9 497 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Vittne, ersättning.
Om du skall vittna via video så är det en tingsrätt som gäller.
Ring åklagaren o berätta om din situation o be om att få telefonvittna.
Han kanske nöjer sig med det.
Det kostar inget att fråga.
Säg som det är du är på semester o har svårt för att ta dig till en tingsrätt.
Ring åklagaren o berätta om din situation o be om att få telefonvittna.
Han kanske nöjer sig med det.
Det kostar inget att fråga.
Säg som det är du är på semester o har svårt för att ta dig till en tingsrätt.
Nej, så funkar det inte. Om man blir dömd betalar man för försvarsadvokaten, men även där finns någon sorts tak. Staten tar resten av kostnaden. Dessutom finns det väl sällan några pengar att hämta ändå.H hempularen skrev:
Det handlar ju om definitionsmässigt - du får inte betalt av arbetsgivaren = du måste ange i tidrapporten något annat.
Liksom man förlorar ju "arbetstid".... jag tycker nog att man ska söka ersättning för förlorad arbetstid.
Sen... liksom du kan ju lika gärna ange denna dag som tjänsledig, ledig utan lön eller vad som helst.
DU förlorar pga vittnesmålet = du ska ha ersättning för förlorad arbetstid. Anser jag då.
Liksom man förlorar ju "arbetstid".... jag tycker nog att man ska söka ersättning för förlorad arbetstid.
Sen... liksom du kan ju lika gärna ange denna dag som tjänsledig, ledig utan lön eller vad som helst.
DU förlorar pga vittnesmålet = du ska ha ersättning för förlorad arbetstid. Anser jag då.
Isakare skrev:
Dyker man inte upp till en rättegång utan giltigt skäl borde man automatiskt fällas!
Och vilket straff ska utdömas?mnils skrev:
Livstid oavsett, eller alltid vad åklagaren yrkar , eller ...
Ska man fortfarande ha rätt att överklaga till högre instans, och/eller påkalla domvilla eller andra rättegångsfel?
Ska det gälla oavsett orsak till att man inte inställer sig till rätten, eller tycker du det ska finnas giltiga skäl?
Som en one-liner så låter det bra (som ofta), men i praktiken är det en svårare fråga.
Men domstolen kan göra en tredskodom, det är det normala vid tvistemål där en part uteblir.
Jag tycker att även den misstänkte skulle kunna få vite om de inte inställer sig på utsatt tid vid rättegången.mnils skrev:
Som det är nu är det lite snett att vittne, som gör en samhällelig plikt/tjänst, blir straffade om de inte kommer, medans den som allt handlar om inte behöver bry sig alls.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det vore väl kanske lite väl kategoriskt. Du kan ju faktiskt ha ett "giltigt, ogiltigt" skäl för att inte dyka upp. Ex. att SL ställer in samtliga pendeltåg på morgonen. Däremot kan jag nog tycka att dyker man inte upp så vore det väl rimligt med häktning inför nästa domstolstillfälle. Fast problemet är att de som verkligen vill hålla sig borta, håller sig med giltiga skäl, köper ett sjukintyg osv.mnils skrev:
Så det finns inga enkla lösningar.
Rätten avgör om rättegång ska hållas utan den åtalade, normal innebär det att de får en eller två chanser till, sen hålls rättegången utan den åtalade. (i alla fall om det är mindre brott och den åtalade har en historia) Men jag håller med om att rättegång bör hållas om den åtalade uteblir. Men försvarsadvokater får betalt per timme och tjänar mer på att rättegången skjuts upp så de försvarar sin klients rätt att närvara hårt.mnils skrev:
Jo, det finns enkla lösningar, även om de kanske inte är helt rättssäkra.
Om man som tilltalad inte har hört av sig efter x kallelser eller inte dykt upp efter x tingsrättsförhandlingar så borde rättegången kunna hållas utan den tilltalades närvaro. Då får försvararen föra dennes talan.
Har man problem med det får man skylla sig själv.
Hmm.
Lång fördröjning på detta inlägget.
Om man som tilltalad inte har hört av sig efter x kallelser eller inte dykt upp efter x tingsrättsförhandlingar så borde rättegången kunna hållas utan den tilltalades närvaro. Då får försvararen föra dennes talan.
Har man problem med det får man skylla sig själv.
Hmm.
Lång fördröjning på detta inlägget.
Du har rätt till ersättning, dock något domstolen bedömer från fall till fall.
När du vittnat klart kommer rättens ordförande fråga om du har haft några utlägg för dagens vittnesmål. Berätta situationen så bör det inte vara några problem. Dock är domstolarna som de är. Har vittnet flertalet gånger, arbetsrelaterat, och de har hänt det ska vittnas då jag är hemma med min 1,5 åring. Svaret är bara att ta med lillen till rättssalen och vittna. Tingsrätten tycker alltså att jag ska sitta där inne med mitt barn framför någon skurk, känns sådär.
När du vittnat klart kommer rättens ordförande fråga om du har haft några utlägg för dagens vittnesmål. Berätta situationen så bör det inte vara några problem. Dock är domstolarna som de är. Har vittnet flertalet gånger, arbetsrelaterat, och de har hänt det ska vittnas då jag är hemma med min 1,5 åring. Svaret är bara att ta med lillen till rättssalen och vittna. Tingsrätten tycker alltså att jag ska sitta där inne med mitt barn framför någon skurk, känns sådär.
