65 510 läst ·
144 svar
66k läst
144 svar
Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Diagrammet är från https://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mesttippz skrev:
Det finns också ett mer detaljerat diagram i https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-ar-bilarna-som-har-flest-motorproblem/ :

Och här är en intressant lista:
https://www.expressen.se/motor/begagnade-bilar/varning--10-begbilar-som-du-inte-bor-kopa/
Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 900 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 900 inlägg
Jag har ingen personlig erfarenhet av Honda, men vet ju att de är världens största motortillverkare. Kan man dessutom 2008 köpa årsmodell 2013 så borde man kunna köpa årsmodell 2024 idag och då står sig nog den andra bilarna i jämförelsen slätt.KnockOnWood skrev:
Motorer är 23%
Högst skadefrekvens totalt i undersökningen hade Land Rover/Range Rover, följt av Porsche, Mini, Seat och BMW
Något som man bör fundera på är också hur dyra felen är att laga.
Kamkedjeraset på en av mina bästa vänners 320 bensin 2012 11k mil gick på 80kkr.
Minst skadedrabbade märkena (totalt sett):
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
Mycket tysk teknik på värsting listan.
Och det är erfarenheten även på mitt jobb (inom fordonsindustrin)
Högst skadefrekvens totalt i undersökningen hade Land Rover/Range Rover, följt av Porsche, Mini, Seat och BMW
Något som man bör fundera på är också hur dyra felen är att laga.
Kamkedjeraset på en av mina bästa vänners 320 bensin 2012 11k mil gick på 80kkr.
Minst skadedrabbade märkena (totalt sett):
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
Mycket tysk teknik på värsting listan.
Och det är erfarenheten även på mitt jobb (inom fordonsindustrin)
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vill du ha en rymlig bil; köp en V70. Perfekt med den fyrkantiga designen på bakluckan när du ska lasta grejer.
Jag vet ärligt talat inte vad som skulle motivera dom extra pengar som det krävs för att få en V90.
Dom senaste årgångarna av V70 kan du få med city safety, adaptiv farthållare och massa annat lull-lull.
Jag vet ärligt talat inte vad som skulle motivera dom extra pengar som det krävs för att få en V90.
Dom senaste årgångarna av V70 kan du få med city safety, adaptiv farthållare och massa annat lull-lull.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
V90 är lite rymligare och exklusivare, men bruksvärdets ökning är marginell. Tror till och med att v70 är tystare än V90L Låset skrev:Vill du ha en rymlig bil; köp en V70. Perfekt med den fyrkantiga designen på bakluckan när du ska lasta grejer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
För några få loppor mer får du en 2019 Mondeo Vignale, dvs nästan ny bil med allt.
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ford_mondeo_kombi_2_0_tdci_180_ii_awd_a_kom/80941382

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ford_mondeo_kombi_2_0_tdci_180_ii_awd_a_kom/80941382
Problemet är bara att jag hade vomerat varje gång jag hade satt mig i bilen, och det hade sänkt värdet på den direkt...Dan_Johansson skrev:
Skämtåsido, det finns fördelar och nackdelar med alla bilar! Har idag en Mazda som jag haft i 10år, aldrig haft ett enda fel på denna. Grymt nöjd. Men tyvärr inget som tilltalar mig idag, så någon Mazda 6 blir det inte oavsett hur bra den är... inte heller Mondeo.
Har heller aldrig varit en Volvo kille, aldrig gillat volvo förns dom senaste åren med V90 och nya V60. V60 tilltalar egentligen mer, men den är för liten.
Du surrar väl oavbrutet och i en kombi så skramlar det såpass mycket att det överröstar surret...Huddingebo skrev:
Har själv längtat efter en camry i mer än 10 års tid... Det är nämligen så länge sedan jag sålde min 1988a... Mer problemfritt bilägande får man leta efter... Förstår inte varför Toyota inte importerat denna utmärkta bil på så många år.
Utan att ha läst igenom allt pga att jag inte orkar så kan jag ge min input.
Stod inför bilval för 2 år sen nu, förutsättningarna var de samma (2 vuxna, 1 barn, 250k budget.)
Var inställd på superb då det är en stor bil för pengarna men efter att dels ha provkört och även kollat rundor så var faktiskt passaten något billigare och rent utrymmesmässigt knappt märkbart mindre (saknar la 1-2cm i baksätet kontra superb) men komforten och sätena var bättre.
Har kvar den än idag, har snart rullat 10k varav 6k är av oss. Inga problem what so ever. Väldigt trevlig bil att köra, överflöd med utrymme nästan och det går allmänt bra och relativt snålt. Snittar la ca 0.56L/milen.
V90 är inte större än passaten, däremot väldigt snarlik utrymmesmässigt. Dock drar den något mer, jag personligen är inte något jättefan av den och har kört den en del..
A6 är absolut en trevlig bil! Senaste upplagan gillar jag skarpt!
Även e-klass är trevliga och merca är merca, så det är den med bäst komfort/ljudnivå i min bok men hade jag fått göra valet idag igen med 250k så hade det blivit en passat på nytt! Det känns som den bästa kompromissen mellan "ny", miltal, utrustning och storlek.
Som familjebil funkar den skit bra helt enkelt!! Sen köpet har en till unge tillkommit och båda kan åka bakåtvända i baksätet utan att det ens påverkar min körställning (185cm)eller passageraren.
Stod inför bilval för 2 år sen nu, förutsättningarna var de samma (2 vuxna, 1 barn, 250k budget.)
Var inställd på superb då det är en stor bil för pengarna men efter att dels ha provkört och även kollat rundor så var faktiskt passaten något billigare och rent utrymmesmässigt knappt märkbart mindre (saknar la 1-2cm i baksätet kontra superb) men komforten och sätena var bättre.
Har kvar den än idag, har snart rullat 10k varav 6k är av oss. Inga problem what so ever. Väldigt trevlig bil att köra, överflöd med utrymme nästan och det går allmänt bra och relativt snålt. Snittar la ca 0.56L/milen.
V90 är inte större än passaten, däremot väldigt snarlik utrymmesmässigt. Dock drar den något mer, jag personligen är inte något jättefan av den och har kört den en del..
A6 är absolut en trevlig bil! Senaste upplagan gillar jag skarpt!
Även e-klass är trevliga och merca är merca, så det är den med bäst komfort/ljudnivå i min bok men hade jag fått göra valet idag igen med 250k så hade det blivit en passat på nytt! Det känns som den bästa kompromissen mellan "ny", miltal, utrustning och storlek.
Som familjebil funkar den skit bra helt enkelt!! Sen köpet har en till unge tillkommit och båda kan åka bakåtvända i baksätet utan att det ens påverkar min körställning (185cm)eller passageraren.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Tycker det känns som V90 har mer benutrymme i baksätet eftersom stolarna är tunnare och att den har större golvarea i bagaget. Men det är lite svårt att avgöra på dom bilderna. Höjden är dock mindre på V90 så det är inte så stor praktisk skillnad.L Låset skrev:
Körde V70 i 9 år av den sista modellen och nu V90CC som blir tre år i februari. V90 CC är tystare men det gäller då att inte fläska på 20-21" och breda/lågprofildäck, kontra att man kunde köra V70 på 16/17", jul/däck gör otroligt mycket gällande ljud och åkkomfort, samt hur bilarna spårar på dålig väg. Mycket mera benutrymme i baksäte och lastar man inte över ryggstöden bak är det mera utrymme i skuffen. Och stabilare på vägen, men har ju fyrhjulsdrift nu och skulle kanske jämföras med XC70.
Men när ni börjar jämföra ljud och hur de är på vägen så påverkar hjulen otroligt mycket, ocht idag får design/utseende gå före komfort och ljud, oberoende av bilmärke (samt betydligt dyrare vilket både biltillverkar och däcktillverkare gillar. Misstänker att de premierar biltillverkarna som fläskar på med hjulen och ger bra priser då de tar tillbaka det på däckförsäljning, slits snabbare och är dyrare.
Men när ni börjar jämföra ljud och hur de är på vägen så påverkar hjulen otroligt mycket, ocht idag får design/utseende gå före komfort och ljud, oberoende av bilmärke (samt betydligt dyrare vilket både biltillverkar och däcktillverkare gillar. Misstänker att de premierar biltillverkarna som fläskar på med hjulen och ger bra priser då de tar tillbaka det på däckförsäljning, slits snabbare och är dyrare.