67 409 läst ·
144 svar
67k läst
144 svar
Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat
Jag är bara
Röststyrningar är väl bra, men tar oftast längre tid att göra något vis röststyrningar än vad det gör att jag bara vrider ett hack på ratten för att ställa temp
Jag är 27 år, så inte gammal direkt, men jag avskyr tanken med en touchskärm. Man behöver ju slita blicken från vägen för att justera något. En knapp vet man var den sitter och hur jag justerar den.A AndersS skrev:Då är jag ung till sinnet trots att kanske inte ålder speglar det
Har sedan tre år den här större touchskärmen men styr det jag behöver med röststyrning, jag säger xxxx - och bilens svarar, och några exempel nedan som används ofta:
Och mycket mera som att styra vad man vill lyssna på. Erkänner att det var ovant i början men idag har jag gjort det till en vana. Så det går att lära gamla hundar sitta.
- Svettas - sänker temperaturen med en grad
- Fryser - ökar temperaturen med en grad
- Synkar - synkroniserar temperaturen (dvs min fru har haft annat på sin sida)
- Stäng av stolsvärme - stänger av stolsvärmen
- Stäng av rattvärme - stänger av rattvärmen
- Meddelande - vem vill du skicka till (sedan säger man namn, vad som ska skickas och skicka, syntesen läser upp vad du talat in före du skickar)
- Och inkommande meddelanden blir upplästa.
![]()
Röststyrningar är väl bra, men tar oftast längre tid att göra något vis röststyrningar än vad det gör att jag bara vrider ett hack på ratten för att ställa temp
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Jag styr i princip bara volym, byta låt. Defroster och stolsvärme. Ibland kör jag google maps när man inte hittar och alltid via mobilen. Så det är inte många knappar som behövs utöver en skärm
Provkörde en V90 D4 automat igår, tycker att den var himla trevlig! Komfortmässigt inte riktigt i klass med bmw 520 men inte långt ifrån. Interiört älskar jag den då den är väldigt clean, kan hålla med om att touchen känns lite krånglig för vissa inställningar men det har nog mest att göra med att jag inte vet var allt finns. Funkar säkert ypperligt när man lärt sig den. Det är trots allt den som bidrar med ”renheten” och att man slipper allt plotter i form av 100knappar.
Känns ju dessutom 10år nyare interiört än vad Bmw gör, och med fler finesser.
Dock är det en förvånansvärt liten bil på insidan med tanke på hur gigantisk den är på utsidan! Eller, det är helt klart gott om plats. Och tillräckligt för oss. Men vi provade en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet, och även om det gick att sitta framför så var det inte lika bra med plats som i tex passaten! Vi är ganska långa både jag och min fru.
Bmw har jag aldrig provat med bilbarnstol bakom, men den är säkert ännu mindre?
Allt som allt är mina betyg såhär:
Exteriört:
1. Bmw 520
2. Volvo V90
3. Passat
Interiört:
1. Volvo V90
2. Bmw 520
3. Passat
Teknik:
1. Volvo V90
2. Passat
3. Bmw 520
Utrymme:
1. Passat
2. Volvo V90
3. Bmw 520
Komfort:
1. Bmw 520
2. Volvo V90
3. Passat
Om bara priserna kommer ner lite så kommer jag satsa på en V90!
Känns ju dessutom 10år nyare interiört än vad Bmw gör, och med fler finesser.
Dock är det en förvånansvärt liten bil på insidan med tanke på hur gigantisk den är på utsidan! Eller, det är helt klart gott om plats. Och tillräckligt för oss. Men vi provade en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet, och även om det gick att sitta framför så var det inte lika bra med plats som i tex passaten! Vi är ganska långa både jag och min fru.
Bmw har jag aldrig provat med bilbarnstol bakom, men den är säkert ännu mindre?
Allt som allt är mina betyg såhär:
Exteriört:
1. Bmw 520
2. Volvo V90
3. Passat
Interiört:
1. Volvo V90
2. Bmw 520
3. Passat
Teknik:
1. Volvo V90
2. Passat
3. Bmw 520
Utrymme:
1. Passat
2. Volvo V90
3. Bmw 520
Komfort:
1. Bmw 520
2. Volvo V90
3. Passat
Om bara priserna kommer ner lite så kommer jag satsa på en V90!
Priserna lär generellt inte gå ner på Volvo då de fått för sig att de ska uppfattas som ett premiummärke i samma segment som BMW, Audi, merca mfl.
Men visst så har de ju rabatter osv på utrustningspaket ibland som gör att det blir lite mindre pengar.
Men visst så har de ju rabatter osv på utrustningspaket ibland som gör att det blir lite mindre pengar.
Om det är utrymme bak som är prio för barnstolar, så är det Skoda Superb du ska titta på. Om jag sätter mig bakom mig själv har jag flera decimeter till framsätet och så är det inte i någon annan bil jag testat. Gigantiskt bagage och enorma i baksätet. I övrigt är det ju fortfarande en Skoda, men i min värld ett väldigt smart val för den som behöver plats.
Är det bara jag som är förvånad över hur smalt utrymmet är i framsätena?
Bilen är bred men man sitter som i en mellanklassbil.
Bilen är bred men man sitter som i en mellanklassbil.
Nu pratar jag om begagnad bil, inte ny.mexitegel skrev:
Håller med, den är gigantisk! Tom onödigt stor för oss. Mycket bil för pengarna, men inget för mig.MathiasS skrev:
Om det är utrymme bak som är prio för barnstolar, så är det Skoda Superb du ska titta på. Om jag sätter mig bakom mig själv har jag flera decimeter till framsätet och så är det inte i någon annan bil jag testat. Gigantiskt bagage och enorma i baksätet. I övrigt är det ju fortfarande en Skoda, men i min värld ett väldigt smart val för den som behöver plats.
Uppfattade den absolut inte som trång! Men med tanke på utsidans storlek förväntar man sig helt klart en större interiör...Huddingebo skrev:
Dock så kändes allt ganska lagom ändå. Det var bekvämt avstånd till alla reglage. Tror det är en bra kompromiss.
Däremot inte så sköna säten som jag hade förväntat mig!
Det brukar stå i instruktionsboken vad som gäller, t.ex. största tillåtna skillnad i omkrets på däcken mellan fram och bakaxel, inte vänster-höger. Detta för att fördelningslådan ska må bra.Tomtom79 skrev:
Så har det nog alltid varit?Huddingebo skrev:
Motorer är 23%
Högst skadefrekvens totalt i undersökningen hade Land Rover/Range Rover, följt av Porsche, Mini, Seat och BMW
Något som man bör fundera på är också hur dyra felen är att laga.
Kamkedjeraset på en av mina bästa vänners 320 bensin 2012 11k mil gick på 80kkr.
Minst skadedrabbade märkena (totalt sett):
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
Mycket tysk teknik på värsting listan.
Och det är erfarenheten även på mitt jobb (inom fordonsindustrin)
Beprövad teknik aldrig av senaste generationen kommer alltid vara mer tillförlitlig än det allra nyaste som finns på marknaden.
Nu var det några år sedan jag hade insikt i fordonsindustrin och förnodligen har vissa skillnader krympt, men då var det alltid så att nyaste versionerna av t.ex. ABS och antisladd satt alltid utan undantag i de tre tyskarna, medan andra märken hade en eller två generationer äldre. Lika t.ex. med insprutningen, högsta tryck och flera duschar per takt (lägre ljudnivå och förbrukning) i tyskerna örst, sedan ett par år senare i övriga.
Premiummärkena är alltså lite ständiga betatestare.
Och sånt ser man inte som kund. Men det är en massa småsaker som skiljer, som t.ex
att nyaste systemet mäter vägfriktionen i realtid och har förvald slipnivå direkt vid broms, eller att den på en grusväg har en "bygga upp en grushög framför däcket funktion" osv osv.
Synd att inte det interna utbildningsmaterialrt på varje modell ligger utlagt i försäljningshallen så man kan läsa om de dolda skillnaderna.
För mig är nästan A6 och BMW 5-serien i en annan klass volymmässigt än tex en E-klass, en gammal hederlig V70 eller en Passat. Båda av de förstnämnda är väldigt smala över hjulhusen bak och en A6 har extremt sluttande baklucka som tar utrymme. Ska man ha in annat än väskor och mjuka saker du kan leka Tetris med så lastar dessa enligt mig väldigt dåligt. När jag behöver en laståsna med stark diesel, 4-hjulsdrift, automat för något år sedan låg mercedesen först men det slutade med en passat -15 som uppenbarligen inte är populär i denna tråden.
Vet inte, aldrig gett den en chans faktiskt. Är bara något som inte tilltalar mig. Hade jag köpt en ny bil hade jag nog kunnat tänka mig en sådan, men inte en 2015-2016.MathiasS skrev:
Tilltalar mig inte för fem öre...L Låset skrev: