273 458 läst ·
932 svar
273k läst
932 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Självbyggare
· Skövde
· 32 inlägg
Hej!J jtl skrev:
Fördelen med PowerLink är väl att kunna koppla sig mot en PowerManage-server och kunna köra mobilappen. Men en "alternativ" IP-modul räcker ju om du vill koppla larmet mot någon hemautomatisering.
För det går väl inte att koppla en "alternativ" IP-modul mot en PowerManage-server?
Jag testar att köra med PowerLink via visonic_proxy för att kunna köra både mobilapp och Home Assisant.
https://github.com/msp1974/visonic_proxy
J jtl skrev:I larmet så konfigurerar man hur centralen skall skicka händelser till en larmcentral eller annan plattform för managering (t.ex. PowerManage). Det kan göras på olika sätt (Bredband, GSM/GPRS eller PSTN). I mitt fall så är första alternativet att nyttja bredband och i andra hand GSM/GPRS. Det som händer med en PowerLink-modul är att man i centralen konfigurerar den så att centralen vet att bredband finns som ett alternativ för rapportering.
Det är alltså "push" av händelser till skillnad från i läget med Homey där det är Homey som initierar all trafik med den TCP-Server som är på IP-modulen ("pull").
Min ursprungliga fråga var alltså om jag tappar möjligheten att skicka händelser om jag byter modul. Ju mer jag läser desto mer uppenbart blir det att det inte kommer att gå då centralen inte förstår att det finns en bredbandsmodul.
Låter coolt.gustavstrandberg skrev:
Hej!
Fördelen med PowerLink är väl att kunna koppla sig mot en PowerManage-server och kunna köra mobilappen. Men en "alternativ" IP-modul räcker ju om du vill koppla larmet mot någon hemautomatisering.
För det går väl inte att koppla en "alternativ" IP-modul mot en PowerManage-server?
Jag testar att köra med PowerLink via visonic_proxy för att kunna köra både mobilapp och Home Assisant.
[länk]
Ip modulen går alltså att använda helt utan 2g/4g och styra larmet via homey appen.
Hej,
Har ärvt en PM10 som jag har integrerat med HA mha en TCP232-T2. Integreringen funkar fint och jag kan både larma i panelen och appen. Däremot behövde jag göra en hard reset av panelen för att få det att funka och då försvann manöverpanelen och fjärrkontrollerna. Nu när jag har försökt konfa dem på nytt varnar panelen att de saknar nätverk och jag kan inte larma på eller av med någon av dem. Nån som vet vad det kan bero på och har en lösning?
Har ärvt en PM10 som jag har integrerat med HA mha en TCP232-T2. Integreringen funkar fint och jag kan både larma i panelen och appen. Däremot behövde jag göra en hard reset av panelen för att få det att funka och då försvann manöverpanelen och fjärrkontrollerna. Nu när jag har försökt konfa dem på nytt varnar panelen att de saknar nätverk och jag kan inte larma på eller av med någon av dem. Nån som vet vad det kan bero på och har en lösning?
Ingen som suttit på liknande problem efter att ha resetat sin panel?melanger skrev:
Hej,
Hur kommunicerar panelen med enheterna? Känns inte som något är paj då däckare och dörrsensorer fungerar..
Allt du vill ansluta till huvudenheten måste du som du sagt lägga till igen. Enhet för enhet.melanger skrev:
Hej,
Jag har inte resetat panel men blev tvungen att byta min och då var det bara att lägga till varje enhet igen. Hur gör du när du lägger till? För mig så var det att trycka på knappen inne i varje enhet som gällde, funkade inte att bara lägga till via enhetens id nummer.
Okej, vad för knapp då? Nån liten universal brytare i alla enheter? Hittar inget att trycka på inne i fjärrkontrollen.. 🙃Suhagg skrev:
Allt du vill ansluta till huvudenheten måste du som du sagt lägga till igen. Enhet för enhet.
Jag har inte resetat panel men blev tvungen att byta min och då var det bara att lägga till varje enhet igen. Hur gör du när du lägger till? För mig så var det att trycka på knappen inne i varje enhet som gällde, funkade inte att bara lägga till via enhetens id nummer.
När nåt ballar ur eller går sönder antar jag att det inte finns mycket val. Protexus som jag köpt av verkar bara vilja sälja på en en helt ny panel.J J_B skrev:
Jag har svårt att tro att larmcentralen godkänner eller hjälper mig att själv konfigurera.
Vi aktiverar sällan larmet, covid (=hemarbete), katt, ingen tillgång längre till sommarstuga att låna och barn i skolålder gör att någon nästan alltid är hemma. Vid semesterresor har vi lejt in kattvakt. Frågan är om jag inte bara skiter i uppkopplat larm om det går sönder... Eller gör nån sån lösning ni pratar om här att konfigurera så man får larmet själv men inte har nåt larmbolag... De kommer ändå aldrig att fånga nån tjuv.
Jag hade gärna betalat ett par tusen för att nån fixade larmet. Men inte 10.000 plus ytterligare 1-2.000 per år i kostnader. Då kan jag likaväl köra nåt icke friköpt larm men en deccare i hallen, sen ha ett eget larm för resten av huset. Fördelen med friköpt var ju att man kunde ha deccar i varje rum utan att månadskostnaden blev astronomisk.
Jag är lite skeptisk till Visonic. Tycker det är märkligt designat i hur man ska ställa in saker. Kanske är det bara lastgammalt?
Lastgammalt men ändå stabilt. Jag har aldrig haft det uppkopplat mot central. Kopplat til våra mobiler.
Jo mitt har varit stabilt med men nu åker jag på o byta central för att kunna få 4g modul och skulle vilja ha en vettig app så fru o barn kan styra larmet lättare.
Idag gav batteribackupen i centralen upp också efter ett längre strömavbrott så det måste jag ju också fixa nu
Idag gav batteribackupen i centralen upp också efter ett längre strömavbrott så det måste jag ju också fixa nu
jag köpte en nyare central med rätt firmware på marketplace (eller blocket) för ett par hundralappar, fick med extra deccare, brandvarnare mm. men jag tror inte jag kan konfigurera den. Eller ens att jag fick med masterkod.J J_B skrev:
jag har en UPS på min router/fiber och hoppas att det tar om nån slår av strömmen innan de bryter sig in (då det är en central på fasaden så det är lätt att göra). att inbrott sker samtidigt som hela området har strömavbrott är så osannolikt att jag bjuder på det.
Jag måste ha tag i en engelsk central då jag köpte min från england. Redan testat o köpa en beg på ebay o den kom fram trasig tyvärr så vet inte om jag törs chansa igen o sen som sagt vill frun ha nått enklare med app styrning.J JohanLun skrev:jag köpte en nyare central med rätt firmware på marketplace (eller blocket) för ett par hundralappar, fick med extra deccare, brandvarnare mm. men jag tror inte jag kan konfigurera den. Eller ens att jag fick med masterkod.
jag har en UPS på min router/fiber och hoppas att det tar om nån slår av strömmen innan de bryter sig in (då det är en central på fasaden så det är lätt att göra). att inbrott sker samtidigt som hela området har strömavbrott är så osannolikt att jag bjuder på det.