67 412 läst ·
144 svar
67k läst
144 svar
Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Mina tre senaste bilar har varit Passatar, senaste en GTS, alla dieslar med 4-Motion. Har inte haft några problem med dessa, alla körda från 0 - 9000 mil. Lastförmågan bra, får in en golfbag på tvären utan att plocka ur några klubbor och lyckades även klämma in 5 balar isolering in i bilen. Med nya skattereglerna blir det en laddhybrid, V90 T8 TE, som nästa bil men velade länge då V90 känns liten inuti men ekonomin fick styra denna gång.
Varför inte Passat laddhybrid i sådana fall?TeroM skrev:
Mina tre senaste bilar har varit Passatar, senaste en GTS, alla dieslar med 4-Motion. Har inte haft några problem med dessa, alla körda från 0 - 9000 mil. Lastförmågan bra, får in en golfbag på tvären utan att plocka ur några klubbor och lyckades även klämma in 5 balar isolering in i bilen. Med nya skattereglerna blir det en laddhybrid, V90 T8 TE, som nästa bil men velade länge då V90 känns liten inuti men ekonomin fick styra denna gång.
Ta en sväng i en allroad innan du bestämmer dig. Passar inte riktigt ursprunglig budget, men sådant brukar ju ändra sig lite under resans gång...C crazytok skrev:
Jag har haft både V70 och V90.Johannes Carlsson skrev:
En V70 känns väldigt gammal, lite som när 850 kom och 940 blev gammal. Med v90 får du t.ex pilot assist vilket är något man inte vill vara utan när man väl provat. Körmässigt känns V70 väldigt mjuk och sävlig. Den enda fördelen med V70 som jag ser det är att stolarna är väldigt bra i V70 och bagaget är väldigt praktiskt. Av dem som finns kvar hade jag lätt valt Volvon. Tycker Volvon är bättre på det mesta förutom, motor och växellåda. Volvon drar mer diesel i vanlig körning jämfört med BMWn enligt min erfarenhet.
Ja jag kan intyga att den sluttande bakrutan är snygg på utsidan men hemsk på insidan. Det är mycket volym som försvinner. Vi har hundbur i halva utrymmet så det blir verkligen trångt bak på långresor.M myrstack skrev:För mig är nästan A6 och BMW 5-serien i en annan klass volymmässigt än tex en E-klass, en gammal hederlig V70 eller en Passat. Båda av de förstnämnda är väldigt smala över hjulhusen bak och en A6 har extremt sluttande baklucka som tar utrymme. Ska man ha in annat än väskor och mjuka saker du kan leka Tetris med så lastar dessa enligt mig väldigt dåligt. När jag behöver en laståsna med stark diesel, 4-hjulsdrift, automat för något år sedan låg mercedesen först men det slutade med en passat -15 som uppenbarligen inte är populär i denna tråden.
Vi har haft mycket bilar (kör mycket bil) och vi hade en Passat samtidigt som en av våra Audi A6. Kan bara hålla med, vi valde Passaten när vi behövde lasta mycket. Fick in en ytterdörr med karm med stängd bakluckaMathiasS skrev:
A Andreas_jti skrev:Jag har haft både V70 och V90.
En V70 känns väldigt gammal, lite som när 850 kom och 940 blev gammal. Med v90 får du t.ex pilot assist vilket är något man inte vill vara utan när man väl provat. Körmässigt känns V70 väldigt mjuk och sävlig. Den enda fördelen med V70 som jag ser det är att stolarna är väldigt bra i V70 och bagaget är väldigt praktiskt. Av dem som finns kvar hade jag lätt valt Volvon. Tycker Volvon är bättre på det mesta förutom, motor och växellåda. Volvon drar mer diesel i vanlig körning jämfört med BMWn enligt min erfarenhet.
Vad är det som gör Pilot Assist så bra tycker du som gör det till nåt man inte vill vara utan? Har kört det i V90 och XC90 och har verkligen inte blivit imponerad
Jag tror att man gillar den mer efter ett tag. Det är absolut ingen självkörande bil, utan det är mer att du känner dig betydligt mer fräsch efter 40 mil. Prova att köra bil med liknande system på långresa, det är i alla fall där jag gillar den mest. Kör man aldrig långt skulle jag nog inte bry mig så mycket om det. Systemet som sitter i nya Audi A6 som jag har nu känns liknande, men det fungerar dåligt i kyla.F fsn skrev:
Jag provade det i en ny v60 och blev inte heller speciellt imponerad, det och adaptiv farthållare är ett jävla skräp och jag önskar man kunde välja bort det.F fsn skrev:
Jag blir mycket tröttare av att sitta och vakta bilen för att vara beredd när den bestämmer sig för att bromsa för en bil som man råkar komma ikapp lite för snabbt eller byta riktning när vägen svänger.
Kör jag själv så känner man ju hela tiden hur vägbanan är och vad bilen har för sig.
Adaptiva farthållare är nog en av anledningarna till att alla ligger och såsar i vänsterfilen, bilen saktar snyggt och prydligt in bakom zombien som kör framför och eftersom man inte kommer tillräckligt nära så uppfattar bilisten framför inte att dom vill om och ligger således kvar i vänsterfilen.
Jag vet inte hur du provat den men Volvon rycker lite mer än Audin nu när du säger det. Jag har dock inte känt att man behöver sitta ock vakta. Men den går väldigt enkelt att stänga av om man inte vill använda den. Hade alla använt adaptiv farthållare så hade det nog blivit ett mycket lugnare tempo i trafiken och vi skulle slippa dem som ligger för nära.B blue.b skrev:Jag provade det i en ny v60 och blev inte heller speciellt imponerad, det och adaptiv farthållare är ett jävla skräp och jag önskar man kunde välja bort det.
Jag blir mycket tröttare av att sitta och vakta bilen för att vara beredd när den bestämmer sig för att bromsa för en bil som man råkar komma ikapp lite för snabbt eller byta riktning när vägen svänger.
Kör jag själv så känner man ju hela tiden hur vägbanan är och vad bilen har för sig.
Adaptiva farthållare är nog en av anledningarna till att alla ligger och såsar i vänsterfilen, bilen saktar snyggt och prydligt in bakom zombien som kör framför och eftersom man inte kommer tillräckligt nära så uppfattar bilisten framför inte att dom vill om och ligger således kvar i vänsterfilen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Låter som du bara kört en tidig utgåva av adaptiv farthållare eller har lite problem med hastigheten. Det är ett stort plus enligt mig, gör långfärder på motorväg i mestadels högerfilen mer avslappnande. Men ska man köra fort kör jag utan, vanlig farthållare är ju bara användbar om det är väldigt lite trafikB blue.b skrev:Jag provade det i en ny v60 och blev inte heller speciellt imponerad, det och adaptiv farthållare är ett jävla skräp och jag önskar man kunde välja bort det.
Vad är det som får dig att tro att jag inte kört det på långresa? Gjorde samma långresa på enkel 95mil två ggr under 6 veckor i våras/somras. Alltså 950+950+950+950 km. Det var lika uselt i början som det var i slutet. Det är bara den adaptiva farthållaren som är bra.A Andreas_jti skrev:Jag tror att man gillar den mer efter ett tag. Det är absolut ingen självkörande bil, utan det är mer att du känner dig betydligt mer fräsch efter 40 mil. Prova att köra bil med liknande system på långresa, det är i alla fall där jag gillar den mest. Kör man aldrig långt skulle jag nog inte bry mig så mycket om det. Systemet som sitter i nya Audi A6 som jag har nu känns liknande, men det fungerar dåligt i kyla.
Ja, så kan det vara, alla tycker vi olika. Det är första gången jag hör någon som är såpass missnöjd efter att ha kört med den längre sträckor. Prova nya Audin nästa gång så får du se om du gillar den bättre.F fsn skrev: