Hej, ser att ni är många som är/varit i min situation, dvs. med ett larm utan 3G-koppling och jag är nyfiken på hur ni har gjort.

Alternativen, som jag förstår dem:

Ett är att köpa 4G-modulen utan koppling till någon server och bara få SMS när/om något i anläggningen triggas. - Inte särskilt intressant lösning. Dyr och med begränsad funktion.

Två är att köpa 4G-modul och koppla sig till Protexus, denna lösning möjliggör app-användning som tidigare, men kommer med en månadskostnad som inte är särskilt intressant.

Tre, som jag läste om här, verkar vara att köpa 4G-modul och och koppla sig mot en server hos något som heter Tycomonitor och med det få app-funktionalitet. Detta är det, för mig, mest intressanta alternativet men undrar vem/vad Tycomonitor är. Är det Visonic själva som står för tjänsten? Att någon annan står för server utan kostnads känns osannolikt?

Fyra är Protexus nya larm, men det är dels dyrt att köpa och dels kommer med en högre månadskostnad än alternativ två (om jag inte minns fel).

Hur har ni gjort?

Fem, samma som tre men utan 4g men kräver sk ip-modul (ethernet). Verkar vara visonic som står bakom servern, kanske är v bara ett produktnamn hos företaget Tyco.

Att köra en server är faktiskt inte speciellt dyrt, speciellt om det inte är massa lagring och komplicerad support åt användare. Det är inte mycket data som skickas.

Kör 4g modul alt ip-modul och Tycomonitor. Inga kostnader tillkommer och du får appen som funkar bra.

Har en ip-modul liggandes om de är av intresse.

Skärmbild av en artikel om Tycomonitor, varumärken och tjänster kopplade till Tyco och Johnson Controls inom säkerhet och övervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
A ante_ante skrev:
Kör 4g modul alt ip-modul och Tycomonitor. Inga kostnader tillkommer och du får appen som funkar bra.
Jag har ju koppling till larmcentral, går det att ha tycomonitor då?

Jag har IP modul, men Protexus och larmbolaget har tagit bort servern som kopplar till appen, så jag har ingen som helst egen möjlighet att nå larmet. Jag var inne på att koppla det till gammaldags telefonlinje så man kan ringa in och med tonval styra larmet... Jag vill heller inte köpa ny larmcentral eller betala 100 spänn i månaden för nåt serviceavtal jag inte behöver. Jag klarar mig bra med min koppling till larmcentralen om jag själv bara kunde komma åt larmet.

Sittställning
V vaggen12 skrev:
Hej, ser att ni är många som är/varit i min situation, dvs. med ett larm utan 3G-koppling och jag är nyfiken på hur ni har gjort.

Ett är att köpa 4G-modulen utan koppling till någon server och bara få SMS när/om något i anläggningen triggas. - Inte särskilt intressant lösning. Dyr och med begränsad funktion.

Två är att köpa 4G-modul och koppla sig till Protexus, denna lösning möjliggör app-användning som tidigare, men kommer med en månadskostnad som inte är särskilt intressant.

Tre, som jag läste om här, verkar vara att köpa 4G-modul och och koppla sig mot en server hos något som heter Tycomonitor och med det få app-funktionalitet. Detta är det, för mig, mest intressanta alternativet men undrar vem/vad Tycomonitor är. Är det Visonic själva som står för tjänsten? Att någon annan står för server utan kostnads känns osannolikt?

Fyra är Protexus nya larm, men det är dels dyrt att köpa och dels kommer med en högre månadskostnad än alternativ två (om jag inte minns fel).

Hur har ni gjort?
Jag kör ip modul med denna servern som är gratis,

Visonic.tycomonitor.com tror det är dom själva

V vaggen12 skrev:

Hur har ni gjort?
Kommunikation: 4G + IP-modul
SIM: Telenor kontantkort, 2år med 10GB och 1000 SMS
LC = visonic.tycomonitor.com
Appar: Connect Alarm för användare + Alarm Install för konfiguration
SMS: till fyra olika nummer varav två är grannar som varken har kod eller Connect Alarm-app

slothy slothy skrev:
Fem, samma som tre men utan 4g men kräver sk ip-modul (ethernet). Verkar vara visonic som står bakom servern, kanske är v bara ett produktnamn hos företaget Tyco.

Att köra en server är faktiskt inte speciellt dyrt, speciellt om det inte är massa lagring och komplicerad support åt användare. Det är inte mycket data som skickas.
A ante_ante skrev:

Har en ip-modul liggandes om de är av intresse.

[bild]
Sittställning Sittställning skrev:
Jag kör ip modul med denna servern som är gratis,

Visonic.tycomonitor.com tror det är dom själva
B b218492 skrev:
Kommunikation: 4G + IP-modul
SIM: Telenor kontantkort, 2år med 10GB och 1000 SMS
LC = visonic.tycomonitor.com
Appar: Connect Alarm för användare + Alarm Install för konfiguration
SMS: till fyra olika nummer varav två är grannar som varken har kod eller Connect Alarm-app
Hej och tack för era svar. Jag har redan en IP-modul, så det hade kanske varit det enklaste. Då är det "bara" att konfigurera om huvudenheten till den andra server-adressen?
Använder man fortsatt appen Visonic Go (iOS)?

@b218492 - kör du Telenors Telematik-kort eller ett vanligt kontantkort?

Om jag ändå vill köra på både 4G och IP, är det denna 4G-modulen jag behöver: https://www.solar.se/se-webshop/act...rusion-alarm/alarm-transfer-device/1200566803

Sittställning
V vaggen12 skrev:
Hej och tack för era svar. Jag har redan en IP-modul, så det hade kanske varit det enklaste. Då är det "bara" att konfigurera om huvudenheten till den andra server-adressen?
Använder man fortsatt appen Visonic Go (iOS)?

@b218492 - kör du Telenors Telematik-kort eller ett vanligt kontantkort?

Om jag ändå vill köra på både 4G och IP, är det denna 4G-modulen jag behöver: [länk]
Visonic-Go
Från
Visonic LTD

Jag kör dock Android.

• Gilla
vaggen12
  • Laddar…
V vaggen12 skrev:
Om jag ändå vill köra på både 4G och IP, är det denna 4G-modulen jag behöver: [länk]
Lustigt sida. Man kan se firmans aktiekurs men inte priset i webshopen...
Vad kostar 4G modulen?

blackarrow blackarrow skrev:
Vad kostar 4G modulen?
"If you have to ask you can't afford it", antagligen omotiverat dyrt.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vad kostar 4G modulen?
Det verkar vara någon sorts grossist. Ville mest veta om det är rätt artikel/artikelnummer.

Efter en större renovering tänkte jag att jag skulle återställa larmet, behövs det tro?

Jag har anslutit en sån där nätverksmodul så den är uppkopplad via nätverkskabel. Samtliga kameror har blivit nedplockade och jag behöver nu installera igen.

Jag hade bara tagit bort dom som inte används.

Beror iofs på hur många enheter som är kvar.

De ska upp igen är tanken!

minns inte ens vilken app jag använde, är det Visonics egna app?
B Bifrosten skrev:
Jag hade bara tagit bort dom som inte används.

Då hade jag inte rörtnågot om dom ändå skall tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.