9 497 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Vittne, ersättning.
Enligt de nuvarande svenska reglerna kan tingsrätten i vissa fall avgöra ett mål utan att den tilltalade har underrättats om huvudförhandlingen och följderna av att han eller hon uteblir. Den möjligheten försvinner nu.P Plutus skrev:Rätten avgör om rättegång ska hållas utan den åtalade, normal innebär det att de får en eller två chanser till, sen hålls rättegången utan den åtalade. (i alla fall om det är mindre brott och den åtalade har en historia) Men jag håller med om att rättegång bör hållas om den åtalade uteblir. Men försvarsadvokater får betalt per timme och tjänar mer på att rättegången skjuts upp så de försvarar sin klients rätt att närvara hårt.
http://www.dagensjuridik.se/2018/03...o-eu-direktiv-andrar-svenska-rattegangsbalken
t
Vill inte ljuga för tingsrätten med att jag är sjuk för o ta det via telefon.
Ringde dit i januari och sa att jag skulle på semester och skulle vilja ta det via telefon i första hand, i andra hand via annan ort via video. Video blev det. Har med hur trovärdigt mitt vittnesmål blir.
Ska såklart fråga i receptionen när jag ändå ska ange resekostnader om jag kan få något för min ”förlorade” semester.
Annars kanske det blir en insändare till tidningen i stil med ”förlorar pengar för att vittna” eller nåt sånt.
Läst om många andra som förlorar pengar för att de ska vittna. Det borde ju rättas till i min mening.
Ringde dit i januari och sa att jag skulle på semester och skulle vilja ta det via telefon i första hand, i andra hand via annan ort via video. Video blev det. Har med hur trovärdigt mitt vittnesmål blir.
Ska såklart fråga i receptionen när jag ändå ska ange resekostnader om jag kan få något för min ”förlorade” semester.
Annars kanske det blir en insändare till tidningen i stil med ”förlorar pengar för att vittna” eller nåt sånt.
Läst om många andra som förlorar pengar för att de ska vittna. Det borde ju rättas till i min mening.
Ja man borde kunna få ut ersättning för det mesta tycker jag, så länge man kan visa upp kvitton och det är rimligt. T.ex. om man visar att man har 3-dagars liftkort och nu missar en halvdag är det rätt så rimligt att man får ersättning för det. Frågan är i så fall hur långt det ska kunna dras. Ska TS får ersättning för sin del av den hyrda stugan osv osv.
Men det ska inte behöva vara någon stor nackdel att vittna tycker jag. Jag har varit vittne en gång, men då var jag student och fick ingen ersättning. Även om jag inte förlorade pengar så tappade jag ju tid och det jag inte hann med att plugga den fredagen fick jag ta igen under helgen och hoppa över andra aktiviteter pga detta då. Kanske de skulle kunna ha en minsta ersättning så att pensionärer/studenter/liknande ändå för 500 kr eller så. Jag hade personligen gärna stått över att vittna även ifall man fick 500 kr för att gå dit och lägga dagen på det, men då hade man inte känt att man bara förlorar på att vittna åtminstone.
Men det ska inte behöva vara någon stor nackdel att vittna tycker jag. Jag har varit vittne en gång, men då var jag student och fick ingen ersättning. Även om jag inte förlorade pengar så tappade jag ju tid och det jag inte hann med att plugga den fredagen fick jag ta igen under helgen och hoppa över andra aktiviteter pga detta då. Kanske de skulle kunna ha en minsta ersättning så att pensionärer/studenter/liknande ändå för 500 kr eller så. Jag hade personligen gärna stått över att vittna även ifall man fick 500 kr för att gå dit och lägga dagen på det, men då hade man inte känt att man bara förlorar på att vittna åtminstone.
Men att ta tjänstledigt den dagen för att vittna (i stället för semester) är väl ingen bluff på något sätt? Du kan ju inte utnyttja semesterdagen, men jobba går inte heller, dvs. tjänstledigt och tingsrätten betalar.W Willewonka skrev:Vill inte ljuga för tingsrätten med att jag är sjuk för o ta det via telefon.
Klicka här för att svara