76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Jag tror inte att du & elmont förstår hur en korsbrytare fungerar.U Uffe A skrev:
I ena läget så är det kontakt mellan 1 & 3 och mellan 2 & 4, sen när man växlar läge på brytaren
så blir det kontakt mellan 1 & 4 och mellan 2 & 3,
Titta ordentlig på hela bilden och följ fasen i de 8 olika kombinationerna som brytarna kan stå i.
Visst vet både jag och Elmont hur en korsbrytare fungerarnisse123 skrev:
Jag tror inte att du & elmont förstår hur en korsbrytare fungerar.
I ena läget så är det kontakt mellan 1 & 3 och mellan 2 & 4, sen när man växlar läge på brytaren
så blir det kontakt mellan 1 & 4 och mellan 2 & 3,
[bild]
Titta ordentlig på hela bilden och följ fasen i de 8 olika kombinationerna som brytarna kan stå i.
Men enligt din ritning så gör inte du det
Föreslår att du kopplar i hop det och testar så du blir övertygad
Du har ju även två trappbrytar att ta hänsyn till och det är det som ställer tll problem
Rita upp det i alla lägen som brutarna kan stå i så ser du problemet
Är det inte samma koppling i den här tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-drar-jag-baest-flexroeren.182592/page-2
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-drar-jag-baest-flexroeren.182592/page-2
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-drar-jag-baest-flexroeren.182592/page-2E elmont skrev:
Har du ändrat åsikt sen 10 år tillbaks?
Trappbrytarproblemet kan man gå igenom med en greykodad sanningstabell. Då ändras bara en brytare åt gången för varje steg åt höger i tabellen och lampan skall alltid släckas eller tändas för varje steg. (Lättare att hålla ordning på vilka alternativ man kollat och det går inte åt så många färger jämför med att rita i figuren).
.
Fyll på med gul prick (lyser) eller svart prick (släckt).
Varför inte starta nån fika tråd i stället. Många verkar ha ett stort behov av att spinna vidare oavsett ämne.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll på med gul prick (lyser) eller svart prick (släckt).
Varför inte starta nån fika tråd i stället. Många verkar ha ett stort behov av att spinna vidare oavsett ämne.
Fast isåfall skulle jag själv dra den vanliga trappkopplingen med två mellantrådar och så en extra ledare dit man vill ha uttag/vidarematning. Mycket enklare för alla att förstå sig på.raveper skrev:
Det blir ju liksom ingen vinst med denna nästan okända koppling, bara huvudbry.
Ja man kopplar alltid med slack på alla färger även vid fasta installationer.. Av den enkla anledningen att det skall vara enkelt att arbeta med om man i framtiden behöver byta apparat eller koppla om (dosa)lars_stefan_axelsson skrev:
Det är för det mesta (eller iaf ofta) inte möjligt. Apparater för fast installation är inte tänkta för det. Det finns t ex uttag där jorden ansluts i botten så nära man kan komma in med kabeln, och där fas/nolla ligger en bra bit ifrån. Skall man då knöka in tre serpentiner med EKK för jorden så att den blir längre?
Det är a) knappast möjligt (blir svårt med plats) och b) man kan på allvar ifrågasätta om det skulle fungera. EKK är så mycket styvare att det är frågan om den inte river med sig något annat om du skall dra så mycket att du kan få ut den ur uttaget.
Detta är en variant av fast installation. Det finns många andra. Men generellt så skall kablar i den fasta installationen sitta just fast. Om de inte gör det, då är något annat fel.
Finns inget som är så irriterande som när man stöter på uttag brytare dosor eller vad det kan vara och någon har kopplat så att trådarna precis räcker..
Och här stänger jag tråden. Jag frågade en riktig elektriker in flesh istället
. Ska aldrig ställa en elfråga här mer för jag blev bara mer förvirrad och fick en massa svar som jag inte hade bett om. Men tack för engagemanget
Tack för den bilden. Kan du förklara för en amatör varför fulvarianten inte tillåts?Mikael_L skrev:
Den som kallas snålvariant här är den s.k sparkopplingen (började jag själv använda alltmer efter att jag blev elektriker, numera idag alltid)
Fulvarianten har en massa olika namn, kärt barn .. du vet.... Norsk, polsk, stockholmskoppling, brynäskoppling osv. Namnen har inget med geografisk hemvist att göra i egentlig mening, utan man väljer ut en grupp man tycker är tveksamma eller roliga osv och sätter deras namn på kopplingen.
[bild]