S Steffo6804 skrev:
Kan man spara kWh om man sparkopplar ett vägguttag, frågar för en vän
Du sparar bara en ledare i kretsen

Ingen besparing på förbrukning

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som kallas snålvariant här är den s.k sparkopplingen (började jag själv använda alltmer efter att jag blev elektriker, numera idag alltid)

Fulvarianten har en massa olika namn, kärt barn .. du vet.... Norsk, polsk, stockholmskoppling, brynäskoppling osv. Namnen har inget med geografisk hemvist att göra i egentlig mening, utan man väljer ut en grupp man tycker är tveksamma eller roliga osv och sätter deras namn på kopplingen.

[bild]
i tyskland kallas den för hamburg-koppling (Hamburger Schaltung)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tänk efter lite nu
Spelar det någon roll var fas och nolla sitter i ett enfas uttag?
En elektriker med yrkesstolthet är konsekvent med på vilken sida fasen sitter när uttaget är fastsatt på väggen
Spelar ingen roll ifall det är till vänster eller höger
Kan man inte portförbjuda alla elektriker från detta forum dom tar ju kål på allt nöje ......

• Gilla
raveper
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
En elektriker med yrkesstolthet är konsekvent med på vilken sida fasen sitter när uttaget är fastsatt på väggen
och när de ska installera ett liggande uttag kliar de sig ännu i huvudet... :crysmile:

• Haha
Uffe A
  • Laddar…
För vissa nördar (jag själv ibland) spelar det roll vilken som är fas och nolla, beroende på vad som kopplas in. Då markerar man dessutom på stickkontakten så att man alltid vänder den rätt.
För gemene man spelar det mindre roll så länge man inte t.ex tar i en glödlampas gänga innan den skruvats helt ur sockeln.

imported_Benno imported_Benno skrev:
För vissa nördar (jag själv ibland) spelar det roll vilken som är fas och nolla, beroende på vad som kopplas in.
Några exempel på sådana laster och borde dessa anslutas med Schuko?

Alfredo Alfredo skrev:
Då pratar jag t.ex hembyggen (jag sa ju nördar). :)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Då pratar jag t.ex hembyggen (jag sa ju nördar). :)
Fortfarande nyfiken när du behöver veta vad som är noll respektive fas.

I hifi-sammanhang och liknande där det kan påverka var man har jord (nollan). Att vända kontakten hjälper ibland att eliminera brum. Jag kommer också att tänka på min hembyggda ljusorgel med 220-voltslampor som jag i min ungdom i brist på annat byggde in i en hemmagjord metallåda.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag byggde en styrning till 8 st 220-Volts* julgransbelysningar med triac'ar kopplade direkt på parallellporten på C-64'an. Då var det viktigt att vända stickproppen rätt så man inte grillade datorn...

*) Jag skriver 220 så ni förstår att det är preskriberat.

• Haha
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Nollan skall förhoppningsvi inte vara signaljord i en hifi anläggning.

Däremot så kan det ha lite betydelse för störningar vilken ände av en nättransformator som Fas är kopplad till. Du har en (svag) kapacitiv koppling mellan primär och sekundärlindning på transformatorn. Den kapacitiva kopplingen är större mellan sekundärlindningen och det lager av primärlindning som sitter närmast sekundären.

I Hifi sammanhang med 50 HZ nätspänning får man nog vara "guldöra" för att påstå sig höra detta. Men det är en viktig faktor i lite mer högfrekventa analoga kopplingar. Detta med vilken ände av lindningen som är kopplad till aktiv signal.

jag har minne av att när jag monterade min alliansfläkt så var det noga med att nollan från fläktens Schuko stämmde med uttagets nolla.
kanske för fläkten styr återvinningen oxså

Om det är viktigt vad som är fas och nolla så får man inte leverera produkten med en schuko-stickpropp.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
För vissa nördar (jag själv ibland) spelar det roll vilken som är fas och nolla, beroende på vad som kopplas in. Då markerar man dessutom på stickkontakten så att man alltid vänder den rätt.
För gemene man spelar det mindre roll så länge man inte t.ex tar i en glödlampas gänga innan den skruvats helt ur sockeln.
att man får in fasen rätt spelar på många apparater stor roll - 220 V i chassiet annars.....

S skaraborgsfakir skrev:
att man får in fasen rätt spelar på många apparater stor roll - 220 V i chassiet annars.....
vilka apparater handlar det om då?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.