Nu ligger biledaren emot "plåthöljet/manteln" hela kabelns längd och den totala arean på biledaren och manteln torde räcka till mer än väl i alla "normal" fall. Och jag som använder biledaren som ett skydd mot felströmmar kopplar den alltid i bägge ändar, MEN vill man ha manteln som skydd mot "strålning" måste den kopplas till jord bara i en ända för om den kopplas i bägge ändar kan den fungera som antenn.
Kontentan är att det inte finns ett rät eller fel utan det beror helt på vilket syfte man vill uppnå.

• Gilla
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Biledaren går alltså att använda till något vettigt.. Den sjätte tråden
Biledaren leder bort det elektriska fältet. Den är oisolerad för den ligger emot aluminiumhöljet, som tar upp det elektriska fältet, innanför manteln, alltså yttre skyddet på kabeln.

Biledaren ska kopplas till jord. Det räcker vanligtvis att koppla den till jord i ena ändan. Biledaren ska isoleras med en transparent isolerslang där den ansluts och andra ändan kan, iaf i det här fallet, klippas av så nära manteln som möjligt. Kardelerna får inte peta in i uttaget.

Skulle kabeln, av ren olyckshändelse, kapas med... låt oss säga en metallplåt, hjälper biledaren till att leda bort strömmen, lösa ut säkring, jordfelsbrytare och skydda personen som håller i plåten från strömgenomgång också.
Men det är inte den primära uppgiften i denna typen av kabel ska tilläggas...

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Fargmarkning_av_biledare/ (som nämnts tidigare i tråden)

När det gäller TS bild så saknas isolerslang.
Svårt att se på bilden om och hur de olika jordpunkterna i dosan är sammankopplade med uttagets jord. Det ser inte ut som att de sitter ihop alls och isf är detta inte rätt. Inte i denna ändan iaf.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu ligger biledaren emot "plåthöljet/manteln" hela kabelns längd och den totala arean på biledaren och manteln torde räcka till mer än väl i alla "normal" fall. Och jag som använder biledaren som ett skydd mot felströmmar kopplar den alltid i bägge ändar, MEN vill man ha manteln som skydd mot "strålning" måste den kopplas till jord bara i en ända för om den kopplas i bägge ändar kan den fungera som antenn.
Kontentan är att det inte finns ett rät eller fel utan det beror helt på vilket syfte man vill uppnå.
Jag har pratat med tillverkare av kablar (kommer inte ihåg vilka), och de uppger att att Al-skärmen inte räcker till natt uppnå full area....

Arean räcker inte som skyddsjord för den ska vara min 1,5mm2, men det räcker för att lösa ut säkringen vid jordslutning.

E elmont skrev:
Arean räcker inte som skyddsjord för den ska vara min 1,5mm2, men det räcker för att lösa ut säkringen vid jordslutning.
Vilken beräkning/tabell hänvisar du till ? Eller killgissar du.

Jag själv har använt Elvis beräkningsprogram.

Vad menar du? Att manteln (ca 1mm2) och biledaren ( 1mm2) inte skulle räcka till för att inom föreskriven tid lösa ut en 10 A (ev 13A) säkring???

Panor82
Annars kan man använda sig av Elinstallationsreglerna och 543.1.1 med tabellerna och k värden och räkna på det om man är riktigt nördig. :thinking:

Finns det någon riktlinje för hur långt en ledare ska skalas?

C claesborjesson skrev:
Efter att ha läst alla 100 inlägg konstaterar jag att ingen har förstått vad som är avsikten med en biledare.
Även väldigt få elektriker vet/tänker över dess uppgift.

Den skall vara ett skydd av kabeln så att säkringen går om det blir en skada på kabeln (självklart eller hur ...).

Men

Om kabeln är lång så uppfyller inte biledaren utlösningsvillkoret, att säkringen skall aktiveras inom en viss bestämd tid. Biledaren är nämligen bara 1 mm2 i yta även om ledarna är t.ex. 2.5 mm2.

Vi långa kablar nära tillåten längd för kabel/säkringstorlek typ, så måste bortre änden av biledaren anslutas till den gul/gröna ledaren annars aktiveras inte säkringen på rätt tid.

Så om kabeln i detta fall är lång så skall biledare och jord båda läggas in i jordklämman i båda ändar (både i elcentralen och vägguttaget).
Jag vet vad en billedare är!

Mikael_L
F fuentes skrev:
Finns det någon riktlinje för hur långt en ledare ska skalas?
Ja, men olika.

Alfredo Alfredo skrev:
Å jo. Det finns elektriker som kan klamra snyggt, även om installationen funkar precis lika bra med en sladderklamrad EKK. ;)
eller telemontören som lägger på en 60 ledare lika noggrannt, jämnt och snyggt som bästa herrfrisören fixar kundens frisyr.

Såg en sådan installation i Älvsjö (järnvägens signalställverk där.) Personen som gjorde den inkopplingen hade varit på televerket i 25 år innan han bytte till Banverket produktion. Han kunde även skarva telekabel utan att det blev en enda rynka.....

• Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
C
C claesborjesson skrev:
Efter att ha läst alla 100 inlägg konstaterar jag att ingen har förstått vad som är avsikten med en biledare.
Även väldigt få elektriker vet/tänker över dess uppgift.

Den skall vara ett skydd av kabeln så att säkringen går om det blir en skada på kabeln (självklart eller hur ...).

Men

Om kabeln är lång så uppfyller inte biledaren utlösningsvillkoret, att säkringen skall aktiveras inom en viss bestämd tid. Biledaren är nämligen bara 1 mm2 i yta även om ledarna är t.ex. 2.5 mm2.
He he, 100 inlägg varav merparten inte ens handlar om biledaren är väl ingenting. :rofl:

Skämt åsido, biledaren har diskuterats in absurdum här i alla år utan att det kommit till någon klar slutsats.
Någon får väl rätta mig om jag har fel, men jag tycker mig i och för sig ändå kunna se en klar majoritet för uppfattningen att den skall skydda kabeln och anslutas i matande ände.

Det torde i så fall formellt sett falla under något annat regelverk än det vanliga utlösningsvillkoret, eftersom biledaren då inte är en del av ledningen, utan snarare ett jordat "apparathölje".
Det har väl också omvänt argumenterats att man av just den anledningen inte skall ansluta den i båda ändarna eftersom biledaren då blir en del av ledningen.

Som skrivits otaliga ggr, biledaren kan ha OLIKA uppgifter den ena är att skydda mot fält och ska då anslutas i matande ände, det andra är att den ska "förstärka" skyddet mot elektrisk chock och ska då anslutas i alla ändar.Men jag förstår fullt ut att det kan vålla problem hos vissa när användningsområdet inte är klart spikat

• Gilla
jysd och 2 till
  • Laddar…
Många olästa svar från min sida, men är den viktiga frågan ställd, kan det vara frågan om dolt fel?

S
U Uffe A skrev:
Utbildning och praktisk erfarenhet är två skilda saker
På vilken anslutning sätter du fas om du gör en sparkoppling? :cool:
Kan man spara kWh om man sparkopplar ett vägguttag, frågar för en vän

• Haha
  • Älska
Kunnasebilderna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.