9 497 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Vittne, ersättning.
Hade egen firma, förklarade att jag förlorade 700:- per timme, men man fick bara ersättning för lönearbete. Å andra sidan hade jag ställt upp gratis för att få det svinet bakom galler.
Ett pensionärspar som också var vittne blev lite sura när dom inte fick en krona, dom bodde 10 min bort från rätten och hade ju ingen förlorad inkomst.
Ett pensionärspar som också var vittne blev lite sura när dom inte fick en krona, dom bodde 10 min bort från rätten och hade ju ingen förlorad inkomst.
Det tokiga är att advokater, domare, åklagare osv. får väldigt mycket pengar men vittnet kanske inte ens kompenseras för sina kostnader. Det ger medborgarna en väldigt tydlig signal.Isakare skrev:
Hade egen firma, förklarade att jag förlorade 700:- per timme, men man fick bara ersättning för lönearbete. Å andra sidan hade jag ställt upp gratis för att få det svinet bakom galler.
Ett pensionärspar som också var vittne blev lite sura när dom inte fick en krona, dom bodde 10 min bort från rätten och hade ju ingen förlorad inkomst.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Varför kan du inte göra vid Skype på hotellrummet? Eller FaceTime? Borde väl inte så lång tid..
Ja, det är helknasigt. Man skall ha klart för sig att det även finns ett inte alltför frikostigt tak för ersättningen. Själv råkade jag en gång ut för att den åtalade inte behagade dyka upp på rättegången och därmed fick jag ta ytterligare ledigt från jobbet en annan dag, men fick ingen ersättning för hela inkomstförlusten eftersom den då slog i taket.R RapidSledge skrev:
Angående TS fråga så kan du ju yrka på vilka ersättningsanspråk du vill när du får frågan. Vad du får igenom är sedan en annan sak, men man bör ju likväl ta upp de anspråk man har. Om inte annat för att markera att det faktiskt kan uppstå andra kostnader än inkomstförluster.
"Vittnesförhör via telefon eller video
Domstolen kan i vissa fall besluta att ett vittne får höras per telefon i stället för att inställa sig personligen.
Om du ska delta i en rättegång per telefon får du i regel använda telefonen hemma eller på din arbetsplats.
Alla som är närvarande i rättssalen kan lyssna på samtalet med dig och har också möjlighet att tala med dig. Även eventuella åhörare i domstolen kan lyssna på samtalet med dig via högtalare i lokalen.
Det finns också möjlighet att vittna genom videokonferens. Det är domstolen som beslutar i vilka fall detta kan ske. Om du ska delta i ett domstolssammanträde genom videokonferens får du inställa dig vid en annan domstol eller myndighet och använda dig av domstolens eller myndighetens utrustning för videokonferens.
Det kan också förekomma att du får vittna per telefon på någon myndighet på den ort där du bor, till exempel hos polisen. Då ska du vara beredd att styrka din identitet med körkort eller pass. Domstolen ringer upp dig när det är dags för rättegång eller förhör."
Domstolen kan i vissa fall besluta att ett vittne får höras per telefon i stället för att inställa sig personligen.
Om du ska delta i en rättegång per telefon får du i regel använda telefonen hemma eller på din arbetsplats.
Alla som är närvarande i rättssalen kan lyssna på samtalet med dig och har också möjlighet att tala med dig. Även eventuella åhörare i domstolen kan lyssna på samtalet med dig via högtalare i lokalen.
Det finns också möjlighet att vittna genom videokonferens. Det är domstolen som beslutar i vilka fall detta kan ske. Om du ska delta i ett domstolssammanträde genom videokonferens får du inställa dig vid en annan domstol eller myndighet och använda dig av domstolens eller myndighetens utrustning för videokonferens.
Det kan också förekomma att du får vittna per telefon på någon myndighet på den ort där du bor, till exempel hos polisen. Då ska du vara beredd att styrka din identitet med körkort eller pass. Domstolen ringer upp dig när det är dags för rättegång eller förhör."
För att förtydliga, jag måste ta mig till en annan ort som tar ca 4h tur& retur, vill gärna va framme ca 1h innan ifall de blir förseningar i kollektivtrafiken då det är snöbelgad vägar.
Räknar med att själva vittnesmålet tar ca 20 min, det kan bli försenat 1-3h om det vill sig illa att någon innan mig inte dyker upp osv.
Sen måste jag ju vänta på nästa buss som går 1 gång i timmen.
Så totalt kan de bli 8-9h
Backen har öppet 09:00-17:00 så ja.
Räknar med att själva vittnesmålet tar ca 20 min, det kan bli försenat 1-3h om det vill sig illa att någon innan mig inte dyker upp osv.
Sen måste jag ju vänta på nästa buss som går 1 gång i timmen.
Så totalt kan de bli 8-9h
Backen har öppet 09:00-17:00 så ja.
Jag fick åka 3 ggr innan den åtalade behagade att infinna sig, 3e gången satt han redan inne för ett annat brott, och hade svårt att smita.
Jag fick betalt alla gånger, men tycker det är slöseri med samhällets pengar, den åtalade hade körts 20 mil till rättegången av kriminalvården.
Video mm borde kunna användas mera.
Jag fick betalt alla gånger, men tycker det är slöseri med samhällets pengar, den åtalade hade körts 20 mil till rättegången av kriminalvården.
Video mm borde kunna användas mera.
Förstår dig, semester är ju arbetstid som man jobbat in.W Willewonka skrev:För att förtydliga, jag måste ta mig till en annan ort som tar ca 4h tur& retur, vill gärna va framme ca 1h innan ifall de blir förseningar i kollektivtrafiken då det är snöbelgad vägar.
Räknar med att själva vittnesmålet tar ca 20 min, det kan bli försenat 1-3h om det vill sig illa att någon innan mig inte dyker upp osv.
Sen måste jag ju vänta på nästa buss som går 1 gång i timmen.
Så totalt kan de bli 8-9h
Backen har öppet 09:00-17:00 så ja.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Visst vore det bra om vittnen fick ordentlig ersättning, men de flesta av oss vittnar inte speciellt ofta, så nog kan man ta den smällen.
Jag har bara vittnat i domstol en gång, för 35 år sedan, då gällde det ett rånförsök i tunnelbanan som jag lyckades avstyra. Höll på att bli en andra gång också, men gärningsmannen begick självmord (efter att ha skjutit en person som överlevde).
Eftersom den som döms för brottet blir betalningsskyldig för rättegångskostnaderna, så finns det ju skäl att inte vara överdrivet generös med ersättning till vittnen. Det skall till slut betalas av den skyldige. Även om det i praktiken nog oftast är staten som får ta kostnaden.
Jag har bara vittnat i domstol en gång, för 35 år sedan, då gällde det ett rånförsök i tunnelbanan som jag lyckades avstyra. Höll på att bli en andra gång också, men gärningsmannen begick självmord (efter att ha skjutit en person som överlevde).
Eftersom den som döms för brottet blir betalningsskyldig för rättegångskostnaderna, så finns det ju skäl att inte vara överdrivet generös med ersättning till vittnen. Det skall till slut betalas av den skyldige. Även om det i praktiken nog oftast är staten som får ta kostnaden.
