65 510 läst ·
144 svar
66k läst
144 svar
Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat
Du ska såklart köpa en Volvo V70. Jag har en sån! Kostar mig absolut nästan ingenting förutom lite bensin. Dessutom så får man in tre bilbarnstolar i baksätet. Två var bakåtvända och en framåtvänd. Nu är två framåtvända och bara en bakåtvänd.
De pengar du får över köper du Festool och Blå bosch för istället!
De pengar du får över köper du Festool och Blå bosch för istället!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Kommer inte ihåg exakt vilken skillnad där får vara på däckens mönsterdjup vid riktig fyrhjulsdrift, men alla fyra byts normalt samtidigt. Det är ingen större sak, då de slits i princip lika mycket fram och bak på en fyrhjulsdriven bil.L Låset skrev:
Det som kan bli surt är om du har en punktering som trasar sönder ett däck. Då åker du på att byta alla fyra om det inte går att hitta ett bättre begagnat med motsvarande mönster och mönsterdjup.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Volvos diesel är väldigt knattrig jämfört med framförallt Audi.andr.ljung skrev:
I bilfrågan i övrigt tycker jag BMW 520d är en väldigt bra bil. Komfortmässigt helt överlägsen iallafall Volvo & Passat. Men sen har den t ex luftfjädring bak som standard, och automatlådan fruktansvärt trevlig. Volvo’s motorgång/ljud tycker jag drar ner premiumkänslan, speciellt på D3’an (som jag kör på jobbet). Nackdelen med BMW’n är baksätet som är mindre praktiskt än Volvon (vi har testat) och att service & försäkring är något högre. En XC90 skulle kosta ca 700:-/mån att försäkra medans jag betalar ca 850:- för min BMW. Sen har BMW’n en bättre motor som både går bättre och drar mindre än de andra. Och då står jag ju ändå utanför kontoret...
[bild]
V90 med bensin är bättre, och Volvon är såklart trevligare med luftfjädring också. Ganska stor skillnad i komfort
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
andr.ljung skrev:
Jag håller med dig om att fyrhjulsdrift är kraftigt överskattat om man inte bor så att man ofta kör på oplogade vägar. Det drar dessutom mer bränsle, även idag! Bara att jämföra diffen i % som tillverkarna anger. Bilen väger mer också och kostar mer i inköp. Lägg pengarna på en nyare bil eller en annan bil eller på något annat.
Men att Bakhjulsdrift skulle vara bättre än framhjulsdrift på vintern är rent larv.
Det är helt enkelt bra mycket stabilare att dra bilen framåt på halt underlag än att trycka den framåt. Rent fysik/naturlag.
Speciellt när man kör om. Det spelar ingen roll om framhjulen spinner, bilen går dit man vill än då. Och framkomligheten är mycket bättre.
Det som räddar Bakhjulsdrift idag är de elektroniska hjälpmedlen, som alla bilar har. Stäng av de så visar sig skillnaden ännu mer.
Bodde några år i Norrland och sambon körde BMW 520d och Terrano 4wd medan jag körde gamla Saab.
Ju sämre vägar ju mer övertag hade jag. Bakhjulsdrift kommer aldrig att vara en fördel på vintern, jämfört med lika moderna bilar och lika bra förare.
Men att Bakhjulsdrift skulle vara bättre än framhjulsdrift på vintern är rent larv.
Det är helt enkelt bra mycket stabilare att dra bilen framåt på halt underlag än att trycka den framåt. Rent fysik/naturlag.
Speciellt när man kör om. Det spelar ingen roll om framhjulen spinner, bilen går dit man vill än då. Och framkomligheten är mycket bättre.
Det som räddar Bakhjulsdrift idag är de elektroniska hjälpmedlen, som alla bilar har. Stäng av de så visar sig skillnaden ännu mer.
Bodde några år i Norrland och sambon körde BMW 520d och Terrano 4wd medan jag körde gamla Saab.
Ju sämre vägar ju mer övertag hade jag. Bakhjulsdrift kommer aldrig att vara en fördel på vintern, jämfört med lika moderna bilar och lika bra förare.
En bil jag har övervägt nu, i dessa tider när elen kanske kommer mer på allvar om 5-10år. Andrahandsvärde?T tobbbias skrev:
Ska man ens lägga 300-400kkr på en fossilbil? Kanske/kanske inte.
Det känns tryggare just nu att köpa en för max 100 och ha tills man ser hur marknaden blir.
Tycker dessutom att Volvo, iaf V70/S80 går tystare och "skönare" än tex BMW 5-serien på våra svenska vägar och bilen är mer praktisk och har bättre std stolar.
Det som tar emot är att Volvos grymma rostskydd man har haft på de större bilarna de sista 20-30åren verkar borta nu för tiden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Det är fortfarande milvis bättre än VW.
Håller med om budget, klart lägre risk att köpa en billigare bil idag, det är det väl alltid iofs
Håller med om budget, klart lägre risk att köpa en billigare bil idag, det är det väl alltid iofs
Oj vilket rabalder det blev härinne! 
Vi kan väl försöka hålla oss till dom 4 bilar jag nämnt, för det är nämligen dessa jag är intresserade av. Jag har kollat på mycket annat också, men det är dessa som tilltalar mig på flest punkter.
Jag har idag en halvkombi med endast 2wd. Haft den i 10år och kört med den under byggtiden av vårt hus med tunga släp. Har kört den på snöiga vägar och aldrig haft några problem eller känt att jag saknar 4wd. Däremot märker jag av att det är en mindre bil!
Bor i utkanten av Göteborg, pendlar motorväg och bara asfalterade plogade vägar.
Med det sagt så har jag dock heller aldrig kört en 4wd i dagligt bruk så kanske hade jag ändrat mig om jag gjorde det.
Men det kommer ett enkelt inte vara den avgörande faktorn vid köp. Ser för/nackdelar med vilket som så det får bli vad det blir sålänge mina andra kriterier blir uppfyllda!
Vi kan väl försöka hålla oss till dom 4 bilar jag nämnt, för det är nämligen dessa jag är intresserade av. Jag har kollat på mycket annat också, men det är dessa som tilltalar mig på flest punkter.
Jag har idag en halvkombi med endast 2wd. Haft den i 10år och kört med den under byggtiden av vårt hus med tunga släp. Har kört den på snöiga vägar och aldrig haft några problem eller känt att jag saknar 4wd. Däremot märker jag av att det är en mindre bil!
Bor i utkanten av Göteborg, pendlar motorväg och bara asfalterade plogade vägar.
Med det sagt så har jag dock heller aldrig kört en 4wd i dagligt bruk så kanske hade jag ändrat mig om jag gjorde det.
Men det kommer ett enkelt inte vara den avgörande faktorn vid köp. Ser för/nackdelar med vilket som så det får bli vad det blir sålänge mina andra kriterier blir uppfyllda!
Har en Passat normalt och fick en A6a som hyrbil när passaten var inne på rep efter en olycka.
A6an var alldeles för trång, i vilket fall om man har behov av barnvagn. En annan nackdel med Audi överlag är att de har förbannat plottrig förarmiljö, (dvs knappar och spakar överallt) högst personlig åsikt naturligtvis och klart man vänjer sig men det känns som en säkerhetsrisk innan man kan allt utan att fundera.
I allt annat var nog A6an bättre på allt än passaten, när jag fick tillbaka passaten kändes den plötsligt 10år gammal (den är drygt tre) efter att man vant sig vid Audin. Men främst utrymmet gör att jag aldrig skulle kunna ha en A6a sålänge barnvagn behövs i vilket fall.
Har aldrig kört nya V90 men tycker den är förbannat skön att sitta i när jag provade snabbt på bilhallen, kolla även V60, då den är kantigare bak blir praktiska lastvolymen i stort sett densamma som V90.
Skulle gärna haft en V60/V90 som nästa tjänstebil men fick inte in den utrustning jag önskade så blev en Superb hybrid.
A6an var alldeles för trång, i vilket fall om man har behov av barnvagn. En annan nackdel med Audi överlag är att de har förbannat plottrig förarmiljö, (dvs knappar och spakar överallt) högst personlig åsikt naturligtvis och klart man vänjer sig men det känns som en säkerhetsrisk innan man kan allt utan att fundera.
I allt annat var nog A6an bättre på allt än passaten, när jag fick tillbaka passaten kändes den plötsligt 10år gammal (den är drygt tre) efter att man vant sig vid Audin. Men främst utrymmet gör att jag aldrig skulle kunna ha en A6a sålänge barnvagn behövs i vilket fall.
Har aldrig kört nya V90 men tycker den är förbannat skön att sitta i när jag provade snabbt på bilhallen, kolla även V60, då den är kantigare bak blir praktiska lastvolymen i stort sett densamma som V90.
Skulle gärna haft en V60/V90 som nästa tjänstebil men fick inte in den utrustning jag önskade så blev en Superb hybrid.
Va i samma situation som dig för 2 år sedan. Landade i en fullutrustad Superb för typ de pengarna. Blev jag kanske blåst, annars borde man få ganska klen utrustning i en en premiumbil för de pengarna? Det som gjorde det för mig och är väl mitt enda råd är att välja en bil som är så stor som möjligt, drar så lite som möjligt och uppfyller ens minimikrav. Allt till lägsta pris. För mig var det adaptiv farthållare, automatlåda, carplay och möjlighet att få in vagnar och mat utan att stå med ett plockepin på Maxis parkering i snöstorm mitt i vintern. Jag hade nog lika gärna kunnat köpa en A6 eller Passat, men för många kollegor har varnat för BMW service för att jag ska våga kolla ditåt? Jag är också en kille som gillar teknik mer än motor.


