Om du skall vittna via video så är det en tingsrätt som gäller.

Ring åklagaren o berätta om din situation o be om att få telefonvittna.
Han kanske nöjer sig med det.
Det kostar inget att fråga.
Säg som det är du är på semester o har svårt för att ta dig till en tingsrätt.

• Gilla
DakerScania
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Eftersom den som döms för brottet blir betalningsskyldig för rättegångskostnaderna, så finns det ju skäl att inte vara överdrivet generös med ersättning till vittnen.
Nej, så funkar det inte. Om man blir dömd betalar man för försvarsadvokaten, men även där finns någon sorts tak. Staten tar resten av kostnaden. Dessutom finns det väl sällan några pengar att hämta ändå.

Det handlar ju om definitionsmässigt - du får inte betalt av arbetsgivaren = du måste ange i tidrapporten något annat.
Liksom man förlorar ju "arbetstid".... jag tycker nog att man ska söka ersättning för förlorad arbetstid.

Sen... liksom du kan ju lika gärna ange denna dag som tjänsledig, ledig utan lön eller vad som helst.
DU förlorar pga vittnesmålet = du ska ha ersättning för förlorad arbetstid. Anser jag då.

Ersättningsanspråk beslutas av rätten i varje enskilt fall, du kan alltid yrka på ersättning, både för förlorad semesterdag, rese- och övriga kostnader. Rätten beslutar om du får igenom det.

Återkalla semesterdagen, eller halva semesterdagen, och få betalt för förlorad arbetsinkomst för den halva dagen?
Liftkort med mera är nog svårare att få ersättning för tror jag...

Ring o fråga.

P
Isakare Isakare skrev:
Jag fick åka 3 ggr innan den åtalade behagade att infinna sig, 3e gången satt han redan inne för ett annat brott, och hade svårt att smita.
Jag fick betalt alla gånger, men tycker det är slöseri med samhällets pengar, den åtalade hade körts 20 mil till rättegången av kriminalvården.

Dyker man inte upp till en rättegång utan giltigt skäl borde man automatiskt fällas!

Vittne som inte dyker upp straffas däremot med 4000kr.
O

Mikael_L
mnils skrev:
Dyker man inte upp till en rättegång utan giltigt skäl borde man automatiskt fällas!
Och vilket straff ska utdömas?
Livstid oavsett, eller alltid vad åklagaren yrkar , eller ...

Ska man fortfarande ha rätt att överklaga till högre instans, och/eller påkalla domvilla eller andra rättegångsfel?

Ska det gälla oavsett orsak till att man inte inställer sig till rätten, eller tycker du det ska finnas giltiga skäl?

Som en one-liner så låter det bra (som ofta), men i praktiken är det en svårare fråga.
Men domstolen kan göra en tredskodom, det är det normala vid tvistemål där en part uteblir.

• Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Jag tycker att även den misstänkte skulle kunna få vite om de inte inställer sig på utsatt tid vid rättegången.
Som det är nu är det lite snett att vittne, som gör en samhällelig plikt/tjänst, blir straffade om de inte kommer, medans den som allt handlar om inte behöver bry sig alls.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Det vore väl kanske lite väl kategoriskt. Du kan ju faktiskt ha ett "giltigt, ogiltigt" skäl för att inte dyka upp. Ex. att SL ställer in samtliga pendeltåg på morgonen. Däremot kan jag nog tycka att dyker man inte upp så vore det väl rimligt med häktning inför nästa domstolstillfälle. Fast problemet är att de som verkligen vill hålla sig borta, håller sig med giltiga skäl, köper ett sjukintyg osv.

Så det finns inga enkla lösningar.

P
G gusvo085 skrev:
Semestern blir ju inställd den dagen på grund av att du vittnar, alltså förlorad inkomst. Eller?
Ja, det är ju helt sant och rätt. Borde vara så TS ska göra.

mnils skrev:
Rätten avgör om rättegång ska hållas utan den åtalade, normal innebär det att de får en eller två chanser till, sen hålls rättegången utan den åtalade. (i alla fall om det är mindre brott och den åtalade har en historia) Men jag håller med om att rättegång bör hållas om den åtalade uteblir. Men försvarsadvokater får betalt per timme och tjänar mer på att rättegången skjuts upp så de försvarar sin klients rätt att närvara hårt.

Jo, det finns enkla lösningar, även om de kanske inte är helt rättssäkra.
Om man som tilltalad inte har hört av sig efter x kallelser eller inte dykt upp efter x tingsrättsförhandlingar så borde rättegången kunna hållas utan den tilltalades närvaro. Då får försvararen föra dennes talan.
Har man problem med det får man skylla sig själv.

Hmm.
Lång fördröjning på detta inlägget.:thinking:

Blueline
Du har rätt till ersättning, dock något domstolen bedömer från fall till fall.

När du vittnat klart kommer rättens ordförande fråga om du har haft några utlägg för dagens vittnesmål. Berätta situationen så bör det inte vara några problem. Dock är domstolarna som de är. Har vittnet flertalet gånger, arbetsrelaterat, och de har hänt det ska vittnas då jag är hemma med min 1,5 åring. Svaret är bara att ta med lillen till rättssalen och vittna. Tingsrätten tycker alltså att jag ska sitta där inne med mitt barn framför någon skurk, känns sådär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.