8 674 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Vitsåpa golv utan lut
"Toppen, här är en tråd som frågar exakt det jag undrar. Nu ska jag äntligen få svar..."
Trodde jag. Är det ingen som lagt ett furugolv, endast såpskurat med vitsåpa, som kan säga hur resultatet är efter några år?
Blir det gult? (Eller guld, gyllene eller vad folk nu kallar det)
Blir det "ful-fur" ändå?
Trodde jag. Är det ingen som lagt ett furugolv, endast såpskurat med vitsåpa, som kan säga hur resultatet är efter några år?
Blir det "ful-fur" ändå?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Jag har lagt furugolv och enbart såpskurat med vanlig linoljesåpa, inget vitt och inget lut. Det gulnar inte, det ser ut som när det var nyslipat i ljushet. Matchar ganska bra de golv som jag behandlat med osmo hårdoljevax med vitpgiment.cederbusch skrev:
"Toppen, här är en tråd som frågar exakt det jag undrar. Nu ska jag äntligen få svar..."
Blir det "ful-fur" ändå?
Tack för den feedbacken. Då kanske jag ska sluta tänka på det hela så mkt och bara köra på med linoljesåpa. Läste nånstans att just linoljesåpa bleker trä med tiden så de inte gulnar, och då bekräftar du det. Toppen!S swirve skrev:
En följdfråga, till @swirve eller vem som än läser:S swirve skrev:
Jag läser lite olika råd kring grundbehandlingen. Det rekommenderas såpskura 3-5 ggr innan man golvet i bruk. Så långt allt väl.
Men sen har jag sett beskrivningar som menar att man ska göra detta i följd, dvs inte låta golvet torka helt emellan. Någon beskrivning sa att man låter golvet vila en timme, sen ska man gå på det med nästa behandling. Skälet skulle vara att detta gör att nästa omgång såpa tränger in bättre.
Andra beskrivningar säger att golvet ska torka helt mellan behandlingarna.
Så vad gäller egentligen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden