putte80 skrev:
Antelund//

Ja ibland kanske folk är lite för "dumsnåla" helt enkelt! Vad fick du betala på den lokala brädgården (LPM)?
Kollade mina fakturor:

28x95 = 10,2 kr LPM
28x120 = 11,96 kr LPM
45x195 = 45 kr LPM
45x145 = 35 kr LPM

Köpt hos A-Trä i Landskrona.

//Anders

Mina erfarenheter av byggmax är att kvaliten varierar från gång till gång (Helsingborg). En gång skulle jag köpa foder men blev så besviken på kvaliten att jag åkte därifrån tomhänt. Upp till K-rauta i detta fallet och köpte raka och fina. Kostade dock också lite mer...

För ett tag sedan skulle jag bygga ett trädäck till en kompis av tryckimpregnerat och fick tag i ett hyfsat parti.

Vill man vara säker på att få bra kvalitet ska man försöka komma i kontakt med en mindre brädgård, där varje kund räknas som VIP (hoppas ni förstår vad jag menar). Då ser de till att sortera ut 2:a hands valen. Sedan är det upp till kunden vad han vill betala ;)

Eklundh

Erik_V skrev:
Senast jag var på Byggmax och skulle köpa 120x28 så hittade jag inte en enda planka som var fin. Allting var dåligt hyvlat och t.o.m. bark kvar på sidorna på vissa plankor. Jag åkte därifrån tomhänt.

Men som sagt, ibland kan man hitta fina saker där, varierande kvalité m.a.o.
japp, precis samma här. Skulle ha tryckat 120x28 och det var precis som du beskriver det. Jag gjorde så att jag köpte regelvirket 45x145 och 45x170 på byggmax och trallen på beijer...

Håller inte med om att det skulle vara så jäkla dåligt på Byggmax! I Örebro är dom både trevliga och i flera fall kunniga. Har fått goda råd om golv och virke där. När det är billigt får man göra mer själv, inget konstigt med det.
Då är det mer märkligt att "stora" byggvaruhus som Silvan och K-Rauta i många fall har usel personal utan tanke på service. Värsta exemplet jag råkat ut för var en tjej på Silvan som såg ut som ett kryss när jag frågade var dom hade skruvstäd. Till slut sa hon - "Allvarligt, vad har man det till? Städar skruvar med eller?" Jag höll på att bryta ihop. :-)

Riktig brädgård blir ju alltid bäst när man ska ha mycket virke.

Inför bygget tog jag in ett tiotal offerter på virke och byggmateriel, från samtliga handlare inom rimligt transportavstånd. Jag försökte få en offert från Byggmax också, men de meddelande enbart att deras priser redan var låga och de inte lämnade några rabatter. Det lät ganska stöddigt, tyckte jag då.
Efterhand kom offerterna, och det visade sig att det var inte någon som på någon enda punkt var billigare än Byggmax! Det är faktiskt sant, trots att det var material till ett helt hus kunde inte någon bjuda under Byggmax.
Men detta spelar ingen roll, man kan inte hämta material till ett helt hus med släpkärra och personbil. Man måste handla där man kan få det hemkört.
Så jag valde att handla av "en riktig bygghandel". Första omgången virke var riktigt bra, jag var helnöjd och skröt med dem. Andra omgången såg också bra ut. Detta berodde på att allt virke var buntat med stålband. När man klippte upp banden i det närmaste sprätte det i buntarna när virket intog sitt naturliga utseende. Krokigt, böjt, vridet. Vissa reglar var vridna 45 grader!
Så att du handlar av en "riktig" bygghandel och betalar dyrt är ingen garanti för att du får bra grejer!

Nine skrev:
Värsta exemplet jag råkat ut för var en tjej på Silvan som såg ut som ett kryss när jag frågade var dom hade skruvstäd. Till slut sa hon - "Allvarligt, vad har man det till? Städar skruvar med eller?" Jag höll på att bryta ihop. :-)
hahah...bara det är ju anledning nog till ett studiebesök:)

Nu börjar vi hamna lite lätt OT, men skall vi prata byggvaruhusens kunskapsnivå så håller jag ju Byggmax före både Silvan och K-rauta. Silvan har jag helt slutat handla på, då de dessutom har usel ordning.

Nine skrev:
Håller inte med om att det skulle vara så jäkla dåligt på Byggmax! I Örebro är dom både trevliga och i flera fall kunniga. Har fått goda råd om golv och virke där. När det är billigt får man göra mer själv, inget konstigt med det.
Då är det mer märkligt att "stora" byggvaruhus som Silvan och K-Rauta i många fall har usel personal utan tanke på service. Värsta exemplet jag råkat ut för var en tjej på Silvan som såg ut som ett kryss när jag frågade var dom hade skruvstäd. Till slut sa hon - "Allvarligt, vad har man det till? Städar skruvar med eller?" Jag höll på att bryta ihop. :-)

Riktig brädgård blir ju alltid bäst när man ska ha mycket virke.

Skruvstäd är väll egentligen ett verktyg för metallarbete?

Kolla med brädgården i furuvik, gubben som har den har rätt bra priser och bra kvalitet på virket men man får plocka själv och han har en stor släpvagn som man får låna.
Köpte rubbet där när jag byggde garage.

Har köpt allt mitt virke på Bauhaus. Dom är billligare än Byggmax. Iallafall i Uppsala. Virket var av bra kvalitet, behövde alltså inte sortera bort mycket.

Har köpt allt mitt virke på Bauhaus. Dom är billligare än Byggmax. Iallafall i Uppsala. Virket var av bra kvalitet, behövde alltså inte sortera bort mycket.

Svarar på min egen fråga eftersom jag tillslut handlade på både Beijer och Byggmax. Eftersom Beijer körde någon form av kampanj blev priset tillslut ungefär detsamma på bägge ställena. Upplevde dock att jag fick bättre virke för pengarna på Beijer, mycket tack vare bättre ordning på brädgården.

• Gilla
jishi
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Nu börjar vi hamna lite lätt OT, men skall vi prata byggvaruhusens kunskapsnivå så håller jag ju Byggmax före både Silvan och K-rauta. Silvan har jag helt slutat handla på, då de dessutom har usel ordning.
Det där är väldigt beroende på ort, vad gäller norrköping så har Byggmax i princip ingen man kan lita på vad gäller kunskapsnivå, Bauhaus har också ganska dålig nivå vad gäller bygg-/virkesdelen, medans K-rauta och Beijer har bra nivå med Beijer i topp. Dom mer lokala handlarna som Ekströms och Tope har jag inte handlat så mycket på men där verkar både kunskap och kvalitet vara bättre egentligen än genomsnittet fast priset är oftast därefter.

Tycker kunskapsnivån är väldigt varierande. Tycker det är enorm skillnad mellan Beijer i Linköping och Norrköping. Själv åker jag alltid till Linköping om jag skall handla något på Beijer. Beträffande Byggmax: tja, var där och skulle köpa NTR-A en gång. Plockade det jag skulle ha ur facken uppmärkta med NTR-A. Tittade för säkerhets skull i ändarna efter att ha lastat upp virket på taket och konstaterade att den var rödmärkt. Gick runt och kollade och konstaterade att alla staplar skyltade med NTR-A var rödmärkta i ändarna. Gick in och påtalade detta i kassan och fick till svar att "vi vet att det är felskyltat, men vi har inte tid att skylta om"!!!!
Man kan undra hur många som köpt NTR-A där och som kommer att drabbas av
mindre lustiga överraskningar när deras små projekt rasar ihop ?

Var idag inne i Kristianstad för att handla 45*195 reglar till mitt pågående altanbygge. I facket fanns inga längder som passade mig men jag visste att det skulle finnas eftersom jag såg det för en vecka sedan. Efter lite letande hittade jag eftersökt längd men det stod travat med andra pallar över sig. Traskade in och frågade om dom kunde hjälpa mig att flytta framförvarande pallar så att jag kom åt den längd jag ville ha. Tyvärr hade inte dom tid att hjälpa mig! Det var roligare att stå och slösnacka med kollegan tydligen (dessutom var det inte en enda kund förutom jag i butiken). Jag blev också upplyst om att den nya traven inte skulle öppnas förrän det var tomt i facket, upplyste honom om att det inte fanns den längd jag behövde i facket men det hjälpte inte.

Mycket möjligt att det är lite billigare löpmeterpris på BM men ska jag räkna bort alla spillbitar som blir eftersom jag inte kunde få önskad längd så tror jag nog likförbannat att det blir billigare hos någon annan.

:mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.