76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Först precis det svaret du förväntade dig och sen fortfarande inte svaret du förväntar dig? Nu får du nog ställa undan vinglaset Uffe. Men jag har i vår dialog hittills ställt ett par frågor som det känns som om du duckar för, och med din kunskap så borde du kunna svara på dom hur lätt som helst ju, inget att oroa sig för. Men iom att jag är jag så förstår jag fortfarande inte i vilket scenario en fyrpolig brytare inte betraktas som en fyrpolig brytare?U Uffe A skrev:
Nu ska den gamla farbrorn sova
Så du har hela natten på dig att fundera och komma fram till ett svar.
Jag hoppas att det kommer att klarna för dig
Gör det inte det ör du välkommen att söka in tii den skola jag arbetar för
Och för att upplysa dig så är utbildningen på gymnasienivå via komvux
Så det krävs inte några höga krav på tidigare utbildning
Så det krävs inte några höga krav på tidigare utbildning
Har inget vinglas i närhetenKunnasebilderna skrev:
Först precis det svaret du förväntade dig och sen fortfarande inte svaret du förväntar dig? Nu får du nog ställa undan vinglaset Uffe. Men jag har i vår dialog hittills ställt ett par frågor som det känns som om du duckar för, och med din kunskap så borde du kunna svara på dom hur lätt som helst ju, inget att oroa sig för. Men iom att jag är jag så förstår jag fortfarande inte i vilket scenario en fyrpolig brytare inte betraktas som en fyrpolig brytare?
Återkom med dina slutsatser så besvarar jag dom i morgon
Vill inte servera dig svaret på silverfat
Du ska tänka själv och få insikt
Ha en god kväll så hörs vi i morgon
Rödvinet skördar ännu ett offerU Uffe A skrev:Nu ska den gamla farbrorn sova
Så det krävs inte några höga krav på tidigare utbildning![]()
Nä det verkar inte krävas så mycket, det får jag backa dig på. Du jag tänkte på en sak, du kanske känner igen frågan och kan återkomma när du har möjlighet: När är en fyrpolig brytare inte en fyrpolig brytare?
Fan, nu hade du skrivit en massa undertiden jag påtade på mitt inlägg. Är det transienter i lindningarna som du menar? Jag ser inte riktigt frågans värde iom att det är en modul som skall bryta 4 poler utan användarens handpåläggningU Uffe A skrev:
Och, Uffe, vi är väl långt bortom att bli serverad svaret på silverfat, känns inte ens som om jag fått frågan på en vanlig tallrikU Uffe A skrev:
En fyr poligbrytare är en brytare som bryter fyra poler vare sig det är en Säkerhetsbrytare eller en fyrpolig Jfb
Men tänk efter hur det skylle vara ifall nollan i jfb:n skylle brytas sist i din anläggning
Vilka blir konsekvenserna
Loggar ut nu och för din information så har jag inte suttit och pimplat rödvin
Kan inte förstå var du fått det ifrån
Sov gott efter att du funderat och kommit fram till en slutsats så får du svar i morgon
Men tänk efter hur det skylle vara ifall nollan i jfb:n skylle brytas sist i din anläggning
Vilka blir konsekvenserna
Loggar ut nu och för din information så har jag inte suttit och pimplat rödvin
Kan inte förstå var du fått det ifrån
Sov gott efter att du funderat och kommit fram till en slutsats så får du svar i morgon
I morgon efter du har funderat så tar jag fram silverfatetKunnasebilderna skrev:
Du har tid på dig att göra lite research.
Vill inte mästra dig, men kan jag få dig att förstå har jag vunnit mycket
Om det vi kommer fram till är något jag inte visste så ska jag inte hymla med att du lärt mig något. Nä nu ska jag dricka rödvin för oss bägge iafU Uffe A skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Svaret till Uffe borde väl vara uppenbart varför det finns 2 versioner av JFB, för mig är det en gåta varför de är 4 poliga, 3 poliga hade varit enklare och säkrare.Kunnasebilderna skrev:
Men jag erkänner, jag har pimplat en del julmust.
Protte
Jag har också funderat lite på detta.prototypen skrev:
Det skulle ju fungera utmärkt åtminstone i TN-system. (Men IT-nät fungerar väl iofs inte JFB alls i, oavsett konstruktion?
Kan det finnas någon tanke på att bryta allpoligt för att även skydda mot nollsläpp, åsköverspänningar och sånt?
Va, har du kvar? Lyllos dig!prototypen skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Njae, den fungerar ju inte vid första jordfelet eftersom IT-systemet då fungerar pss att det inte blir någon felström. Men vid ett andra jordfel som driver felström så borde väl en JFB fungera alldeles utmärkt även där?Mikael_L skrev:
Att det sedan är bättre att upptäcka det första jordfelet genom övervakning på annat sätt är väl en annan femma. IT-näten utan övervakning har ju annars problemet att ett jordfel blir tyst, och då har man inte något egentligt skydd från IT-jordningen.
Menar du fyrpoliga i avseende på anslutning eller menar du fyrpoliga när det gäller brytningen? Jag kan inte se hur en 3 polig jfb skulle kunna fungera annat än vid motordrift eller annan renodlad trefasdrift?prototypen skrev: