76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Inget behov av att varken pudla eller mopsaKunnasebilderna skrev:
Vi har en öppen diskussion här, där även jag som yrkesman och lärare kan ta in bra synpunkter
Det här forumet huserar en del väldigt kunniga skribenter som har väldigt bra åsikter
Redigerat:
Det funkar till och med bättre!Kunnasebilderna skrev:
Att kissa i duschen sparar på massor av vatten vilket är bra för miljön. Du slipper ju spola om du passar på att kissa när du duschar. Duschvattnet går ut samma väg som toalettvattnet men gör man det samtidigt som man duschar sparar man några liter vatten jämför med om man hade spolat i toaletten.
https://www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-borde-du-borja-kissa-i-duschen/
Nja, jag har fått för mig att LSA forskar främst inom datasäkerhet, men jag har fått intrycket att intresset och kunnandet har nått bra vidare cirklar, då det verkar finnas kunnande och insikt i allt möjligt mellan flygsäkerhet, elsäkerhet osv.Kunnasebilderna skrev:
Uffe undervisar i elämnen som han redan meddelat, jag tror också det finns en auktorisation AL där, vilket jag själv också innehar. Jag har vikarierat några enstaka timmar på gymnasiets ellinje, men främst säljer jag min kropp, dvs hjärna och händer till andra företag i elbranschen.
På forumet finns det ett flertal mycket kunniga inom el, vilket du kommer se ifall du häckar här i denna forumdel ett tag. Flera med auktorisation, flera helt utan men ändå med mycket djup kunskap och gott huvud. Hänger man här något år så lär alla kunna lära sig något oavsett hur mycket man kan innan.
Själv har jag fått mycket här, och försöker bidra med vad jag kan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, nuförtiden så är det digital forensik och cybersäkerhet för hela slanten. Men jag började min bana vid Chalmers då man var mycket upptagna av tillförlitlighet och personsäkerhet. (Min examinator, prof. Jan Torin var t ex chefsarkitekt för styrdatorn i Ariane 5. Ja han var där när den small. Nej, det var inte hans fel.Mikael_L skrev:
I Sverige så har vi tyvärr bara ett ord: Säkerhet. På engelskan så delar man ju upp det i safety och security, vilket är lite mer belysande. Men det finns stora överlapp, och idag så är security en stor del i safety. Detta eftersom våra system allt mer bara är en förtäckt dator.
Så tillförlitlighet/personsäkerhet är fortfarande ett "fritidsintresse" (tillsammans med elektronik).
Och ja, det är skickligt observerat. Ett av mina stora problem är att jag är alldeles för bred i mina intressen. Min karriär skulle mått bra av ett betydligt större mått av fackidioti.
Men nog om mitt CV.
Jag kommer inte ihåg var våra kärnkraftverks interna elsystem diskuterades (det var här någonstans tror jag, men hittar det inte nu). Men de har alltså enligt uppgift ett sektionerat IT-system för det mesta av det som är kritiskt för driften även på lågspänningssidan. Det innehåller även distribuerade transformatorer s.a. ett lokalt jordfel bara påverkar det avsticket utan att överliggande IT-nät också får ett jordfel. Det verkar, inte särskilt förvånande, vara ett mycket genomtänkt system, helt ner i varje detalj, så att man kan behålla drift med hög tillgänglighet så länge det är praktiskt möjligt.
Det var väl ett programmeringsfel.lars_stefan_axelsson skrev:
Någon exception handling som inte togs hand om rätt så till sist restartade väl ett realtidssystem och raketen stod plötsligt på marken igen - enligt vissa program. Ja då kan det inte gå lyckligt ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, det var ett ganska spännande fel som bottnade i att man trodde att om ett system fungerat i Ariane 4 så behövde man inte testa det för Ariane 5, eftersom man kunde anta att det var testat i verkligheten.Mikael_L skrev:
MEN, Ariane 5 var en annan raket, med andra egenskaper; specifikt en mycket större hastighet i x-led (alltså räknat jäms med jordytan) vilket ledde till ett "overflow" och styrsystemcrash. (Man hade stängt av exception-hantering för just den beräkningen eftersom det inte fanns processor-tid för den i Ariane 4 systemet). Vad värre var; man hade inte ens behövt köra den delen av systemet i Ariane 5 när den kördes, eftersom kringsystemen såg annorlunda ut.
Men som sagt, det visste ju inte folket som stod på marken när den small...
Men, nu börjar det bli mer än lovligt OT.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är väl så att fas blev ansluten under skruven märkt N i raketen, därför gick det inte så bra.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det slog mig att jag inte ens vet om raketer har AC eller DC. I rymden så är det DC för hela slanten, men det lilla jag hittar om elförsörjning och raketer är att de kan matas med AC 110V/208V (USA naturligtvis). Om de sedan gör det, det är en annan fråga. Jag gissar att det är DC för 99% av slanten, om än inte nödvändigtvis hela.prototypen skrev:
Om någon vill skjuta upp något med SpaceX så finns iaf hela kundspec:en på nätet. De står bla för ganska omfattande kontorsplats för kunden och passerkort osv. till uppskjutningsplatsen, men boende och resa får ni fixa själv.