273 077 läst ·
932 svar
273k läst
932 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Jag har ju problemet att endast jag kan ha vår central i appen (inte min fru). Försöker jag så står det att centralen redan är ansluten eller liknande. Vi har det inte kopplat vidare till larmcentral utan har det lokalt och appen via lookc:s server.
Har ni andra samma problem?
Har ni andra samma problem?
Man lägger till dom som användare, från huvud kontot. Exakt sen hur man gör minns jag inte, lägger in panel id och server, loggar in.K Kullgren skrev:
Testar i den här tråden och ser om någon kan hjälpa mig med ett problem jag har. Fattar ingenting..
Fick upp CA Batterifel på min PM10 för några dagar sedan. Först fick jag upp i min app "Lågt batteri centralapparat". Sedan dagen efter "Batteri frånkopplat i centralapparat".
Nu är hela enheten död, precis som att den enbart gått på batteriet eller om batteriet krävs även fast den är inkopplad mot vägguttag? Jag beställde iallafall ett nytt batteri som jag väntar på och i väntan på det kontaktade jag supporten på larmbolaget och tänkte fråga om det inte gick att få liv i centralenheten utan ett batteri.
Jag fick då svaret av en i kundtjänst att boxen är död beror på nedsläckningen av 2G/3G och inte på grund av batteriet. Eh? Jag installerade en LTE-uppgradering genom larmföretaget i höstas och det har rullat på klockrent sedan dess. Enligt den personen så "hade uppgraderingen inte gått som dom tänkt" och att "dom suttit i möten med Visonic" och vad det nu var och att min utrustning nu var värdelös och enda utvägen var att byta ut all hårdvara. Låter helt galet i mina öron?
Vill bara dubbelkolla, visst är det väl helt omöjligt att 2G/3G-nedsläckning skulle ha någonting överhuvudtaget med själva centralapparatens liv att göra? Speciellt när jag har installerat en LTE-modul till den? Fattar verkligen nada nu efter att ha pratat med supporten. Någon som aprilskämtar i januari? 🙄
Fick upp CA Batterifel på min PM10 för några dagar sedan. Först fick jag upp i min app "Lågt batteri centralapparat". Sedan dagen efter "Batteri frånkopplat i centralapparat".
Nu är hela enheten död, precis som att den enbart gått på batteriet eller om batteriet krävs även fast den är inkopplad mot vägguttag? Jag beställde iallafall ett nytt batteri som jag väntar på och i väntan på det kontaktade jag supporten på larmbolaget och tänkte fråga om det inte gick att få liv i centralenheten utan ett batteri.
Jag fick då svaret av en i kundtjänst att boxen är död beror på nedsläckningen av 2G/3G och inte på grund av batteriet. Eh? Jag installerade en LTE-uppgradering genom larmföretaget i höstas och det har rullat på klockrent sedan dess. Enligt den personen så "hade uppgraderingen inte gått som dom tänkt" och att "dom suttit i möten med Visonic" och vad det nu var och att min utrustning nu var värdelös och enda utvägen var att byta ut all hårdvara. Låter helt galet i mina öron?
Vill bara dubbelkolla, visst är det väl helt omöjligt att 2G/3G-nedsläckning skulle ha någonting överhuvudtaget med själva centralapparatens liv att göra? Speciellt när jag har installerat en LTE-modul till den? Fattar verkligen nada nu efter att ha pratat med supporten. Någon som aprilskämtar i januari? 🙄
Låter ju väldigt osannolikt.berisen skrev:
Testar i den här tråden och ser om någon kan hjälpa mig med ett problem jag har. Fattar ingenting..
Vill bara dubbelkolla, visst är det väl helt omöjligt att 2G/3G-nedsläckning skulle ha någonting överhuvudtaget med själva centralapparatens liv att göra? Speciellt när jag har installerat en LTE-modul till den? Fattar verkligen nada nu efter att ha pratat med supporten 🙄
Jag har för mig min hade något liknande när både batteri och nätagg gick sönder
En beg enhet gå nog att få i princip gratis på Tradera att sno komponenter ifrån.
Låter som att strömdosan (som är inbyggd) gått sönder. Sen drar den batteriet så länge det går tills det också dör. Hände mig. Ersatte strömdosan (lödde kontakten till ett annat som jag köpt på typ Kjell) och köpte nytt batteri från nån av alla sidor som har sånt (Amazon var inte billigast). Sen inga problem.berisen skrev:
Låter som ditt nätaggregat gett upp. Därav låg spänning och sedan död. Den som omvandlar till rätt spänning för kretskortetberisen skrev:
Inte helt ovanligt. Går ju köpa nytt men skulle kanske se efter en centralaparat på typ tradera. Brukar finnas billiga där och så byter du bara nättransformatorn
2g och 3 g har inget med det att göra självklart. Ett klåparsvar från någon som inte kan ett dugg.
Haha ja, jag blev så paff när personen sa så och samtidigt stod på sig och menade att det absolut var så. Det var en säkerhetsmekanism i larmet som gjorde att den stängdes ner när 2G/3G inte längre fanns tillgängligt. Det var nästan så att jag blev idiotförklarad som inte köpte det snacket.. 😂N nicke_ask skrev:Låter som ditt nätaggregat gett upp. Därav låg spänning och sedan död. Den som omvandlar till rätt spänning för kretskortet
Inte helt ovanligt. Går ju köpa nytt men skulle kanske se efter en centralaparat på typ tradera. Brukar finnas billiga där och så byter du bara nättransformatorn
2g och 3 g har inget med det att göra självklart. Ett klåparsvar från någon som inte kan ett dugg.
Jag har nu mätt trafon och kan konstatera att den ger ca 5V istället för 7.5V som den bör så jag antar att det är så enkelt bara att den gett upp.
Korkad kundtjänst 🙃berisen skrev:
Haha ja, jag blev så paff när personen sa så och samtidigt stod på sig och menade att det absolut var så. Det var en säkerhetsmekanism i larmet som gjorde att den stängdes ner när 2G/3G inte längre fanns tillgängligt. Det var nästan så att jag blev idiotförklarad som inte köpte det snacket.. 😂
Jag har nu mätt trafon och kan konstatera att den ger ca 5V istället för 7.5V som den bör så jag antar att det är så enkelt bara att den gett upp.
Jag köpte laddbara batterier på Ikea typ och löddade ihop och stoppa i min. Det funkar okej. Enheten skiter i vart strömmen kommer ifrån typ.
Jag kommer snart sälja av mitt, dags att bygga eget med home Assistant 😁
Men det har varit ett jäkla stabilt system genom åren får man säga, aldrig haft ett fel larm.
Skulle jag kunna köpa en sån här och bara klippa av medföljande "kontakt" och löda ihop med den som ska kopplats på kretskortet?
https://www.kjell.com/se/produkter/...ing/stallbar-natadapter-3-12-v-dc-27-w-p24709
Ska ju ge 2.25A på 7.5V enligt specsen jämfört med den som sitter där original som ger 1.2A max. Borde funka?
https://www.kjell.com/se/produkter/...ing/stallbar-natadapter-3-12-v-dc-27-w-p24709
Ska ju ge 2.25A på 7.5V enligt specsen jämfört med den som sitter där original som ger 1.2A max. Borde funka?
Redigerat:
Varför byta?Sittställning skrev:
Korkad kundtjänst 🙃
Jag köpte laddbara batterier på Ikea typ och löddade ihop och stoppa i min. Det funkar okej. Enheten skiter i vart strömmen kommer ifrån typ.
Jag kommer snart sälja av mitt, dags att bygga eget med home Assistant 😁
Men det har varit ett jäkla stabilt system genom åren får man säga, aldrig haft ett fel larm.
Du kan ju få in larmet i Home Assistant?
Om du har centralen nära din HA-server (och har 1x ledig USB-port) så behöver du komplettera med hårdvara för ca. 100:-
https://github.com/davesmeghead/visonic
Det bör fungera. Jag har för mig att jag läste att någon annan gjort något liknande.berisen skrev:
https://www.amazon.se/-/en/64568-universal-Adapter-Replacement-Variable/dp/B0CKHWLBP8/
Fungerar också om det inte är bråttom.
Nytt eller beg. original är givetvis bäst.
Kolla annars tradera. Är en kille som nu håller på att sälja ut massa Powermaster 10 huvudenheter. Just nu verkar han bara sälja dem i 5 pack men tidigare sålde an dem styckvis. jag köpte en helt ny enhet för 450 kr och då var det ju en helt ny V20 enhet inklusive ett helt nytt batteri. Jag skulle kontakta honom via tradera...berisen skrev: