Hej!
Har en fråga angående belysning på släp som jag hoppas få klarhet i. När jag kopplar släpet till bilen (Volvo v90 2018) fungerar allt perfekt och när jag stänger av bilen slocknar släpet. Efter ca 30 sek tänds all belysning på släpet i ca 1-2 min. Detta upprepas 2-3 gånger. Samma sak händer när jag låser bilen. Efter detta är det helt avstängt (tror jag). Vill minnas att det varit liknande på mina andra släp tidigare, men är osäker.
Är detta normalt? Verkar som att det hänger ihop med att bilens system stänger av sig då man ibland hör hur det klickar till/låter.
För info har bilen 13-pol och släpet 7-pol med adapter i mellan.
Har en fråga angående belysning på släp som jag hoppas få klarhet i. När jag kopplar släpet till bilen (Volvo v90 2018) fungerar allt perfekt och när jag stänger av bilen slocknar släpet. Efter ca 30 sek tänds all belysning på släpet i ca 1-2 min. Detta upprepas 2-3 gånger. Samma sak händer när jag låser bilen. Efter detta är det helt avstängt (tror jag). Vill minnas att det varit liknande på mina andra släp tidigare, men är osäker.
Är detta normalt? Verkar som att det hänger ihop med att bilens system stänger av sig då man ibland hör hur det klickar till/låter.
För info har bilen 13-pol och släpet 7-pol med adapter i mellan.
Led-ljus på släpet?
Har inte Volvo med på min VAG i kombination med ett släp med LED så blinkar lamporna till när bilen försöker avgöra om släpets lampor är i funktion. Krävs mindre att tända dessa än vad bilen pumpar ur för att avgöra om lampans krets är i funktion
Har inte Volvo med på min VAG i kombination med ett släp med LED så blinkar lamporna till när bilen försöker avgöra om släpets lampor är i funktion. Krävs mindre att tända dessa än vad bilen pumpar ur för att avgöra om lampans krets är i funktion
Delvis led, men bak är vanliga glödljus. All belysning tänds samtidigt enligt beskrivning. Kan led-ljusen få även glödljus att lysa nör spänning smiter igenom?M myrstack skrev:
Blinkar de till när du kopplar in?
Känns som ett annat problem då även om jag skulle bli förvånad om det inte är hur elektroniken är programmerad som ligger bakom det du upplever. I mitt fall så tänds släpets lampor, även om all belysning i bilen är avstängd, vid inkoppling av handsken och sedan blinkar den till regelbundet med påkopplat släp vilket jag antar är en regelbunden lamptestBenjamin Pålsson skrev:
Har en V90CC och drar släpvagnar, har inte sett något av det, de har haft vanliga glödlampor.
Lamptesten för släp aktiveras när handsken ansluts, visas i display, men sedan får man välja om den ska köras eller inte med rattknapp.
Lamptesten för släp aktiveras när handsken ansluts, visas i display, men sedan får man välja om den ska köras eller inte med rattknapp.
Hmm låter märkligt. Känns som någon styrenhet är inblandad.M myrstack skrev:Känns som ett annat problem då även om jag skulle bli förvånad om det inte är hur elektroniken är programmerad som ligger bakom det du upplever. I mitt fall så tänds släpets lampor, även om all belysning i bilen är avstängd, vid inkoppling av handsken och sedan blinkar den till regelbundet med påkopplat släp vilket jag antar är en regelbunden lamptest
Precis, testet är valbart och fungerar när det väl används. Har dina släp enbart glödlampor? Har positionsljus som är led och funderar på om det är problemet som drar igång ljuset med krypström eller liknande.A AndersS skrev:
Har nu testat att koppla på två andra släp, både med 7-pol och 13-pol. Dessa hade dock vanligt glödljus och detta fenomen dök inte upp. Så det känns troligare att släpet spökar. Vid närmare eftertanke tror jag inte led-ljusen är original, kan det vara dessa som busar? Jag vet inte huruvida 7-polig kontakt är kompatibel med led.
Har även läst att jord mot släp kan krångla, kan detta vara symptom på det?
Allt fungerar som sagt perfekt både vid inkoppling och körning.
Har även läst att jord mot släp kan krångla, kan detta vara symptom på det?
Allt fungerar som sagt perfekt både vid inkoppling och körning.
Ja, det ska inte vara något problem med LED på dom bilarna, det funkar tom på mkt äldre Volvo än så.
T.ex. har själv en V90 -18 och frugan en XC70 -14 och båda funkar utan problem med LED-släp.
Måste vara något bekymmer med antingen släpet eller bilen.
T.ex. har själv en V90 -18 och frugan en XC70 -14 och båda funkar utan problem med LED-släp.
Måste vara något bekymmer med antingen släpet eller bilen.
Kan det vara någon felkoppling i släpet eller i adaptern mellan 7 och 13-pol?
7 poliga har väl ett stift "över"som kan vara lite vad som helst, backljus, dimljus etc. Medan 13-pol har definierat för dessa och ytterligare någon konstantspänning för batteriladdning, belysning osv?
7 poliga har väl ett stift "över"som kan vara lite vad som helst, backljus, dimljus etc. Medan 13-pol har definierat för dessa och ytterligare någon konstantspänning för batteriladdning, belysning osv?
7 eller 13-polig har ingen betydelse för LED-kompabiliteten.
