Återupplivar denna gamla tråd. Nu har lagren i ena fläkten i min VR 700 DCV gett upp. Du har möjligtvis inte några bilder från operationen samt beteckning på lagren?D Dag Tedenby skrev:Hej!
Bytte tre lager på två fläktar på motsvarande aggregat.
Det tredje lagret som är mindre sitter på motsatt sida jfrt kretskortet. Kanske onödigt, men när det ändå var öppet så.
Allt i tråden fungeRar sånär som på delen under kretskortet. Jag gjorde så att jag försiktigt tryckte isär två par fläktvingar (180 grader emellan)
på det sättet fick jag biltemas två armade avdragare att fästa. Obs att jag för att få rätt bredd på den fick använda länkarna från den trearmade.
Sedan fungerade det enligt tråden. Lite bök att få avdragaren stabilt centrerad, men trägen vinner. I mitt fall hade det inre lagret rostat och belagt magneterna med rostdamm. Krävde rengöring innan hopsättning. Böjde sedan tillbaka de uttryckta fläktvingarna. Men sedan fungerade allt utmärkt. Ftx går nu för fullt och jag kunde avbeställa den nya fläkten 8990:-. Jag bytte lager på båda fläktarna. Kostnad för lagren (biltema 6x59. plus arbete. I mitt fall c:a 1 dag. Det kan absolut pressas! Skulle tro att 2 timmar per fläkt räcker om man går ”rakt”. på.
Med denna modell måste man också börja med att öppna fläkthuset, som är nitat. Såga av nitarna, knacka ur och ersätt vid ihopmontering med m5x20 med låsmutter (skallen inåt)!
Det finns i tråden i början. Men det kanske skiljer mellan fläkten till Vm2 och Vr700. Jag har köpt nya igen nu och ska också byta.R renoveringslasse skrev:
Bra att återuppliva denna kanon tråd, den hjälpte mig att våga skruva isär o byta lagren själv i båda fläktmotorerna. Nu senast för bara en vecka sedan så bytte jag 2 lager på tilluftsmotorn (för 2 år sedan behövde frånluftslagren bytas efter ca 10 års drift). Det är nu vid låga ute temperaturer som mina lager börjat vissla lite extra. Efter bytet är mitt ventsystem så tyst att man nästan tror det slutat fungera, motorerna går nästan helt ljudlöst.
Redigerat:
Verkar vara lite annan konstruktion på VR700 DCV om jag förstått det rätt. Men kanske är samma lager som gäller. Tar det gärna bekräftat om någon bytt på DCV aggetJ jerk skrev:
Tråden är kanon! Förhoppningsvis slipper man köpa ny fläkt för 8k så det är guld värt att denna infon finns på forumet. Min visslar så mkt nu så har fått dra ner flödena ganska rejält tills jag ordnat fläkten.S Seglarvännen skrev:Bra att återuppliva denna kanon tråd, den hjälpte mig att våga skruva isär o byta lagren själv i båda fläktmotorerna. Nu senast för bara en vecka sedan så bytte jag 2 lager på tilluftsmotorn (för 2 år sedan behövde frånluftslagren bytas efter ca 10 års drift). Det är nu vid låga ute temperaturer som mina lager börjat vissla lite extra. Efter bytet är mitt ventsystem så tyst att man nästan tror det slutat fungera, motorerna går nästan helt ljudlöst.
En lite mer allmän fråga kanske: De som inte byter lager, köper de nya fläktar för de hutlösa priserna? Eller byter de hela agget för man inte vill plöja ner pengar i gamla system? Om man skulle byta, vad är det som gäller nu för tiden och är det någon väsentlig skillnad på aggregaten nu jämfört med för 15 år sedan?
Hej!R renoveringslasse skrev:Tråden är kanon! Förhoppningsvis slipper man köpa ny fläkt för 8k så det är guld värt att denna infon finns på forumet. Min visslar så mkt nu så har fått dra ner flödena ganska rejält tills jag ordnat fläkten.
En lite mer allmän fråga kanske: De som inte byter lager, köper de nya fläktar för de hutlösa priserna? Eller byter de hela agget för man inte vill plöja ner pengar i gamla system? Om man skulle byta, vad är det som gäller nu för tiden och är det någon väsentlig skillnad på aggregaten nu jämfört med för 15 år sedan?
Jag kan komplettera med nya erfarenheter.
Efter lagerbyte behagade mina ”fläktar” stanna igen. Jag gjorde om proceduren och satte dit skflager i stället för biltema varianten.
Ingen skillnad upptäckte sedan av en slump att fläktarna gick perfekt om jag lämnade luckan på glänt. på grund av mycket skit i rören så så fick evakfläkten jobba så att överhettningsskyddet löste ut. när utfläkten stoppar stannar infläkten med automatik.
Beställde rengöring av kanalisationen pch sedan dess går fläktarna som de ska. Med luckan stängd
Tack för info! Märker också att fläktarna får jobba hårdare när luckan stängs så att kolla kanalerna är nog ingen dum idé. Vilka SKF-lager köpte du? För visst har du ett 700 DCV?D Dag Tedenby skrev:Hej!
Jag kan komplettera med nya erfarenheter.
Efter lagerbyte behagade mina ”fläktar” stanna igen. Jag gjorde om proceduren och satte dit skflager i stället för biltema varianten.
Ingen skillnad upptäckte sedan av en slump att fläktarna gick perfekt om jag lämnade luckan på glänt. på grund av mycket skit i rören så så fick evakfläkten jobba så att överhettningsskyddet löste ut. när utfläkten stoppar stannar infläkten med automatik.
Beställde rengöring av kanalisationen pch sedan dess går fläktarna som de ska. Med luckan stängd
Ja 700 DCV Kollar artikelnumret i morgon. Men gick nog på det som fanns i tråden.R renoveringslasse skrev:
Köpte på kullager. se!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden