76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Wow! Här var det många ensamstående män med mycket tid att fundera, Fick nisse123 någonsin en upprättelse från besserwissarna Elmont och Uffe? Varför skulle man inte koppla L och N på rätt plats i ett VÄGGUTTAG oberoende hur man kopplar en STRÖMBRYTARE? Som sagt, spelar ingen roll så då kan man väl göra rätt? Annars är det lite som att kissa i duschen istället för toan "för det funkar ju lika bra"...
Skulle vara kul att få reda på hur du definierar en besserwisser?Kunnasebilderna skrev:
Wow! Här var det många ensamstående män med mycket tid att fundera, Fick nisse123 någonsin en upprättelse från besserwissarna Elmont och Uffe? Varför skulle man inte koppla L och N på rätt plats i ett VÄGGUTTAG oberoende hur man kopplar en STRÖMBRYTARE? Som sagt, spelar ingen roll så då kan man väl göra rätt? Annars är det lite som att kissa i duschen istället för toan "för det funkar ju lika bra"...
Är det en person som vet mer än dig om något så finns det oändligt många sådana
Om det nu är så viktigt för dig att "nollan" sitter på anslutningen i vägguttaget märkt med N så hoppas jag att du märkt ut alla väggutag och stickproppar med var fas och nolla finns
Har du inte gjort det så kan det ju bli fel
Är uttaget märkt med L och N så skulle jag i 10 gånger av 10 välja att lägga fas på L och neutral på N trots avsaknad av märkning i uttagsbrunnen. Varför göra tvärtom @Uffe A?U Uffe A skrev:
Hoppas du förstod att mitt inlägg var väldigt ironisktelmontören skrev:
Jag föredrar att ha fas till vänster i uttaget och det är jag konsekvent med.
Du liksom jag vet att det inte spelar någon roll.
Hur ska alla som tycker att ett uttag måste kopplas in enligt beteckningarna göra om uttaget inte är märkt med N och L?
Ska dessa köpa ett nytt uttag för att verkligen vara säkra på att det är rätt kopplat?
Hade inte läst hela tråden så jag missade ironin. Jag anser att finns märkningen så följer man den, 'Tillverkarens anvisningar' osv. 
Inga problem!elmontören skrev:
Det är ju många inlägg och vem orkar att tröska igenom alla?
Förutsätter av ditt nick att du är utbildad så då vet du vad jag menar
Följer alltid tillverkarens anvisningar, men finns det anvisningar från tillverkaren när det kommer till VU och SB
följer det med ett dokument att det ska kopplas på ett visst sätt enligt märkningen?
I såfall skulle vi inte kunnat göra en sparkoppling med två trappbrytare
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 524 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 524 inlägg
Du får göra precis som du vill.S SueCia skrev:
Har inget emot att du gör på det sättet, bryr du dig om ifall fas och nolla sitter på samma sida på alla uttag du installerar eller blir det ett lotteri?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 524 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 524 inlägg
skulle jag hitta ett uttag märkt med L och N där fas sitter på N skulle jag oavkortat misstänka att det är hempul från Uffe AU Uffe A skrev:
Det får du gärna misstänka
Men du ska också veta att jag inte är en hempulare
Kan ju vara en elev jag utbildat eller en kollega till mig, kanske så att jag gjort installationen hos en kund. Men ser du någon sådan installation så låt mig veta så ska du få besked om det var jag eller inte som gjort den
Och det enda jag hakade upp mig på var att någon tyckte att man slaviskt skulle följa märkningen på anslutningarna
Men du ska också veta att jag inte är en hempulare
Kan ju vara en elev jag utbildat eller en kollega till mig, kanske så att jag gjort installationen hos en kund. Men ser du någon sådan installation så låt mig veta så ska du få besked om det var jag eller inte som gjort den
Och det enda jag hakade upp mig på var att någon tyckte att man slaviskt skulle följa märkningen på anslutningarna