Jag vill lägga in ett nytt golv på övervåningen och funderar på att såpskura det. Det är bara sovrum det handlar om. Men jag vill absolut inte att det ska bli grått, varmt beige eller gud förbjude: gult :sick:

Har läst massor av trådar här på forumet och artiklar utanför. Dom flesta verkar använda en lut-behandling före såpskurningen för att skynda på/tvinga processen att få det ljust. Jag är inte så sugen på det då jag läser att det finns nackdelar också samt att jag önskar hålla det så enkelt som möjligt.
Men jag är rädd för att endast såpskurning inte kommer ge det resultat jag ser framför mig. Är ute efter ett ljust furu golv, det gör inget om det drar mot det vita litegrann.
Därför tänker jag att såpskura med vitsåpa känns som att vara på den säkra sidan.

Min plan:
1) Lägga typ Byggmax furugolv ekonomi
2) Såpskura med vitsåpa (kallt vatten)

Upprepa steg 2 en handfull gånger efter läggning och sedan en-två gånger per år.

Vad tror ni, kommer golvet hålla sig ljust?
Rekommendationer av vitsåpa?

Finns det något grangolv i samma prisklass? Har förstått att dessa dras naturligt mot det ljusa och då kanske jag vågar skura utan pigment.
Som sagt, rädd att en såpa utan pigment kommer dra åt antingen grått/silver/smutsigt eller allt för "varma toner". Tack för ett bra forum!
 
H Häggens skrev:
Jag vill lägga in ett nytt golv på övervåningen och funderar på att såpskura det. Det är bara sovrum det handlar om. Men jag vill absolut inte att det ska bli grått, varmt beige eller gud förbjude: gult :sick:

Har läst massor av trådar här på forumet och artiklar utanför. Dom flesta verkar använda en lut-behandling före såpskurningen för att skynda på/tvinga processen att få det ljust. Jag är inte så sugen på det då jag läser att det finns nackdelar också samt att jag önskar hålla det så enkelt som möjligt.
Men jag är rädd för att endast såpskurning inte kommer ge det resultat jag ser framför mig. Är ute efter ett ljust furu golv, det gör inget om det drar mot det vita litegrann.
Därför tänker jag att såpskura med vitsåpa känns som att vara på den säkra sidan.

Min plan:
1) Lägga typ Byggmax furugolv ekonomi
2) Såpskura med vitsåpa (kallt vatten)

Upprepa steg 2 en handfull gånger efter läggning och sedan en-två gånger per år.

Vad tror ni, kommer golvet hålla sig ljust?
Rekommendationer av vitsåpa?

Finns det något grangolv i samma prisklass? Har förstått att dessa dras naturligt mot det ljusa och då kanske jag vågar skura utan pigment.
Som sagt, rädd att en såpa utan pigment kommer dra åt antingen grått/silver/smutsigt eller allt för "varma toner". Tack för ett bra forum!
Jag har blandat titanvitt i vanlig såpa från Färg och Måleriprodukter i Linköping med frammgång.
Rekomenderar att inte välja ekonomisorteringen på furugolv hos Byggmax (för dålig kvalitet, svartkvist som trillar ur)
Jag valde ett furugolv i liknande prisläge hos Beijer bygg
 
F fribygg skrev:
Jag har blandat titanvitt i vanlig såpa från Färg och Måleriprodukter i Linköping med frammgång.
Rekomenderar att inte välja ekonomisorteringen på furugolv hos Byggmax (för dålig kvalitet, svartkvist som trillar ur)
Jag valde ett furugolv i liknande prisläge hos Beijer bygg
Tack för tipsen! Ska kolla Beijers sortiment (y)
Hur mycket titanvitt använde du? Kryddmått/matsked till en 10 liters hink? Jag har aldrig blandat någon färg eller liknande tidigare.
 
Har inte receptet i huvudet, men typ 6 msk till 5dl såpa, kanske 1,5l kallvatten. (Golvyta 14 kvm.)
Första gången jag la nytt furugolv provade jag med ny fibermopp, sen med ny garnmopp.
Provat med långa skaft på mopp och rotborste, de två sista golven har jag knäskurat, det blir mycket bättre!

Min rekommendation är utslitna frotehanddukar i bitar för att lägga på den feta såpblandningen. Rotborste till knäskurning. Alltid skura i fibertiktningen.
Underhåller/ Skurar såpamättade sovrumsgolv årligen och mer utsatta ytor oftare.


Jag har sett jättefina kalkade golv (gråtonade/ vita) men inte provat själv.
 
F fribygg skrev:
Har inte receptet i huvudet, men typ 6 msk till 5dl såpa, kanske 1,5l kallvatten. (Golvyta 14 kvm.)
Första gången jag la nytt furugolv provade jag med ny fibermopp, sen med ny garnmopp.
Provat med långa skaft på mopp och rotborste, de två sista golven har jag knäskurat, det blir mycket bättre!

Min rekommendation är utslitna frotehanddukar i bitar för att lägga på den feta såpblandningen. Rotborste till knäskurning. Alltid skura i fibertiktningen.
Underhåller/ Skurar såpamättade sovrumsgolv årligen och mer utsatta ytor oftare.


Jag har sett jättefina kalkade golv (gråtonade/ vita) men inte provat själv.
Tack för tipsen. Kanske vågar prova något pigment vi får se.
Beijers golv var för övrigt för tjocka, vill helst klara mig på 15 mm. Letar just nu med ljus och lykta efter ett så tunt grangolv men gran verkar bara finnas som väggpanel kring den tjockleken. Antar det blir för skört eller något för att läggas som golv, men hårdheten gentemot furan skiljer inte nämnvärt och furugolv finns i dom tunnare dimensionerna. Hm.. blir att skicka en fråga till golvtillverkarna om detta!
 
Varför använder du inte gran istället för fur? Det blir definitivt inte gult. Jag har gran genomgående i trappa och övervåning. Du kan se trappan (inkl sidor) bland mina bilder. Huset byggdes för 14 år sedan. Mycket lättskött.
 
yonna yonna skrev:
Varför använder du inte gran istället för fur? Det blir definitivt inte gult. Jag har gran genomgående i trappa och övervåning. Du kan se trappan (inkl sidor) bland mina bilder. Huset byggdes för 14 år sedan. Mycket lättskött.
Jag har letat efter men inte hittat något grangolv som är så pass tunt som dom tunnare furugolven som kan vara ner mot 14-15 mm. En återförsäljare menade på att efterfrågan var för låg i kombination med annat kring tillverkningen av ljust grangolven och att det skulle kosta uppåt 600/kvm för 15 mm grangolv. Ev kunde väggpanel funka om jag bara hittar en slätspont, har inte hunnit leta ännu.
Ska kolla direkt med nån såg också men det rör sig bara om ca 60 kvm så jag vet inte om jag är för liten kund för att någon ska vilja såga.
Men tack ändå, har du något tips eller har ni tjockare? Jag vill bygga så lite som möjligt på höjden men ändå ha ett massivt golv.
 
Ok jag förstår! Jag har 22 mm i trappanelens sidor och - tror jag ca - 24 mm i övervåningens golv.

Har även obehandla granpanel i undervåningens tak och som nu fått vacker patina. Har lite aversion mot fur och irriterar mig på att bastudörren är i fur ☺. Annars valde jag lärk i fönsterkarmarna. Det är lättare att välja när man bygger nytt. Eftersom gran är mjukare än fur kanske den inte är lika lämplig om man inte kan välja massiva plank.
 
P Peter_K skrev:
Vitpigmenterad hårdvaxolja ?
Har lagt det här golvet i dotterns sovrum. Minns inte vad jag gav för det på Hornbach men det var ok pris.
[länk]
Jag var länge inne på hårdvaxolja tills jag insåg att det måste slipas innan applicering. Färdigbehandlad blir nästan dubbla priset gentemot obehabdlad, iofs var den du länkade till 25 mm tjock istället för dom 15 jag siktar på! Men tack för tipset ändå.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Ja jag har lagt det som bärande golv men har du redan ett undergolv så är det ju onödigt.
[länk]
Ja det är plastmatta som ska väck, så har utgått från att det finns något där under som jag kan lita på!
 
21x137mm furugolv ekonomi hårdvaxoljad vit kostar från 200:- beroende på vilken återförsäljare
 
F fribygg skrev:
Jag har blandat titanvitt i vanlig såpa från Färg och Måleriprodukter i Linköping med frammgång.
Rekomenderar att inte välja ekonomisorteringen på furugolv hos Byggmax (för dålig kvalitet, svartkvist som trillar ur)
Jag valde ett furugolv i liknande prisläge hos Beijer bygg
vad är det för märke på titanvitt? Kan Otossons titanvitt zink fungera? Eller är det titanvitt pigment du använt? Och blandat då med linoljesåpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.