67 406 läst ·
144 svar
67k läst
144 svar
Volvo V90 vs BMW520 vs Audi A6 vs Passat
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Köpte en mondeo förra året, 3 år gammal, gått 7000 mil hos en Norrlandskommun, lite utrustning och diesel (samma PSA-motor som man hittar i Volvon) , men motorvärmare och nya vinterdäck, för 125 tusen.. Det går inte att få mera stor kombi för pengarna...Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
mexitegel skrev:
Det enda som skulle vara tramsigt här är möjligen ditt inlägg.
Det finns inget vettigt argument att inte skaffa 4wd idag, så länge det inte är en ekonomisk fråga.
Det går att hitta studier som bevisar det mesta. Vita bilar är t.ex. mindre sällan inblandade i olyckor än andra färger. Så vi kanske ska råda TS att den nya bilen ska vara vit eftersom statistiken säger att det är säkrast? Du verkar bara vara bitter för att du inte hade råd med xDrive.
Folk renoverar kök och badrum för betydligt större summor än vad 4-hjulsdrift kostar, helt utan nytto- eller riskanalys.
Om syftet med bilen är att åka och köpa mjölk i närmsta affär så spelar valet ingen roll, men kör man det minsta lilla i vinterväglag eller med släp emellanåt är 4-hjulsdrift outstanding. Det finns inga vettiga argument mot det. Den som en gång haft 4-hjulsdrift vill aldrig vilja byta ner sig, det talar också sitt tydliga språk.
4-hjulsdrift drar idag marginellt mer bränsle och det är egentligen helt ointressant eftersom bränslekostnaderna är marginella i jämförelse till det totala bilägandet. Fäller det avgörandet så har man inte råd med en premiumbil från början.
Öm punkt?
Så vi är överens om att råda TS att köpa en vit tvåhjulsdriven bil? Bra!
Kör du runt med snökedjor i bilen också? Det hade jag också när jag körde saab och bodde i Österrike (men jag behövde dem aldrig). Det tramsiga var att råda TS att man måste köra fyrhjulsdrivet. Jag tycker att det kan vara bra ibland, men jag skulle inte valt bort en bil för att den inte hade det.
Gå en kurs i vinterkörning istället, bättre för alla anser jag. Problemet nuförtiden brukar vara att hitta snö...
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Ok, bra.mexitegel skrev:
Jag tror de flesta ”villhöver” fyrhjulsdrift på en bil, även jag. Men det är samtidigt det första jag skulle välja bort mot ett i övrigt mer välutrustat objekt.
Jo, jag. Jag kör släp och stundtals i vinterväglag, men nästa bil kommer ändå bli utan fyrhjulsdrift. Jag upplever noll skillnad mot tidigare tvåhjulsdrivna bilar, förutom att den drar mer bränsle och jag fick kasta tre helt ok däck bara för att det fjärde behövde bytas. Inte för att jag inte har råd, men det känns sjukt onödigt.mexitegel skrev:
För övrigt gällande fyrhjulsdrift så är anledningen till att jag har det endast för att bilen jag ville ha var utrustad med det. Hade gärna valt bort det, då jag personligen inte har användning för det. Det drar mer, och bakhjulsdrift är roligare 
Tänk vad olika vi är och därför är ganska dåliga på att ge råd till andra bilköpare, jag säger t.ex. ta bort allt lulllull men dragkrok och stänkskydd fram/bak är måste. Sedan tycker jag det är bekvämt med adaptiv farthållare och system som hjälper till att styra bilen, samt fyrhjulsdriften. Kan tillägga att störst nytta av t.ex. fyrhjulsdrift är på blött gräs, varför då kan man undra, prova att dra att tyngre hästsläp på en blöt/fuktig plats med gräs. Allt går, men kan göras mycket enklare med rätt utrustad bil.andr.ljung skrev:
Medan andra prioriterar utseende t.ex. färg, stor/breda fälgar med lågprofil, ljudanläggning, etc.
Svänger du någonsin när du är ute och kör? Då går hjulen olika långt... Likaså varenda väg som inte är absolut spikrak.R rusta skrev:
Nu har jag inte testat standardstolarna i nyare 5-serien men om du kan, välj komfortstolar. Har haft ett antal BMW och kan inte fatta hur man kan köpa en ny BMW med de kassa standardstolar som fanns för ett antal år sedan.
Jag är (förutom fyrhjulsdriften) toknöjd med min A6-16. Till skillnad mot förra V70:n som hade alla möjliga konstiga fel, högst tveksam till Volvo efter det.
(Ett tips är förresten att inte använda mobilitetsgarantin vid punktering, blir billigare att betala en bärgare själv.)
Mönsterdjupet får inte diffa för mycket mellan däcken enligt Audi, för då går tydligen fyrhjulsdriften sönder.L Låset skrev:
(Ett tips är förresten att inte använda mobilitetsgarantin vid punktering, blir billigare att betala en bärgare själv.)
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
I bilfrågan i övrigt tycker jag BMW 520d är en väldigt bra bil. Komfortmässigt helt överlägsen iallafall Volvo & Passat. Men sen har den t ex luftfjädring bak som standard, och automatlådan fruktansvärt trevlig. Volvo’s motorgång/ljud tycker jag drar ner premiumkänslan, speciellt på D3’an (som jag kör på jobbet). Nackdelen med BMW’n är baksätet som är mindre praktiskt än Volvon (vi har testat) och att service & försäkring är något högre. En XC90 skulle kosta ca 700:-/mån att försäkra medans jag betalar ca 850:- för min BMW. Sen har BMW’n en bättre motor som både går bättre och drar mindre än de andra. Och då står jag ju ändå utanför kontoret...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder