Kunnasebilderna Kunnasebilderna skrev:
Det verkar som om jag har en dialog med en aktiv yrkesman, en lärare och en forskare inom el och då kanske man ska göra en pudel istället för en mops
Inget behov av att varken pudla eller mopsa ;)
Vi har en öppen diskussion här, där även jag som yrkesman och lärare kan ta in bra synpunkter
Det här forumet huserar en del väldigt kunniga skribenter som har väldigt bra åsikter

Redigerat:
Annars är det lite som att kissa i duschen istället för toan "för det funkar ju lika bra"...
Det funkar till och med bättre!

Att kissa i duschen sparar på massor av vatten vilket är bra för miljön. Du slipper ju spola om du passar på att kissa när du duschar. Duschvattnet går ut samma väg som toalettvattnet men gör man det samtidigt som man duschar sparar man några liter vatten jämför med om man hade spolat i toaletten.
;)

https://www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-borde-du-borja-kissa-i-duschen/

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
och en forskare inom el
Nja, jag har fått för mig att LSA forskar främst inom datasäkerhet, men jag har fått intrycket att intresset och kunnandet har nått bra vidare cirklar, då det verkar finnas kunnande och insikt i allt möjligt mellan flygsäkerhet, elsäkerhet osv.

Uffe undervisar i elämnen som han redan meddelat, jag tror också det finns en auktorisation AL där, vilket jag själv också innehar. Jag har vikarierat några enstaka timmar på gymnasiets ellinje, men främst säljer jag min kropp, dvs hjärna och händer till andra företag i elbranschen.

På forumet finns det ett flertal mycket kunniga inom el, vilket du kommer se ifall du häckar här i denna forumdel ett tag. Flera med auktorisation, flera helt utan men ändå med mycket djup kunskap och gott huvud. Hänger man här något år så lär alla kunna lära sig något oavsett hur mycket man kan innan.
Själv har jag fått mycket här, och försöker bidra med vad jag kan.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, jag har fått för mig att LSA forskar främst inom datasäkerhet, men jag har fått intrycket att intresset och kunnandet har nått bra vidare cirklar, då det verkar finnas kunnande och insikt i allt möjligt mellan flygsäkerhet, elsäkerhet osv.
Ja, nuförtiden så är det digital forensik och cybersäkerhet för hela slanten. Men jag började min bana vid Chalmers då man var mycket upptagna av tillförlitlighet och personsäkerhet. (Min examinator, prof. Jan Torin var t ex chefsarkitekt för styrdatorn i Ariane 5. Ja han var där när den small. Nej, det var inte hans fel. ;) och man forskade även på bla JAS styrsystem, styrsystem för bilar m.m.). Så min forskarutbildning innehöll stora inslag av tillförlitliga system. (Jag arbetade dessutom bla med det på Ericsson i alldeles för många år. Det kändes iaf som det. :))

I Sverige så har vi tyvärr bara ett ord: Säkerhet. På engelskan så delar man ju upp det i safety och security, vilket är lite mer belysande. Men det finns stora överlapp, och idag så är security en stor del i safety. Detta eftersom våra system allt mer bara är en förtäckt dator.

Så tillförlitlighet/personsäkerhet är fortfarande ett "fritidsintresse" (tillsammans med elektronik).

Och ja, det är skickligt observerat. Ett av mina stora problem är att jag är alldeles för bred i mina intressen. Min karriär skulle mått bra av ett betydligt större mått av fackidioti. ;)

Men nog om mitt CV. :sleep:

Jag kommer inte ihåg var våra kärnkraftverks interna elsystem diskuterades (det var här någonstans tror jag, men hittar det inte nu). Men de har alltså enligt uppgift ett sektionerat IT-system för det mesta av det som är kritiskt för driften även på lågspänningssidan. Det innehåller även distribuerade transformatorer s.a. ett lokalt jordfel bara påverkar det avsticket utan att överliggande IT-nät också får ett jordfel. Det verkar, inte särskilt förvånande, vara ett mycket genomtänkt system, helt ner i varje detalj, så att man kan behålla drift med hög tillgänglighet så länge det är praktiskt möjligt.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Äh, en bra karl skall kunna lite av allt.

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
för styrdatorn i Ariane 5. Ja han var där när den small. Nej, det var inte hans fel.
Det var väl ett programmeringsfel.
Någon exception handling som inte togs hand om rätt så till sist restartade väl ett realtidssystem och raketen stod plötsligt på marken igen - enligt vissa program. Ja då kan det inte gå lyckligt ...

Panor82
Även inom processindustrin används it-system flitigt. Skönt att kunna felsöka utan att driften stannar, för att sedan utföra underhåll/åtgårder på planerad stopptid.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag föredrar att ha fas till vänster i uttaget och det är jag konsekvent med.
Konsekvens är bra men vad händer om du måste montera ett liggande uttag? :rofl::crysmile::p

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var väl ett programmeringsfel.
Någon exception handling som inte togs hand om rätt så till sist restartade väl ett realtidssystem och raketen stod plötsligt på marken igen - enligt vissa program. Ja då kan det inte gå lyckligt ...
Ja, det var ett ganska spännande fel som bottnade i att man trodde att om ett system fungerat i Ariane 4 så behövde man inte testa det för Ariane 5, eftersom man kunde anta att det var testat i verkligheten.

MEN, Ariane 5 var en annan raket, med andra egenskaper; specifikt en mycket större hastighet i x-led (alltså räknat jäms med jordytan) vilket ledde till ett "overflow" och styrsystemcrash. (Man hade stängt av exception-hantering för just den beräkningen eftersom det inte fanns processor-tid för den i Ariane 4 systemet). Vad värre var; man hade inte ens behövt köra den delen av systemet i Ariane 5 när den kördes, eftersom kringsystemen såg annorlunda ut.

Men som sagt, det visste ju inte folket som stod på marken när den small... ;) Man fiskade dock upp datorn ur ett träsk i Guyana och fyra franska främlingslegionärer eskorterade den till Göteborg. Efter avsköljning i destillerat vatten så startade den och körde helt utan anmärkning.

Men, nu börjar det bli mer än lovligt OT.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Men, nu börjar det bli mer än lovligt OT.
Menar du att:

Elektrisk anslutning i en strömbrytare med synliga ledningar och kopplingsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Symbol som liknar en hashtag eller fyrkantskors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Raketmodell med logotyper för Arianespace, ESA och CNES på Cité de l'espace.

:crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det är väl så att fas blev ansluten under skruven märkt N i raketen, därför gick det inte så bra.

Protte

• Gilla
  • Ledsen
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är väl så att fas blev ansluten under skruven märkt N i raketen, därför gick det inte så bra.

Protte
Det slog mig att jag inte ens vet om raketer har AC eller DC. I rymden så är det DC för hela slanten, men det lilla jag hittar om elförsörjning och raketer är att de kan matas med AC 110V/208V (USA naturligtvis). Om de sedan gör det, det är en annan fråga. Jag gissar att det är DC för 99% av slanten, om än inte nödvändigtvis hela.

Om någon vill skjuta upp något med SpaceX så finns iaf hela kundspec:en på nätet. De står bla för ganska omfattande kontorsplats för kunden och passerkort osv. till uppskjutningsplatsen, men boende och resa får ni fixa själv. ;)

• Haha
  • Gilla
Kunnasebilderna och 1 till
  • Laddar…
C
Det slog mig att jag inte ens vet om raketer har AC eller DC.
Standard inom flygindustrin är iallafall 400Hz AC på "strömbussen".
Men jag tror inte de använder EKLK så det är kanske i sammanhanget irrelevant? :rofl:

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag försöker återkoppla till trådens ämne... Borde inte den som bygger rymdraketer ha bättre koll på hur EKLK-kabeln ska installeras än att vederbörande behöver fråga på detta forum?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag tror de använder EKLKRYMD, som kostar 100ggr mer per meter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.