76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Nu har Uffe fått många lärjungar att skola! Har vi förresten IT system någonstans i Sverige?lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, den fungerar ju inte vid första jordfelet eftersom IT-systemet då fungerar pss att det inte blir någon felström. Men vid ett andra jordfel som driver felström så borde väl en JFB fungera alldeles utmärkt även där?
Att det sedan är bättre att upptäcka det första jordfelet genom övervakning på annat sätt är väl en annan femma. IT-näten utan övervakning har ju annars problemet att ett jordfel blir tyst, och då har man inte något egentligt skydd från IT-jordningen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, sjukhus och kärnkraftverk t ex. Alltså där man har ordentligt med reservkraft och vill ha hög tillgänglighet. En fördel med IT-nät och jordfelsövervakning är ju att de inte direkt blir farliga vid ett första jordfel, utan tuffar på, så kan man i lugn och ro leta felet samtidigt som systemet är i full drift.Kunnasebilderna skrev:
En JFB upprätthåller ju säkerheten i systemet, men tyvärr då genom att direkt gå till felsäkert, dvs avstängt, läge. Det är trist om man är beroende av el för att upprätthålla säkerheten i någon annan funktion.
Prototypen måste menat 4-polig strömavkänning men trepolig brytning (dvs inte nollan).Kunnasebilderna skrev:
Sedan jag varit inkopplad i ett ärende där (troligast) JFB orsakat "nollsläpp" och hälften av husets elutrustning gick åt fanders så har jag också ibland funderat över anledningen till att vi inte låter JFB endast bryta faserna.
I denna kåk fick jag utföra felsökning efter möjliga orsaker samt skriva lite intyg till f-bolaget.
Hur har det annars gått i natt, har du kommit på vad Uffe A fiskade efter vad gäller en 4-pol JFB och i synnerhet N-plinten?
Men detta gäller väl främst kanske inte servis men iaf >1000v väl? Bra svar men jag är nog insnöad på att det vi pratar om är upp till 400vlars_stefan_axelsson skrev:
Ja, sjukhus och kärnkraftverk t ex. Alltså där man har ordentligt med reservkraft och vill ha hög tillgänglighet. En fördel med IT-nät och jordfelsövervakning är ju att de inte direkt blir farliga vid ett första jordfel, utan tuffar på, så kan man i lugn och ro leta felet samtidigt som systemet är i full drift.
En JFB upprätthåller ju säkerheten i systemet, men tyvärr då genom att direkt gå till felsäkert, dvs avstängt, läge. Det är trist om man är beroende av el för att upprätthålla säkerheten i någon annan funktion.
Vanligast torde vara i sjukhus, i kategori 2 rum inom sjukvården (operation, intensiven etc) har det varit helt dominerande historiskt. Men som jag förstått har det numera börjat ändras och bli TN-system och antagligen skydd byggt på andra principer.Kunnasebilderna skrev:
Sen kan jag tänka mig att man i en del laboratoriemiljöer har IT-nät, och kanske också i undervisningsmiljöer där folk (elever/studenter etc) ska hålla på och koppla, då det isolerade nätet innebär ett ökat personskydd. Men här är jag inte speciellt säker på hur det förhåller sig i verkligheten.
Det exemplet du nämnde gjorde att jag kom att tänka på när bekanta hade en helt ny nibe som gick åt helvete för att deras elektriker missat att dra nollan (troligtvis så var det så iom att dom endast fick ett "Hrmmm, det här var konstigt.... Hrmm"-svar utav elektrikern och sen försvann problemet utan nåt vidare motargument) Men det problemet var ju konkret fel av elektrikern, inget som den fyrpoliga frånskiljningen skapade. Jag är med på vad ni menar, men vi pratar fortfarande om teorin att en fyrpolig brytare inte ger fyrpolig frånskiljning ellerhur? Är detta vanligt förekommande?Mikael_L skrev:
Prototypen måste menat 4-polig strömavkänning men trepolig brytning (dvs inte nollan).
Sedan jag varit inkopplad i ett ärende där (troligast) JFB orsakat "nollsläpp" och hälften av husets elutrustning gick åt fanders så har jag också ibland funderat över anledningen till att vi inte låter JFB endast bryta faserna.
I denna kåk fick jag utföra felsökning efter möjliga orsaker samt skriva lite intyg till f-bolaget.
Hur har det annars gått i natt, har du kommit på vad Uffe A fiskade efter vad gäller en 4-pol JFB och i synnerhet N-plinten?
Det finns troligen en hel del IT-nät till kontrollrum och viktig kontrollutrustning, dvs 230/400V.Kunnasebilderna skrev:
Inte för att jag vet, men fördelen med ett elsystem som tål ett första enkelfel utan att det blir strömavbrott är nog en bra idé vid kritiskt viktig verksamhet som t.ex. att styra ett kk-verk.
Och då L.S.A skriver så, så misstänker jag att det är ett faktum, inte någon gissning eller tanke. Ty visst forskar du Lars Stefan om säkerhet och säkerhetssystem?
Jag är ganska säker på att Uffe var ute efter svaret att JFB är byggd så att polen för nollan sluter först och bryter sist.Kunnasebilderna skrev:
Sen är nästa fråga, gör JFB det? Gör alla det?
Jag har en öppnad här hemma som sluter/bryter alla 4 poler samtidigt. Jag kan skicka upp en bild.
Kanske dags att vi startar en egen JFB-tråd, då detta nu hamnat otroligt långt off topic.
Det får du gärna göra om du har bilden tillgänglig. Att den bryts öht är väl för att även nollan betraktas som farlig del väl?Mikael_L skrev:
Jag är ganska säker på att Uffe var ute efter svaret att JFB är byggd så att polen för nollan sluter först och bryter sist.
Sen är nästa fråga, gör JFB det? Gör alla det?
Jag har en öppnad här hemma som sluter/bryter alla 4 poler samtidigt. Jag kan skicka upp en bild.
Kanske dags att vi startar en egen JFB-tråd, då detta nu hamnat otroligt långt off topic.
Ja jag har med mer och mer dåligt samvete tänkt på mitt inledande tonläge då jag missbedömde vissa medlemmars kompetens samt hur långt sideways jag drog hela tråden med mitt jfb exempel. Stackars TS om han fortfarande har notifikationerna påslagna
Det verkar som om jag har en dialog med en aktiv yrkesman, en lärare och en forskare inom el och då kanske man ska göra en pudel istället för en mopsKunnasebilderna skrev:
Det får du gärna göra om du har bilden tillgänglig. Att den bryts öht är väl för att även nollan betraktas som farlig del väl?
Ja jag har med mer och mer dåligt samvete tänkt på mitt inledande tonläge då jag missbedömde vissa medlemmars kompetens samt hur långt sideways jag drog hela tråden med mitt jfb exempel. Stackars TS om han fortfarande har notifikationerna påslagna
Precis som Mikael skrev så var det det jag menade.
Jag har inte dissekerat några JFB men hoppas verkligen att tillverkarna konstruerar dom så att nollan bryts sist och sluter först. Då slipper man problem med "flytande nolla".
Även om det är under en väldigt kort tid kan det ställa till problem
Fyr poliga JFB har märkning för var nollan ska anslutas medan vissa tvåpoliga PSA:er inte har det.
I en enfasgrupp så behöver nollan inte brytas först.
Mikael och Lars Stefan vet vad dom talar om och är väl värda att lyssna på.
Även om jag är både yrkesman och lärare så kan jag inte allt inom det här gebitet.
Jag är säker på att både Mikael och Lars Stefan känner likadant
Att säga att man kan allt vittnar om att man inte inser sina begränsningar.
Här inne finns många med stora kunskaper inom olika områden.
Läser man deras inlägg på rätt sätt så kan man lära sig mer.
Man ska inte vara så envis att man tror att man alltid har rätt
I det här yrket så blir man efter ett antal år fullbetald, men aldrig fullärd
Jag har inte dissekerat några JFB men hoppas verkligen att tillverkarna konstruerar dom så att nollan bryts sist och sluter först. Då slipper man problem med "flytande nolla".
Även om det är under en väldigt kort tid kan det ställa till problem
Fyr poliga JFB har märkning för var nollan ska anslutas medan vissa tvåpoliga PSA:er inte har det.
I en enfasgrupp så behöver nollan inte brytas först.
Mikael och Lars Stefan vet vad dom talar om och är väl värda att lyssna på.
Även om jag är både yrkesman och lärare så kan jag inte allt inom det här gebitet.
Jag är säker på att både Mikael och Lars Stefan känner likadant
Att säga att man kan allt vittnar om att man inte inser sina begränsningar.
Här inne finns många med stora kunskaper inom olika områden.
Läser man deras inlägg på rätt sätt så kan man lära sig mer.
Man ska inte vara så envis att man tror att man alltid har rätt
I det här yrket så blir man efter ett antal år fullbetald, men aldrig fullärd
Redigerat:
Du får rensa från ev skrivfel om du ska få poäng i detta ping-pong spel. Tror din motspelare är någorlunda kapabel och synd om det slutar likt matchen med Nisse123 där en trappkoppling inte skulle fungera .U Uffe A skrev:
Ja ping-pong-matchen var lite tråkig och tröttsam.GK100 skrev:
Själv kan jag inte riktigt bry mig så mycket om vad de två spelarna trätade om, då både hade rätt på sitt sätt och det dessutom inte spelar någon roll vilket man väljer.
Jag skulle vägra att välja sida där, utan förbehåller mig rätten att göra på vilket av sätten som helst efter eget gottfinnande.
Nej finns ingen anledning till det. Det är alltid intressant med olika synpunkter och en vettig blandning hopvägning av olika svar här i elforumet ger en rimlig slutsats i princip alltid.Kunnasebilderna skrev:
Sen finns det ju inte mycket mening i att fastna i bollande där båda har viss del fel även om den ene skulle vara lärare osv. Är det farligt fel och TS okunnig eller svaren galna kan man ju kosta på sig lite mer för att räta upp men inte pga någon fiktiv vem har rätt kamp.
Finns i denna spretiga tråd många uppslag till där man kunde låta den blanka vassa bilan falla över olika felaktigheter men varför trigga kamplusten. Synd att sökfunktionen är dålig här annars har allt som är på tal här tagits upp otaliga gånger tidigare ibland med försök till mer rätvinkliga korrekta förklaringar och hänvisningar.