76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Strömbrytare är det något man tänder på? 
*Lågvatten*
*Lågvatten*
Den kopplingen fungerar men är ingen sparkopplingnisse123 skrev:
Jag tror inte att du & elmont förstår hur en korsbrytare fungerar.
I ena läget så är det kontakt mellan 1 & 3 och mellan 2 & 4, sen när man växlar läge på brytaren
så blir det kontakt mellan 1 & 4 och mellan 2 & 3,
[bild]
Titta ordentlig på hela bilden och följ fasen i de 8 olika kombinationerna som brytarna kan stå i.
Sparkoppling innebär att du sparar trådar (ledare)
Precis Mikael_L skriver så får du sex ledare i två av rören oavsett om det är den traditionella kopplingen eller den kopplingen som du lagt upp
Så rätt benämning är alternativ koppling och inte sparkoppling
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Efter att ha läst alla 100 inlägg konstaterar jag att ingen har förstått vad som är avsikten med en biledare.
Även väldigt få elektriker vet/tänker över dess uppgift.
Den skall vara ett skydd av kabeln så att säkringen går om det blir en skada på kabeln (självklart eller hur ...).
Men
Om kabeln är lång så uppfyller inte biledaren utlösningsvillkoret, att säkringen skall aktiveras inom en viss bestämd tid. Biledaren är nämligen bara 1 mm2 i yta även om ledarna är t.ex. 2.5 mm2.
Vi långa kablar nära tillåten längd för kabel/säkringstorlek typ, så måste bortre änden av biledaren anslutas till den gul/gröna ledaren annars aktiveras inte säkringen på rätt tid.
Så om kabeln i detta fall är lång så skall biledare och jord båda läggas in i jordklämman i båda ändar (både i elcentralen och vägguttaget).
Även väldigt få elektriker vet/tänker över dess uppgift.
Den skall vara ett skydd av kabeln så att säkringen går om det blir en skada på kabeln (självklart eller hur ...).
Men
Om kabeln är lång så uppfyller inte biledaren utlösningsvillkoret, att säkringen skall aktiveras inom en viss bestämd tid. Biledaren är nämligen bara 1 mm2 i yta även om ledarna är t.ex. 2.5 mm2.
Vi långa kablar nära tillåten längd för kabel/säkringstorlek typ, så måste bortre änden av biledaren anslutas till den gul/gröna ledaren annars aktiveras inte säkringen på rätt tid.
Så om kabeln i detta fall är lång så skall biledare och jord båda läggas in i jordklämman i båda ändar (både i elcentralen och vägguttaget).