Audi också, då det finns på VW.
Men den bilden jag fått av de annonser jag sett är att deras gränssnitt ser lika ut som för 10 år sedan nästan?
Jag lär ut och provköra då jag inte kört någon nyare Audi på senaste tiden. Har dock kört nyare Passat/Tiguan.
En sak jag också är nyfiken på är hur den adaptiva farthållaren fungerar på Audi, Volvo och Bmw. Vi har några Golfar på jobbet och har även liknande erfarenheter från passat, nämligen att det blir världens lagg när man väl bytt fil för omkörning? Hur upplevs detta på ovanstående, rädd för Audi har samma ”problem” då de är samma koncern.
Men upplever att Volvo har bra gränssnitt överlag, sedan väldigt smidigt med Carplay om man kör med IPhone. Jag utgår från att det går köra Carplay på Audi också, då det finns på VW.
Men den bilden jag fått av de annonser jag sett är att deras gränssnitt ser lika ut som för 10 år sedan nästan?
Jag lär ut och provköra då jag inte kört någon nyare Audi på senaste tiden. Har dock kört nyare Passat/Tiguan.
En sak jag också är nyfiken på är hur den adaptiva farthållaren fungerar på Audi, Volvo och Bmw. Vi har några Golfar på jobbet och har även liknande erfarenheter från passat, nämligen att det blir världens lagg när man väl bytt fil för omkörning? Hur upplevs detta på ovanstående, rädd för Audi har samma ”problem” då de är samma koncern.
Är det premiumkänslan du har saknat? Eller nåt annat? Har bara erfarenheter av IS200 och den känns ju som en KIA men har övervägt att kika på betydligt nyare Lexusbilar. Utan att veta så mycket.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Nej, den är bra och solid. Väldigt bra chassie för varierande underlag och smooth, bränslesnål i hög fart. Visst är det bättre inredningskvalite på Audi och BMW men inte så det stör.
Och sjukt bra kvalitet, har kört 12.000 mil utan fel. men det finns lite som jag saknar. Fällbart baksäte, kombi och dragkrok..
Och sjukt bra kvalitet, har kört 12.000 mil utan fel. men det finns lite som jag saknar. Fällbart baksäte, kombi och dragkrok..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Adaptiv farthållare är väldigt skönt om man kör mycket motorväg, det har funnits ganska länge så det är schysst att hålla utkik efter liksom regnsensor.
Den nya A6:an lånar en hel del teknik från sin storebror A8. MMI/Infotainmenten är riktigt trevlig. Särskilt att du kan få upp navigatorn i instrumenteringen (samma som på nyare A4). Det tror jag inte Volvo har?richardtenggren skrev:
Det där påståendet stämmer inte, för i så fall skulle det vara samma människor som även kör billiga småbilar(bl.a. fransoser, japaner, koreaner)?
Om man nu hatar att köra bil och samtidigt är livrädd för att göra det, så åk buss
Vi är också sugna på byta ut vår traktor aka byggbilen, en V70 -09. Största anledning är att vår primära ”bil” är en V60 vilket fungerar sådär när man har hundbur och barnvagn. Roligt att vi spanar på samma modeller ungefär. Vi vill egentligen ha en suv, men för att få mer plats så blir det typ en Q7/X5/XC90 vilka vi anser är för dyra. En X3/Q5/xc60 blir ju inte större än dagens V60.
Det som talar för V90 för mig är att info-systemet känns ljusår före Audi och BMW om man kikar på 17/18, nya A6an ser dock trevlig ut. Gillar inte utseendet av uppstickande/utanpåliggande skärmar som tyskarna kört med.
Även VOC känns som ett starkt plus, dålig koll på om Audi och BMW har något likvärdigt att erbjuda, vilket jag antar.
Men Audi är ju ändå Audi, fin körkänsla, grym interiör och snygg design.
MyAudi är motsvarigheten till VOC, funkar i stort sett bra. Buggar emellanåt med motorvärmaren vilket är lite störigt, däremot är VOC körjournal (om man behvöver det) ljusår bättre.
Nja, finns betydligt nyare bilar med problemet, iaf till årsmodell 14. Men kvalitén verkar varierande, så en del bilar går längre.andr.ljung skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Volvo har också GPS framför ratten och på stora skärmenmexitegel skrev:
Den nya A6:an lånar en hel del teknik från sin storebror A8. MMI/Infotainmenten är riktigt trevlig. Särskilt att du kan få upp navigatorn i instrumenteringen (samma som på nyare A4). Det tror jag inte Volvo har?
MyAudi är motsvarigheten till VOC, funkar i stort sett bra. Buggar emellanåt med motorvärmaren vilket är lite störigt, däremot är VOC körjournal (om man behvöver det) ljusår bättre.
Knappar är snabbare, så gärna knappar för det man använder ofta. Resten kan vara gömda i skärmentippz skrev:
Jo, definitivt så föredrar jag med fler reglage och knappa. Initialt lade man till displayer för att det såg dyrt ut och man kunde ta mer betalt av tex en klimatautomatik. Man kan se på en display att fläkten är i läge 11 av 16 segment.tippz skrev:
Idag är det tvärt om, färre knappar och mer i en skärm är billigare och vi kommer sannolikt att få se mer av det.
Bara att gilla läget, och när läget är som det är så får man se till att välja det minst dåliga.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mondeo har varit uppe och avskrivits redan men provkör en Vignale utrustad sådan, den har aktiv brusreducering i kupén vilket gör den löjligt tyst. Har detta i min Edge, bästa onödiga extrautrustningen ever...
Då är jag ung till sinnet trots att kanske inte ålder speglar dettippz skrev:
Har sedan tre år den här större touchskärmen men styr det jag behöver med röststyrning, jag säger xxxx - och bilens svarar, och några exempel nedan som används ofta:
- Svettas - sänker temperaturen med en grad
- Fryser - ökar temperaturen med en grad
- Synkar - synkroniserar temperaturen (dvs min fru har haft annat på sin sida)
- Stäng av stolsvärme - stänger av stolsvärmen
- Stäng av rattvärme - stänger av rattvärmen
- Meddelande - vem vill du skicka till (sedan säger man namn, vad som ska skickas och skicka, syntesen läser upp vad du talat in före du skickar)
- Och inkommande meddelanden blir upplästa.