M Matilda_j86 skrev:
vad är det för märke på titanvitt? Kan Otossons titanvitt zink fungera? Eller är det titanvitt pigment du använt? Och blandat då med linoljesåpa?
Titanvitt pigment
 
F fribygg skrev:
Titanvitt pigment
Du har inga bilder att dela med dig av på golv?
 
"Toppen, här är en tråd som frågar exakt det jag undrar. Nu ska jag äntligen få svar..."

Trodde jag. Är det ingen som lagt ett furugolv, endast såpskurat med vitsåpa, som kan säga hur resultatet är efter några år?

Blir det gult? (Eller guld, gyllene eller vad folk nu kallar det)
Blir det "ful-fur" ändå?
 
S
cederbusch cederbusch skrev:
"Toppen, här är en tråd som frågar exakt det jag undrar. Nu ska jag äntligen få svar..."

Trodde jag. Är det ingen som lagt ett furugolv, endast såpskurat med vitsåpa, som kan säga hur resultatet är efter några år?

Blir det gult? (Eller guld, gyllene eller vad folk nu kallar det)
Blir det "ful-fur" ändå?
Jag har lagt furugolv och enbart såpskurat med vanlig linoljesåpa, inget vitt och inget lut. Det gulnar inte, det ser ut som när det var nyslipat i ljushet. Matchar ganska bra de golv som jag behandlat med osmo hårdoljevax med vitpgiment.
 
S swirve skrev:
Jag har lagt furugolv och enbart såpskurat med vanlig linoljesåpa, inget vitt och inget lut. Det gulnar inte, det ser ut som när det var nyslipat i ljushet. Matchar ganska bra de golv som jag behandlat med osmo hårdoljevax med vitpgiment.
Tack för den feedbacken. Då kanske jag ska sluta tänka på det hela så mkt och bara köra på med linoljesåpa. Läste nånstans att just linoljesåpa bleker trä med tiden så de inte gulnar, och då bekräftar du det. Toppen!
 
S swirve skrev:
Jag har lagt furugolv och enbart såpskurat med vanlig linoljesåpa, inget vitt och inget lut. Det gulnar inte, det ser ut som när det var nyslipat i ljushet. Matchar ganska bra de golv som jag behandlat med osmo hårdoljevax med vitpgiment.
En följdfråga, till @swirve eller vem som än läser:

Jag läser lite olika råd kring grundbehandlingen. Det rekommenderas såpskura 3-5 ggr innan man golvet i bruk. Så långt allt väl.

Men sen har jag sett beskrivningar som menar att man ska göra detta i följd, dvs inte låta golvet torka helt emellan. Någon beskrivning sa att man låter golvet vila en timme, sen ska man gå på det med nästa behandling. Skälet skulle vara att detta gör att nästa omgång såpa tränger in bättre.

Andra beskrivningar säger att golvet ska torka helt mellan behandlingarna.

Så vad gäller egentligen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.