Hej, vi har avslutat vår totalrenovering av badrum och tvättstuga. Vi har några frågor på kvalitetsdokumentet och firman svarar inte och BKR svarar att det är firman som är ansvarig. (Några hundra tusen senare, så är det så jäkla skönt om även kvalitetsdokumentet stämmer efteråt.) Det är platta på mark, därav diffussionsöppet tätskikt. Kvalitetsdokument med markeringar gällande tätskikt och golvbrunnar; frågor om diffusionsöppet tätskikt och BKR-godkännande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvalitetsdokument för våtrum med markeringar som visar frågor kring produktnamn, golvbrunnens installation och dess höjd i förhållande till tätskiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Grön markering: Diffussionsöppet tätskikt är inte ett produktnamn. Är det ok att produktnamnet inte står?
  • Blå markering: De bytte båda gjutjärnsgolvbrunnarna. Båda alternativen kan väl inte vara markerade?
  • Röd markering: Det finns ingen bock i rutan "fast monterad och i nivå m tätskiktet". Det är väl ganska viktigt?

GENRELLA FRÅGOR
  • Tilläggsfråga till grön markering: Måste det stå att tätskikt "ej godkänt av BKR", eller räcker formuleringen "Tätskikt av annan typ"? (Som privatperson känns det annars som Hjälp, golvtätskiktet är inte godkänt!) Eller kan man få in formuleringen "vilket är enligt rekommendation" typ?
  • Två av fyra väggar är målade, inte kaklade. Behöver vi MVK-intyg? Eller räcker det med att ett tätskikt är godkänt?

Plattsättaren som utförde det hela var superkompetent, så det råder inga tveksamheter kring kvaliteten, men de på kontoret har inte varit lika pålitliga, vilket det faktum att de inte svarar på våra frågor indikerar. Tusen tack om ni som är kunniga inom våtrumsintyg tar er tid att upplysa oss, så att vi kan stå på oss på de viktigaste punkterna!

C
U Umma01 skrev:
Tilläggsfråga till grön markering: Måste det stå att tätskikt "ej godkänt av BKR", eller räcker formuleringen "Tätskikt av annan typ"? (Som privatperson känns det annars som Hjälp, golvtätskiktet är inte godkänt!) Eller kan man få in formuleringen "vilket är enligt rekommendation" typ?
Vad gäller diffusionsöppna tätskikt, se avsnitt 3.1.1 i branschreglerna:

Textutdrag från branschregler om användning av diffusionsöppna tätskikt i byggprojekt, med fokus på godkännande och kvalitetsdokumentation.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Gällande blå markering håller jag med.

Har företaget ett kontor?
Har du prövat att besöka det i så fall?

Tusen tack för era svar. Ja, det stämmer, vi borde åka till dem. Super med hänvisning till exakt paragraf. Då är det lättare att påtala. Vi vill alltså att det står ett produktnamn/firmanamn efter "Leverantör/Tillverkare:" på den raden, och sedan att de fått godkännande under övriga upplysningar?

Om någon har ett korrekt ifyllt kvalitetsdokument som ligger på nätet/bifogas med bild på bara det partiet, med samma förutsättningar, så att vi kan se hur det har fyllts i, så skulle det verkligen underlätta.

De andra frågorna blir vi enormt lättade om ni har möjlighet att hjälpa oss reda ut om de borde ändras, när vi ändå ligger på dem (knackar på).

BirgitS
Det kan ju inte stå något om godkännande under Övriga upplysningar om det inte finns något sånt godkännande. Samma sak gällande den röda markeringen, plattsättaren måste fylla i som det är gjort, men med ett korrekt utfört badrum borde Ja vara markerad.

C
U Umma01 skrev:
Vi vill alltså att det står ett produktnamn/firmanamn efter "Leverantör/Tillverkare:" på den raden, och sedan att de fått godkännande under övriga upplysningar?
Själv läser jag "en beskrivning av lösning" som något mer än bara namnet på produkten/leverantören, men anledningen att jag är påläst är för att jag själv håller på med ett källarbadrum så jag har ingen erfarenhet av vad som är praxis. Men ett produktnamn tycker jag rent åsiktsmässigt är det absolut minsta man kan begära.

Skall jag gissa är det nog lite si och så med detta "projektspecifika godkännande" från leverantören. De flesta nagelfar nog inte dokumentet på denna nivå, och att BKR "skiter" i det understryker ju att hela systemet är ett spel för galleriet.

Tack för era svar. De tar oss vidare. Jag gjorde en luring och ringde BKR och lät som en entreprenör som ville fylla i blanketten korrekt. Jag frågade hur jag skulle fylla i vid diffussionsöppet tätskikt, och de sa att formuleringen "Tätskikt av annan typ, ej godkänt av BKR" är det som jag ska välja i rullisten, och sedan "Diffussionsöppet tätskikt". Under "Övriga upplysningar" skulle de sedan fylla i produktnamn. Så det verkar vara nästan rätt. Vi tar och jagar på dem om att få kryssen rätt och produktnamnet ifyllt under Övriga upplysningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.