Hej,
Vi bor i ett sutteränghus från 70-talet. Huset dränerades för ca 15år sedan och källaren är torr och har bra klimat. Problemet är ett litet rum som ligger under garaget, inte i direkt anslutning till resten av källaren utan åtkomligt via garaget/tvättstugan. Lite som ett “Harry Potter-rum” under garaget.
Det rummet är ganska fuktigt. Det är blött på delar av väggen och golvet, och man kan inte förvara organiskt material där utan att det möglar.
Nu till min fråga. Det går ett brunt rör, ungefär som ett stuprör, från garaget ner i detta rum. Uppe på röret sitter en liten centrifugalfläkt (typ snäckfläkt) som inte fungerar längre. Se bifogade bilder.
Radonmätning har gjorts relativt nyligen och låg under gränsvärdet, så ett radonsugsystem känns osannolikt. Min gissning är att det är en frånluftslösning, alltså en fläkt som suger ut fuktig luft ur det undre rummet och leder den uppåt genom röret och ut i garaget. Men jag är inte säker.
Stämmer det att det är en frånluftslösning? Och om fläkten byts ut, räcker det för att få bukt med fukten eller behöver man komplettera med något mer eller ska jag bara släppa det och inte bry mig?
Tacksam för alla synpunkter.