76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
om 99 av 100 installatörer installerar fas på L, och du och dina lärljungar installerar fas till vänster, vad har du då uppnått? En standard som du aldrig vet om den gäller eller inteU Uffe A skrev:Det får du gärna misstänka
Men du ska också veta att jag inte är en hempulare
Kan ju vara en elev jag utbildat eller en kollega till mig, kanske så att jag gjort installationen hos en kund. Men ser du någon sådan installation så låt mig veta så ska du få besked om det var jag eller inte som gjort den
Och det enda jag hakade upp mig på var att någon tyckte att man slaviskt skulle följa märkningen på anslutningarna![]()
hur sätter du fasen om uttaget är liggande? Dä kan ju vänster vara på olika sidor beroende på åt vilken sida man lutar huvudet
Då installerar jag uttaget så att fasen är uppåtS SueCia skrev:om 99 av 100 installatörer installerar fas på L, och du och dina lärljungar installerar fas till vänster, vad har du då uppnått? En standard som du aldrig vet om den gäller eller inte
hur sätter du fasen om uttaget är liggande? Dä kan ju vänster vara på olika sidor beroende på åt vilken sida man lutar huvudet![]()
Hur gör du?
Alltid kul att veta hur andra tänker
Vad gäller vad standard är så finns det ingen. Säger till mina elever att de ska installera efter hur det är installerat tidigare
Ligger fas till höger i de andra uttagen ska de fortsätta med et om de gör en utökad installation
Men det finns inget som är rätt eller fel.
Det vet du som yrkesman/yrkesperson.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det hade varit bra om fler följt det rådet...U Uffe A skrev:
Det slog i stort sett aldrig fel att när elektriker "utifrån" varit där för något större jobb så gick inkopplad utrustning baklänges. För man gjorde ju som man "ska", och kontrollerade naturligtvis aldrig efteråt att maskiner på den gruppen gick rätt...
Hade sparat en del jobb (och kostnader för förstörd utrustning) om man gjort det "efter hur det var installerat tidigare."
(Något senare var jag på gamla labbet på SKF. Där fanns det ingen fasföljd, utan det var hugget som stucket. Rätt handske i rätt uttag, annars så gick det åt h-vete.
Därför säger jag till mina elever att alltid kontollera fasföljd innan de byter ut en gammal central mot en ny.lars_stefan_axelsson skrev:
Det hade varit bra om fler följt det rådet...När jag jobbade som elektriker (preskriberad vid det här laget) på SAAB-fabriken i Trollhättan så var fasföljden konsekvent i hela fabriken. Dvs konsekvent fel.
Det slog i stort sett aldrig fel att när elektriker "utifrån" varit där för något större jobb så gick inkopplad utrustning baklänges. För man gjorde ju som man "ska", och kontrollerade naturligtvis aldrig efteråt att maskiner på den gruppen gick rätt...
Hade sparat en del jobb (och kostnader för förstörd utrustning) om man gjort det "efter hur det var installerat tidigare."
(Något senare var jag på gamla labbet på SKF. Där fanns det ingen fasföljd, utan det var hugget som stucket. Rätt handske i rätt uttag, annars så gick det åt h-vete.)
Är det "fel fasföljd in" så ska de fortsätta med samma fasföljd och inte ändra om den till "rätt fasföljd"
Fast det var väl ändå lite bror duktigt av dig att gå i strid för att man INTE ska sätta fas på L och nolla på N. Gör du som du vill men du kanske inte ska argumentera emot att ansluta på angiven plats? Jag vet väl mycket väl om att växelström skiter i platsen, men iom att du viftade med Sparkoppling som något sorts kommentar till inkopplingen av en uttagsbrunn så synar jag och höjer med något minst lika irrelevant och löjligt: hur kopplar du en jordfelsbrytare? Fas på L och nolla på?U Uffe A skrev:Skulle vara kul att få reda på hur du definierar en besserwisser?
Är det en person som vet mer än dig om något så finns det oändligt många sådana
Om det nu är så viktigt för dig att "nollan" sitter på anslutningen i vägguttaget märkt med N så hoppas jag att du märkt ut alla väggutag och stickproppar med var fas och nolla finns
Har du inte gjort det så kan det ju bli fel![]()
Nolla till vänster på uttagen säger du? koppla rätt och rotera uttaget så borde du kunna få det rätt på bägge sätt va? Eller finns det risk att strömmen läcker ut om man monterar uttagen uppochner, ohh du som är så vis inom vetenskap?
Det inlägget visar på din bristande förståelse och kunskap i det här ämnet.Kunnasebilderna skrev:
Fast det var väl ändå lite bror duktigt av dig att gå i strid för att man INTE ska sätta fas på L och nolla på N. Gör du som du vill men du kanske inte ska argumentera emot att ansluta på angiven plats? Jag vet väl mycket väl om att växelström skiter i platsen, men iom att du viftade med Sparkoppling som något sorts kommentar till inkopplingen av en uttagsbrunn så synar jag och höjer med något minst lika irrelevant och löjligt: hur kopplar du en jordfelsbrytare? Fas på L och nolla på?
Nolla till vänster på uttagen säger du? koppla rätt och rotera uttaget så borde du kunna få det rätt på bägge sätt va? Eller finns det risk att strömmen läcker ut om man monterar uttagen uppochner, ohh du som är så vis inom vetenskap?
Men du får tycka och tänka precis som du vill.
Den slutsats jag dra efter ditt senaste inlägg är att du inte har någon aning om vad det handlar om
Skulle vilja att du förklarar för mig varför man på en fyrpolig JFB ska följa märkningen och inte strunta i den.
För din information så följer jag den slaviskt.
Om du inte har den insikten så googla innan du svarar, vill att du med dina egna ord förklarar det.
Hoppas att du har en riktigt bra kväll
ok, du missade poängen med hela mitt inlägg. Du kanske kan föreställa dig att du inte är den enda som jobbat med el i stora delar av livet? Mitt exempel var för att förklara för dig irrelevansen av att dra in andra komponenter i en konkret fråga. Var det bara för att få vara just besserwisser eller har du något annat hävdelsebehov? Och nu den här fällan med 4polig jfb... är du go eller? Det är för att summaströmmarna skall stämma, annars så går ju strömmen "någon annan väg"... visste du inte det lille vän? Är det det du kan hjälpa dina elever med? Hur många poäng krävs för att få gå på Uffes universitet? hah, nä jag bara skojade, du verkar inte ha plats för någon annan i ditt liv, självvalt eller ejU Uffe A skrev:Det inlägget visar på din bristande förståelse och kunskap i det här ämnet.
Men du får tycka och tänka precis som du vill.
Den slutsats jag dra efter ditt senaste inlägg är att du inte har någon aning om vad det handlar om
Skulle vilja att du förklarar för mig varför man på en fyrpolig JFB ska följa märkningen och inte strunta i den.
För din information så följer jag den slaviskt.
Om du inte har den insikten så googla innan du svarar, vill att du med dina egna ord förklarar det.
Hoppas att du har en riktigt bra kväll![]()
Jag hoppas att du är nöjd med svaret, behöver inte googla för att svara på en så grundläggande fråga som du verkar tycka kräver hög bildning, och är det din nivå så är det helt ok.U Uffe A skrev:
Och du, superbra tips det där med att "söka på webben" Tack för hjälpen farbror!
Precis det svaret jag förväntade migKunnasebilderna skrev:
ok, du missade poängen med hela mitt inlägg. Du kanske kan föreställa dig att du inte är den enda som jobbat med el i stora delar av livet? Mitt exempel var för att förklara för dig irrelevansen av att dra in andra komponenter i en konkret fråga. Var det bara för att få vara just besserwisser eller har du något annat hävdelsebehov? Och nu den här fällan med 4polig jfb... är du go eller? Det är för att summaströmmarna skall stämma, annars så går ju strömmen "någon annan väg"... visste du inte det lille vän? Är det det du kan hjälpa dina elever med? Hur många poäng krävs för att få gå på Uffes universitet? hah, nä jag bara skojade, du verkar inte ha plats för någon annan i ditt liv, självvalt eller ej
Tror inte att du har en aning om hur en JFB ska vara konstruerad.
Vet du vad som händer i fall neutralen bryter innan faserna eller om faserna slår till innan neutralen?
Summa strömmen är den samma oavsett hur neutral och faser är anslutna Så det var inte det jag menade.
De som har mer insikt än dig förstår vad jag menade
Det är väl en fyrpolig brytning, förstår nog inte vad du menar? Vid vilka scenarion händer det du beskriver? Jag får ge dig att du är en ihärdig jävel på dina principerU Uffe A skrev:Precis det svaret jag förväntade mig
Tror inte att du har en aning om hur en JFB ska vara konstruerad.
Vet du vad som händer i fall neutralen bryter innan faserna eller om faserna slår till innan neutralen?
Summa strömmen är den samma oavsett hur neutral och faser är anslutna Så det var inte det jag menade.
De som har mer insikt än dig förstår vad jag menade![]()
Fortfarande inte det svar som jag förväntar mig
Vad händer i din anläggning om nollan inte bryts sist, ellor om nollan sluts sist
Fundera på det eller googla
Det är ett gott råd från en farbror som säkert har använt datorer långt innan du ens var påtänkt
Vad händer i din anläggning om nollan inte bryts sist, ellor om nollan sluts sist
Fundera på det eller googla
Det är ett gott råd från en farbror som säkert har använt datorer långt innan du ens var påtänkt
Redigerat:
Är ihärdig när det gäller att personer ska förstå hur det fungerar
Kommer att förklara det för dig om du inte lyckas komma fram till rätt slutsats
Det jag vill är att du ska börja tänka och inte bara skapa dig en egen uppfattning
Kommer att förklara det för dig om du inte lyckas komma fram till rätt slutsats
Det jag vill är att du ska börja tänka och inte bara skapa dig en egen uppfattning