S Stefan1972 skrev:
vilka apparater handlar det om då?
Felkonstruerade, i alla fall om de är avsedda att anslutas med Schuko.

S skaraborgsfakir skrev:
att man får in fasen rätt spelar på många apparater stor roll - 220 V i chassiet annars.....
Så var det standardmässigt på äldre TV apparater. Men det var helt OK att chassit blev strömförande, det var helt isolerat från beröringsbara ytor.

I TVn's barndom gjorde Philps en svartvit TV (typ ca. 1960), där axlarna på volymkontroller osv som stack ut. var strömförande. Det var OK, eftersom plastrattarna isolerade. Året efter piffade de upp designen och satte ett guldfärgat metallock på plastratten. På vissa exemplar där ratten skjutits för långt in, blev locket strömförande. Semko tvingade fram en åtgärd.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så var det standardmässigt på äldre TV apparater. Men det var helt OK att chassit blev strömförande, det var helt isolerat från beröringsbara ytor.

I TVn's barndom gjorde Philps en svartvit TV (typ ca. 1960), där axlarna på volymkontroller osv som stack ut. var strömförande. Det var OK, eftersom plastrattarna isolerade. Året efter piffade de upp designen och satte ett guldfärgat metallock på plastratten. På vissa exemplar där ratten skjutits för långt in, blev locket strömförande. Semko tvingade fram en åtgärd.
Semko var något annat än CE (China Export).

H hempularen skrev:
Därför anslöt man labbänken med Schuko+ (tuchmärkning) om man reparerade tjock-TV. Det var inte så kul att ha 220V i chassiet då och speciellt inte i oscilloscopets hölje.

Två vita eluttag på vägg, ett med ansluten kabel och röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nollan till höger i alla uttag i labbänken (eller var det tvärtom?) ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Felkonstruerade, i alla fall om de är avsedda att anslutas med Schuko.
jajo det såklart men jag tänkte mer att den som uttalade sig kunde utveckla det lite.........

S Stefan1972 skrev:
jajo det såklart men jag tänkte mer att den som uttalade sig kunde utveckla det lite.........
Ja det har även jag efterlyst ett par gånger. Min kommentar var väl mest besserwissern som försökte vara lite smårolig och det gick väl som vanligt... :cry:

S Stefan1972 skrev:
vilka apparater handlar det om då?
Äldre Tektronix kvadratvåggenerator

Väldigt mycket äldre mätinstrument etc har signaljord i chassi.....

S skaraborgsfakir skrev:
Äldre Tektronix kvadratvåggenerator
[media]
Väldigt mycket äldre mätinstrument etc har signaljord i chassi.....
så med dessa apparater i beaktan så borde vi egentligen ha kontakter som bara går att sätta åt ett håll? Som norm alltså?

Eller så skrotar man apparaterna som inte är anpassade till vårt system, man kan ju inte hålla på och ändra systemet efter "svagheterna" på apparater.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Är det ett krav att hålla reda på fas och nolla så finns blå CEE don som är polariserade.
Protte

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eller så skrotar man apparaterna som inte är anpassade till vårt system, man kan ju inte hålla på och ändra systemet efter "svagheterna" på apparater.
Eller så försöker man hålla liv i gamla fungerande apparater så länge det går, givetvis efter en nogrann översyn av säkerheten.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
naturligtvis får man hålla på med gamla apparater om man är intresserad och kunnig men skriver man så här:
"att man får in fasen rätt spelar på många apparater stor roll - 220 V i chassiet annars...." så ger man nästan intrycket av att det är en gällande faktor för gemene man idag.
Fast i och för sig, skriver man 220volt så borde man förstå att det handlar om reliker, både apparater och personen?.....:cool:

• Gilla
useless och 4 till
  • Laddar…
P pappel skrev:
Detta var intrrssant, menar du att det är praxis att hålla fasen på en sida i en installation? När är det i så fall en fördel?
När man gör installationskontrollen av den nyinstallerade anläggningen.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vi får tänka på att vi är på byggahus, etthundra experter som ska utreda alla fadäser in i minsta detalj gör ämnet stort. Hade det varit rätt kopplat så hade det säkert diskuterats annat, skalning, böjar, förläggning, rotation, tvinnat åt fel håll, för hårt, dragit skruven för hårt, för löst, missat en kardel som spretar osv osv......Jag är ganska säker på att byggahus teamet aldrig någonsin skulle hitta en korrekt installerad pjåp någonstans, någonsin, ever.
Med de felen du räknar upp är det ju inte rätt!
;-)

S Staffan-N skrev:
Hur är det med att låta jordledaren vara längst så att det är den sista som lossnar om man snubblar på kabeln? Viktigt eller ej? (Ja, jag ser att det saknas dragavlastare)

Disclaimer: Här är jag är en amatör som ställer en fråga, inte ett proffs som säger hur det ska vara :)
Helt rätt! Jordledaren ska bara längst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.