273 079 läst ·
932 svar
273k läst
932 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Någon som varit med om att deras PM10 har släppt ut den magiska toppen efter ett strömavbrott?
Strömmen gick nyligen och jag fick notifikationer om att bla batteriet var knas, gprs var knas, etc. Centralenheten är helt död och inga lysdioder lyser. Reagerar inte på wake-up sms via appen (v-go). Provat power cycla via strömadaptern.
Strömmen gick nyligen och jag fick notifikationer om att bla batteriet var knas, gprs var knas, etc. Centralenheten är helt död och inga lysdioder lyser. Reagerar inte på wake-up sms via appen (v-go). Provat power cycla via strömadaptern.
Alltid knepigt med felsökning på distans men om jag dristar mig till att gissa så verkar trafon vara trasig.slothy skrev:
Någon som varit med om att deras PM10 har släppt ut den magiska toppen efter ett strömavbrott?
Möjligt scenario, trafon går sönder men tack vare batteriet så hinner panelen skicka felmeddelanden, när batteriet tar slut så är panelen "död".
Ur manualen, notera att Funktionsknappen är den med stjärna (*)melanger skrev:
Registrera knappsatsen på panelen
1 Ta fram menyn Installatör och välj 02:SEKT/ENHETER.
2 Välj LäGG TILL ENHET.
3 Tryck på Funktionsknappen på knappsatsen tills lysdioden lyser med gult sken.
Panelen visar till exempel ENHET INLäRD KPx : Prox MANöVER ID No. xxx-xxxx.
Alternativt, ange enhetens ID-siffror xxx-xxxx, såsom tryckt på knappsatsens etikett.
Panelen visar till exempel ID OK KPx : Prox MANöVER ID No. xxx-xxxx.
4 Alternativ: Navigera för att välja knappsatsens nummer (till exempel K04).
5 Tryck på OK.
Om områden är aktiverat i panelen visas menyn OMRåDEN.
6 För att tilldela knappsatsen till en eller flera områden, tryck på knappen 1, 2 eller 3 på panelen.
7 Tryck på Nästa. Menyn ENHETS INST visas.
8 Tryck på OK för att gå in i konfiguration av knappsatsen.
För att återställa masterkoder,J JohanLun skrev:jag köpte en nyare central med rätt firmware på marketplace (eller blocket) för ett par hundralappar, fick med extra deccare, brandvarnare mm. men jag tror inte jag kan konfigurera den. Eller ens att jag fick med masterkod.
jag har en UPS på min router/fiber och hoppas att det tar om nån slår av strömmen innan de bryter sig in (då det är en central på fasaden så det är lätt att göra). att inbrott sker samtidigt som hela området har strömavbrott är så osannolikt att jag bjuder på det.
Om manöverenheten syns i panelen skulle jag ta ur batteriet, vänta ca 2 min, sätta i batteri (ev nytt), vänta ett par minuter så att knappsatsen hinner handskaka med panelen.melanger skrev:
Hej,
Har ärvt en PM10 som jag har integrerat med HA mha en TCP232-T2. Integreringen funkar fint och jag kan både larma i panelen och appen. Däremot behövde jag göra en hard reset av panelen för att få det att funka och då försvann manöverpanelen och fjärrkontrollerna. Nu när jag har försökt konfa dem på nytt varnar panelen att de saknar nätverk och jag kan inte larma på eller av med någon av dem. Nån som vet vad det kan bero på och har en lösning?
Du kan också köra en diagnostisk test på enheterna, bifogar ett par sidor ur manualen.
Så som en liten uppdatering, det var den inbyggda transformatorn som hade tagit stryk av strömavbrottet. Den gav inte de 7,5V ut som den borde. Jag hade ett litet power supply liggandes, så jag kollade polaritet och att den kunde ge de 2A PM10 behöver (lite snålt av mig, min kan bara ge 1,5A men det får duga). Kopplade in efter att ha lött om kontakten till en barrell connector, klibbade fast med smältlim, och boom. Nytt batteri kan köpas på tex Amazon för 200-300kr (grönt batteripack).
Nästa steg är att ta bort beroendet på GSM/2G som nu är nedsläckt. Som tur var så hade min den sk "IP-modulen", dvs ethernet. Jag tog bort GSM/2G-modulen helt för det är ju onödigt att den drar ström. Så nu kanske de 1,5A räcker fint...
Sen behövde jag återställa Master Installer Code (MIC) enligt ovanstående video (öppna upp panelen, ta bort skyddskåpan, kortslut de tre pinnarna märkta DEF, slå på ström, vänta fem sekunder, ta bort kortslutningen, sätt ihop allt). Dår är MIC 9999. Den behövs för att ta bort beroendet på larmcentralen.
Så, den var konfad till att använda min larmleverantörs server, men det finns en gratis server som Visonic (?) kör: visonic.tycomonitor.com. Kolla upp IP till den, vilket är 52.58.105.181.
Sen, på panelen, bläddra till INST.LÄGE, använd kod 9999. Gå till meny 4 (kommunikation), 3 L.C Rapport. Där, (sorry för mix av svenska/engelska, använde annans beskrivning som referens och noterade inte vad det heter på svenska)
Ladda ner Visonic Go-appen, skapa konto där det behövs så anger man,
Nästa steg är att ta bort beroendet på GSM/2G som nu är nedsläckt. Som tur var så hade min den sk "IP-modulen", dvs ethernet. Jag tog bort GSM/2G-modulen helt för det är ju onödigt att den drar ström. Så nu kanske de 1,5A räcker fint...
Sen behövde jag återställa Master Installer Code (MIC) enligt ovanstående video (öppna upp panelen, ta bort skyddskåpan, kortslut de tre pinnarna märkta DEF, slå på ström, vänta fem sekunder, ta bort kortslutningen, sätt ihop allt). Dår är MIC 9999. Den behövs för att ta bort beroendet på larmcentralen.
Så, den var konfad till att använda min larmleverantörs server, men det finns en gratis server som Visonic (?) kör: visonic.tycomonitor.com. Kolla upp IP till den, vilket är 52.58.105.181.
Sen, på panelen, bläddra till INST.LÄGE, använd kod 9999. Gå till meny 4 (kommunikation), 3 L.C Rapport. Där, (sorry för mix av svenska/engelska, använde annans beskrivning som referens och noterade inte vad det heter på svenska)
- 1a RAPP. METOD: Bredband
- 2a RAPP. METOD: Ingen
- 3e RAPP. METOD: ingen
- 4.3.11:RCRV1 ACCOUNT: töm (med AVLARMA-knappen)
- 4.3.12:RCRV2 ACCOUNT: töm -"-
- 4.3.16
STN/GSM RCV1: töm
- 4.3.17
STN/GSM RCV2: töm
- 4.3.21: IP RCV 1: 052.058.105.181
- 4.3.22: IP RCV 2: 000.000.000.000
- 4.3.53: COM.FAIL RPRT, PSTN FAIL = rapportera inte
- server: visonic.tycomonitor.com
- panel ID: (din panel, sex tecken)
- masterkod: 1111 (om du nollställde enl ovan och inte ställt om)
Förutsatt att det är en leverantör som stöder Visonic (egen server sw) och de är ok med att du använder ditt eget larm så borde det bara vara att konfigurera det enligt ovan. Men sannolikt inte.J JohanLun skrev:
ah, nu hittade jag ditt inlägg!slothy skrev:
Så som en liten uppdatering, det var den inbyggda transformatorn som hade tagit stryk av strömavbrottet. Den gav inte de 7,5V ut som den borde. Jag hade ett litet power supply liggandes, så jag kollade polaritet och att den kunde ge de 2A PM10 behöver (lite snålt av mig, min kan bara ge 1,5A men det får duga). Kopplade in efter att ha lött om kontakten till en barrell connector, klibbade fast med smältlim, och boom. Nytt batteri kan köpas på tex Amazon för 200-300kr (grönt batteripack).
Sen backa, tills den säger "<OK> Avsluta". Tryck OK, den startar om. Nu ska den koppla upp sig till ovanstående server.
- 1a RAPP. METOD: Bredband
- 2a RAPP. METOD: Ingen
- 3e RAPP. METOD: ingen
- 4.3.11:RCRV1 ACCOUNT: töm (med AVLARMA-knappen)
- 4.3.12:RCRV2 ACCOUNT: töm -"-
- 4.3.16
STN/GSM RCV1: töm
- 4.3.17
STN/GSM RCV2: töm
- 4.3.21: IP RCV 1: 052.058.105.181
- 4.3.22: IP RCV 2: 000.000.000.000
- 4.3.53: COM.FAIL RPRT, PSTN FAIL = rapportera inte
Badabing, badabom.
- server: visonic.tycomonitor.com
- panel ID: (din panel, sex tecken)
- masterkod: 1111 (om du nollställde enl ovan och inte ställt om)
Undrar om jag kan få, eller läsa ut, Tempests serveruppgifter, mata in dem i min "nyare" central, konfa den till egen app och fortsätta köra? Det skulle vara det bästa, har många brandvarnare och deccare och inget behov av mer än att kunna se larm, larma av och på via app och bibehålla Tempestkopplingen.
Jag är ju redan kund hos Tempest. Om jag bara kan "kopiera" allt gammalt borde det väl funka? Men kanske blir det automatiskt ett nytt unikt panel ID och det fäller det hela?
Jag testade att försöka lägga in visonic.tycomonitor.com i appen med mitt panelserienr och min (vad jag tror) masterkod, men den säger "double check serial, master user code, ensure panel not added by another master user". Jag antar att min panel redan är "kopplad" mot den nedlagda servern?
Jag skulle gissa det ja. För min del behövde jag konfigurera själva centralenheten med IPn till tyco.J JohanLun skrev:
Hm, antingen är min masterkod fel, eller är den redan reggad i servern?
Enl tempest har protexus flyttat alla användare till en egen server, det var oklart om tempest fortsatt hosta en server för andra kunder, han som svarade verkade inte veta det...
Enl tempest har protexus flyttat alla användare till en egen server, det var oklart om tempest fortsatt hosta en server för andra kunder, han som svarade verkade inte veta det...