67 409 läst ·
144 svar
67k läst
144 svar
Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat
Jag tror inte det är adaptiva farthållarens fel alla gånger utan bara att folk i allmänhet är dumma och inte kan köra bil. Jag kan uppskatta den adaptiva farthållaren som en säkerhetsfrämjande pryl men visst, jag har också kommit ikapp slöa as och inte hunnit byta fil snabbt nog och då bromsar bilen. Då hoppas man ingen annan såg för man är ju rädd att bli tagen för att vara totalt inkompetent. Har också hänt att man suttit och snackat med medpassagerare och taktat 140 och plötsligt så vaknar man till och inser att man ligger i 80 bakom Åke och Agda som är ute och finkör i sin Opel Kadett dom köpte ny......B blue.b skrev:Jag provade det i en ny v60 och blev inte heller speciellt imponerad, det och adaptiv farthållare är ett jävla skräp och jag önskar man kunde välja bort det.
Jag blir mycket tröttare av att sitta och vakta bilen för att vara beredd när den bestämmer sig för att bromsa för en bil som man råkar komma ikapp lite för snabbt eller byta riktning när vägen svänger.
Kör jag själv så känner man ju hela tiden hur vägbanan är och vad bilen har för sig.
Adaptiva farthållare är nog en av anledningarna till att alla ligger och såsar i vänsterfilen, bilen saktar snyggt och prydligt in bakom zombien som kör framför och eftersom man inte kommer tillräckligt nära så uppfattar bilisten framför inte att dom vill om och ligger således kvar i vänsterfilen.
På min Allroad 2016 tycker jag den adaptiva farthållaren är lite yxig. På motorväg "fastnar" jag bakom bilar i högerfilen pga att jag inte byter fil i tid. Givetvis mitt fel men det stör. I många situationer tycker jag också den är för seg med att gasa på efter att man legat bakom någon som kört långsammare än inställd hastighet och omvänt så bromsar den lite för häftigt i halvtät trafik där det egentligen räckt med att släppa på gasen.Johannes Carlsson skrev:
Låter som du bara kört en tidig utgåva av adaptiv farthållare eller har lite problem med hastigheten. Det är ett stort plus enligt mig, gör långfärder på motorväg i mestadels högerfilen mer avslappnande. Men ska man köra fort kör jag utan, vanlig farthållare är ju bara användbar om det är väldigt lite trafik
Där jag tycker att den funkar bäst är vid kökörning i rusningstrafik och jag ligger kvar i samma körfält - då är det ett bra sätt att autobromsa vid plötsliga stopp, ger en extra säkerhet helt enkelt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Har för mig att Volvo hade en funktion att den accelererar förbi snabbare om man trycker på resume knappen när en bil framför byter fil. Men har inte provat den funktionen själv
Nu blir det lite offtopic kanske, men här är en film som visar hur det fungerar på Audi https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/animation-audi-a6-adaptive-cruise-assist-4318
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Hybrid AWD i Volvon är inte så mycket att hurra för heller, visst driver den, men inte som en låst diff i den lösa leran..
Jämförde du Volvon med ”nya” 530e? Tycker det är lite synd att Volvon bara går att köra på el upp till 90 km/h.TeroM skrev:
Blinkar du vänster och bilen har ACC inkopplad och ligger efter en bil som kör långsammare än inställd hastighet börjar bilen accelerera.
Kör 99% av tiden med ACC inkopplad allt från 30-110 km/h väg.
Pilot Assist är suveränt men inte självkörande och fungerar inte optimalt på alla vägar. Principen är att du "styr" men bilen sköter styrningen så du följer bara med med handen.
För mig som pendlar många mil i veckan på 2+1 väg fungerar det utmärkt. Har haft det i tre år snart och trivs med det.
Kör 99% av tiden med ACC inkopplad allt från 30-110 km/h väg.
Pilot Assist är suveränt men inte självkörande och fungerar inte optimalt på alla vägar. Principen är att du "styr" men bilen sköter styrningen så du följer bara med med handen.
För mig som pendlar många mil i veckan på 2+1 väg fungerar det utmärkt. Har haft det i tre år snart och trivs med det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden