Hej.

Jag undrar om någon har provat lacka över på ett äldre golv direkt. Dvs direkt på lacken utan att slipa gammal lack bort. Mitt golv är från tidigt 80-tal, ek paket.

Syftet skulle vara att förlänga livslängden lite utan allt för stort ingrep , kanske till och med lyssna up lite (vitnuans i lack kanske) och fylla mindre springor.

Nu vet jag att detta inte är den vanliga rekommenderade metod, man brukar ju villa slipa allt gammal lack, men jag har inte lyckats se någon tråd där någon har faktisk provat det så i vanlig ordning är jag lite skeptisk till om det faktisk är helt omöjligt göra eller inte.

Tack

Visserligen inte parkett utan vanlig innetrapp (hus från 1925): jag kompletterade med ett lager lack med 5, 6, 7 års mellanrum. Tvättade lätt med målartvätt innan (🤔!), det var nog ingen som såg fusket men trappan blev mindre hal och lättare att hålla ren med rejält slitage efter barnen, deras kompisar och stora hundar.

Likadant gjorde jag på en kvadratmeter på parkettgolvet framför de franska terrassdörrarna ut till trädgården (dörrarna öppna mest hela sommarhalvåret) just för att rädda parkettgolvet. Överlät golvslipning till kommande husägare.

Nödlösning som funkade för mig. Nya huset fick betonggolv ...

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.