Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat

1. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 599 inlägg

crazytok

Husägare
    Ni som provat många bilar....

Behöver en ny familjebil, 2 vuxna och 1barn (i nuläget, men vi planerar för ett till barn.)
    Max 250.000kr, 2015-2018, max 6500mil, dragkrok, automat, helst motorvärmare och apple carplay

V90 ligger i överkant pris, men behöver inte köpa förns till vår/sommar och tänker att den då trillat ner lite i pris.

Funderar på:
    Volvo V90 - 2017-, Automat, D3,D4
    BMW 520 - 2015-, Automat
    Audi A6, 2015-, Automat
    VW Passat, 2016 190hk eller 2017 GTE?, Automat

Åsikter, fördelar/nackdelar, servicepriser mm kring dessa bilar?

Redigerat 16 dec 2019 11:40
    • Laddar…
  2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 102 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Är väl typ såhär:

Rymlighet:
    V90>E-class>Passat>520>A6

Tillförlitlighet:
    520>508>V90>A6>Passat

Komfort:
    520>V90>A6>Passat

Ljudnivå:
    520>A6>V90>Passat

V90 är en trevlig och rymlig bil, tycker A6 är lite trång även fast den är skönt tyst. BMW 520 är däremot bäst på nästan allt.

Övervägt Mercedes e class och Skoda Superb?

Volvo brukar vara överlägset billigast på service men det säkra kortet är BMW:n (om den inte brinner upp)

3. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 671 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Eller varför inte en Ford Mondeo, du får sjukt mycket mer bil för pengarna jämfört med de överprisade tyskarna och den svenske kinesen.

4. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 599 inlägg

crazytok

Husägare
    Har nog övervägt precis allt, även E klass, Superb, Mondeo, Kia, Mazda...

Men jag faller alltid tillbaka till dessa bilar jag nämnt. Det är helt enkelt dom som faller mig bäst i smaken!

Bmw 520 är nog det jag varit mest insnöad på men som alltid faller på att jag får en väldigt dålig utrustad sådan för dom pengar jag är villig att ge. Det är verkligen ingen utrustning alls.... dessutom finns det inte många som har dieselvärmare vilket väger högt, och Apple CarPlay finns inte. Däremot är det en mycket snygg bil med extremt trevlig komfort vilket tilltalar mig!

Passaten är nog den mest praktiska med sina utrymmen och stora dörrar när man har barn, i princip alltid dieselvärmare och Apple CarPlay. Hygglig komfort, men extremt tråkig i övrigt!

Nya V90 har jag alltid gillat men legat/ligger eg utanför min prisklass. Men tänker att det nog går att hitta en för dom pengarna om ett halvår. Volvo har oftast motorvärmare och hygglig utrustning, bra komfort, och jag Tror dom har Apple CarPlay?. Tycker dessutom den är snygg! Lite litet bagage med tanke på bilens storlek dock, men troligen ändå tillräckligt?

Har aldrig kört en V90 så jag ska försöka göra det under mellandagarna! :)

A6 är den som lockar minst av ovanstående, men ändå en trevlig bil.

Skönt att få lite inputs från er andra som kört dessa bilar lite mer till vardags hur dom faktiskt funkar rent praktiskt!

5. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Jag tycker V90 är väldigt trevlig att köra, har iofs bara kört T5 motorn. Carplay finns om man är lagd åt det hållet. Annars har ju Volvo haft väldigt bra blåtandsuppkoppling länge, så V70 är fortfarande ett bra alternativ även om den inte känns lika modern.

Största nackdelen med Passat förutom tråkighet är att tillförlitligheten är under medelbilen i alla tester, det är väl Volvo också för den delen men det är på olika saker. Kanske överdrivet då typ alla nya bilar är väldigt bra

6. M
    Husägare · Östergötland · 2 324 inlägg

Micro

Husägare
    Ta med 2st barnstolar och åk till någon bilfirma och testa utrymmet i bilarna du vill ha.
    Det vore synd att köpa en snygg bil som är för trång att sitta bekvämt i med 2st barn.
    Jag tror nog servicen är lika dyr på Volvo och Bmw..

• Laddar…
  7. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Utrymme då är det V90 mot Superb man får jämföra. Väldigt rymliga baksäten på båda.

Peugeot 508 är också en modell som brukar hamna under radarn, liksom Mondeo, båda tystare än många dyrare bilar

8. JA”Snabbe”

JA”Snabbe”

Husägare
    V90 är uselt byggd kan jag inflika. Jag jobbar med alla dina utvalda märken och jag hade valt bort V90 direkt. Vill du ha en bra Volvo så köp V70 av sista årgång. Vill du inte ha en Mondeo hade jag valt en Audi A6, den slår BMW 5-serie på fingrarna i upplevd kvalitet på både ut- och insidan, och det är ju där man spenderar mest tid. Passaten hade jag inte tittat på ens, -15 års har redan galvblåsor precis som sina föregångare. A6 har aluminium i alla lösa karossdelar, det har även 5-serie fast där är bakluckan i stålplåt som också rostar redan, 5-serien har även problem med ärg vid skarplisterna på dörrarna, just nu åtgärdar man detta på garanti, men hur länge?

Har inte hittat en A6 med korrosionsproblem än, och jag jobbar alltså dagligen med dessa bilar på en billackering.

9. A
    Medlem · 322 inlägg
    Jag har ägt två A6 (2012 och 2014) och en V90. Jag har kört en del BMW och min åsikt är att Audin är bäst av dem. Volvon känns klart modernast och BMWn känns klart äldst. Skärmen är väldigt gammal och ljudet är inte ens bra om man uppgraderat ljudet.
    Volvon har helt ok ljud, fina utrymmen och bra stolar.
    Det som gör att jag ändå hade valt Audin är kvalitetskänslan på inredningen. Välj en quattro så har du en perfekt vinterbil. Ett tips som kanske inte passar dig men som känns sjukt prisvärt är https://mollerbil.se/kampanjer-audi/nya-a6-sedan/. Den nya A6 är verkligen ett steg fram jämfört med övriga, förutom den stora pekskärmen.

10. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Jag tycker då att B&W systemet i Volvon är underbart, men det är det säkert i Audins toppnivå också

• Laddar…
  11. Sthlm1891
    Verktygstokig · Stockholm · 390 inlägg

Sthlm1891

Verktygstokig
    Jag hade fram till april i år en A6 Avant 3.0 tdi med Quattro av 2013 års modell (har nu en A7:a). Och jag måste säga att det är en fantastiskt bil. Vi är fem personer i min familj. En treåring, en nioåring och en tioåring plus oss två vuxna och vi satt bra och hade aldrig något problem med att få plats med packning på långresor.

Under de 4 år vi ägde bilen hade vi aldrig något problem med den. Och de två gånger jag besiktigade bilen sa båda (olika besiktningsstationer) att dessa bilar är väldigt bra byggda och rostar typ aldrig. Var kul att se bilen underifrån och se hur fin den var där. Precis som Jonas "Snabbe" Andersson säger är det aluminium på flera ställen.

Nu är jag en "Audikille" och är kanske inte därav helt objektiv. Men köper du en A6:a kommer du garanterat bli nöjd.

12. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 359 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Vet en som valde mellan samma. Blev Bmw:n och någon månad senare försvann ratten och GPS:en...

13. tippz
    Medlem · 242 inlägg

tippz

Medlem
    Älskar min BMW 520d xdrive -14! Bra komfort och gott med plats. Sen är det svårt att hitta rätt bil med den utrustning man vill ha, men om man ligger some hök på blocket så brukar man hitta till slut

• Laddar…
  14. JA”Snabbe”

JA”Snabbe”

Husägare
    Ja detta är ett jätteproblem som inte allsvfinns i samma utsträckning på Audi. Vi har minst en BMW i veckan som blivit rattlös.

15. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 419 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Försök se till att du får quattro/xDrive/AWD, det kommer du aldrig ångra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.