Helt klart olika kvalite på virke o virke..

Arbetar extra på såg/byggvaruhandel och vi får ibland erbjudanden om att köpa virke med lite sämre kvalite.. kan handla om 45*45 som inte är exakta i mått, eller kvitstiga osv osv.. Dessa är absolut inget som en handlare på en mindre ort kan hålla på om man är en uns rädd om sitt rykte och kunder... Men tex byggmax är inte sena på att köpa sånt...

Vet inte hur många gånger man har sålt tex trall där köparen tycker vår skruv är dyr och säger at det finns myycket billigare på byggmax.. Åk dit o köp ETT paket skruv och prova brukar jag säga.. Sen kommer du tillbaka o berättar vad du tycker- Kan inte säga att alla kommer tillbaka men några brukar dyka upp efter några dagar och köpa kvalite...

Väldigt mycket på byggmax är bra... jävligt bra till o me. Men vissa saker är det kvalite skillnader på..
 
Vilken onödig debatt egentligen. Speciellt som att det inte är en prisfråga var man handlar virke. Jag betalar alltid "byggmaxpriser" oavsett var jag handlar (Beijer Lissma, Fredells, Byggole Nacka). Det behövs inte särskilt mycket förhandling för att få ner priserna så att det inte är någon skillnad.

Ska du ha en bräda går det förstås inte, men då spelar det heller ingenroll vad den kostar.
 
Som glad amatör är jag nöjd med ByggMax :)


Edit:
Upptäckte att tråden varit död ett tag, ursäktar denna tabbe.
 
J
Baloo skrev:
Inte för att vara trög eller nå´t, men vilka är det som lev. til Byggmax å dom andra byggvaruhusen menar du som har koll då?
Både Byggmax och Bauhaus (och ett flertal andra i göteborg/södra sverige) får virke från Rörvik i Tranemo, jag har jobbat med lastning på nämnda företag en period och det är ingen skillnad på virket som levereras till olika kunder. Det enda som skiljer är att om företag 1 beställer 3.90m långt virke så kan man leverera 3.30-4.50m buntar medan företag 2 är kräsnare och vill ha ha 3.60-4.20m längder och företag 3 skulle ha den längd som de beställt. Givetvis blir priset för företag 1 lägre än för 2:an och 3:an men kvaliten på virket skiljer sig däremot inte, buntarna lagras efter längd och man tar bunten längst ut till den order man just då lastar oavsett om det är byggmax, bauhaus eller lilla brädgårn.
 
Mikael_L
Har nu varit och sprungit en del på Byggmax, Bauhaus, Beijers och en mer lokal bygghandel.
Kan inte säga att jag tycker det är någon nämnbar skillnad. Jag har fått utmärkt virke från alla ställena men även lite sämre någon gång, ibland.

En skillnad kan vara hur väl och snabbt personalen rensar och ordnar i facken. Hur sanabbt dom tar bort vraket, som ingen vill ha. Där kan jag tycka mig sett att Bauhaus och Byggmax varit aningens sämre. Det är säkert väldigt varierande från butik till butik, följer kanske inte kedje-tillhörighet.

Sen håller jag med MathiasS, ska man ha lite mer än en enstaka bräda, be om offert, så får du troligtvis Byggmaxpriser var som helst.
Jag kan tycka att Byggmax är ju mer schysst då, som har "ärliga" priser från början, inte en fejk-prislista där rabatter måste ges för att bli konkurrenskraftig.
 
Cheesus skrev:
Apropå kvalitér, jag sorterar även AA-klass. Till mig själv och den som verkligen har vett att betala för top of the line.

A-virke tillåter jag kunden sortera i själv, jag kan ha begått ett misstag och felsorterat. Men glöm att jag tillåter någon stå och sortera i B-högen. Där gäller regeln att ta det som det ligger utan sortering.
Detta får mig osökt att tänka på Povel Ramels visa om Karl Nilsson:
Povel Ramel skrev:
Fick jobb upp vid sågen och staplade bräder
och bräder och bräder där och bräder omigen. En del la jag så, ocn andra la jag så
en del la jag åt sidan, en del la jag . . . för sig
En del hade hål, dom lade jag för sig
Och andra var för korta, dom lade jag för sig, En del hade kantfnas, dom la jag på sitt sätt.
En del hade böjt sig, dom lade jag för sig.
En del var angripna av blåhjon och nattsmyg,
dom la jag åt sidan i en särskild hög för sig. En del hade krympt, dom lade jag för sig
En del var prima virke, dom lade jag för mig.
Verkligheten överträffar dikten...
 
Hej,

Kommer att köpa virke från den lokala bygghandeln!

Varför?

Jo, lämnade in offert på altanen ca: 130 m2 till lokala bygghandlarn, fick offerten och gick in på byggmax och gjorde inköpslistan utifrån offerten, gissa vem som vann.

Hemkört och allt så tjänar jag närmare 3000 spänn, räknar man med alla turer med släp 5 mil fram och tillbaka plus eget arbete med lastning och avlastning så kan man bara drömma om vad man sparar.

Enligt offerten så är totalvikten på 8 ton
 
Jambalaya skrev:
Både Byggmax och Bauhaus (och ett flertal andra i göteborg/södra sverige) får virke från Rörvik i Tranemo, jag har jobbat med lastning på nämnda företag en period och det är ingen skillnad på virket som levereras till olika kunder. Det enda som skiljer är att om företag 1 beställer 3.90m långt virke så kan man leverera 3.30-4.50m buntar medan företag 2 är kräsnare och vill ha ha 3.60-4.20m längder och företag 3 skulle ha den längd som de beställt. Givetvis blir priset för företag 1 lägre än för 2:an och 3:an men kvaliten på virket skiljer sig däremot inte, buntarna lagras efter längd och man tar bunten längst ut till den order man just då lastar oavsett om det är byggmax, bauhaus eller lilla brädgårn.
Se där, en gammal kollega dyker upp, under vilken period jobbade du där?
 
Skulle köpa 45x120-reglar häromdagen, ville ha 4.20-längd då jag behövde 2-2.1m i längd och att köpa 2.40-2.50 vore slöseri med virke och pengar. Kollade upp Beijer innan och de hade bäst priser. Blev ändå så att Bauhaus fick sig ett besök då vi ändå var i närheten. Dock inget köp där då det lilla utbudet som fanns var rejält krokigt. Åkte istället till K-Rauta, men där fanns ingenting alls förutom kortlängd.
Aja, då fick det väl bli en tripp till andra sidan stan och Beijer ändå. Men vad händer där? Jo en truck lastar av en herrejösses massa reglar precis innan jag kommer och sen finns det bara skit kvar.
Byggmax fick inget besök alls då jag inte hade lust att åka tillbaka till andra sidan stan igen.

Summa sumarum så kan man råka ut för dåligt virke på vilket ställe som helst och ingen av de stora är bättre än de andra. Ibland har man tur, ibland otur.
 
byggsäljaren_byggmax skrev:
Ärligt talat... Jag håller med om att brädorna ska vara raka o fina... men slänger folket (såna som DU) dem huller och buller så blir ju resultatet därefter - SNEDA. Att öppna buntar som står på sidan om är ett gissel och jag förstår att folk blir griniga över att de inte får får öppna dem... Öppnar man dem i alla fall så skapar man merarbete och kaos. Min fråga till dig : På din arbetsplats - får folk komma o förstöra ordningen på ditt perfekta skrivbord hur som helst? För jag antar att du är pappersvändare eller arbetslös med tanke på din respekt för andra människor....

I min värld så är alla lika och alla ska behandlas lika... Men när en som du kommer och öppnar en bunt som står på sidan om så får du rakt och fint virke - så långt är vi överrens. Men de som jobbar får stå och HANDLASTA röran du lämnar kvar efter dig samt nästkommande kund som kommer efter dig kommer inte få hälp vid mätningen eftersom personalen måste städa efter dig. Det är både omdömeslöst och otrevligt. För att inte säga ruskigt onödigt. Undrar om kunderna som kommer efter dig håller med om att du gjorde rätt....

Men som sagt... DU fick ju raka o fina brädor i alla fall... DET är det enda som räknas antar jag.....
Har man ingen respekt för andra människor om man jobbar på ett kontorsjobb menar du?
Korkat formulerat men jag förstår din frustration.

Folk som klagar på byggmax är snåla svenssons som skall ha bästa kvalitet till lägsta pris. Jag har alltid undrat vad det är för puckon som inte kan lägga vridet virke åt sidan på ett snyggt sätt, jag lyckas alltid vare sig jag handlar på byggmax eller brädgården. Men det är väl som vanligt white trash som när de besöker butiker i allmänhet ska hävda sig för att få känna sig lite bättre än de är. Ni som gnäller på lite personal och okunnighet har inte mycket till affärssinne.
Undrar om man får bättre service och en bättre produkt när man köper en ny merca kontra att gå till begagnathandlaren i nån förort.

Vad har ni för klass på virket på byggmax? Jag har sett att det kommer från Moelven och det är ju inte skit vad jag vet.
 
Var och handlade panelbrädor, läkt och reglar på Byggmax och de var helt ok. Problemet är som ni skriver och som jag såg när jag plockade ut mina panelbrädor en person bredvid som plockade, sorterade och sedan lät det han inte ville ha ligga kvar som lite "plocke pinn". Ska man inte ha brädorna till vindskiva/foder så är denna sortering överdriven, en lätt skada i kanten syns ju inte på panelbrädan när man sedan slår dit locket. Är de lite skeva så dra man ju fast dem med spiken och sedan ett lock med 4" och så på med färg.
Hemmafixare som mig som plockar runt i travarna och personal på vissa byggmarknader som sedan inte ordnar till travarna orsakar nog det mesta av korkskruvsvirket.
Men jag ska erkänna att det virket som jag köper direkt från sågen vid sommarstället har den klart bästa kvaliten och då ringer jag in vad som behövs och det ligger färdigt buntat så man lyfter bara på det med truck på kärran, för där får man inte plocka själv. Men det är då inte avsett för privatperson utan man öppnar ibland en bunt, plockar ut det jag ska ha och sedan buntar man om den igen.
 
Folk som klagar på byggmax är snåla svenssons som skall ha bästa kvalitet till lägsta pris.

Kan inte annat än hålla med, byggmax är motsvarigheten till biltema för bildelar, Jula för verktyg m.m.
Mat på willys är billgare än ica och kött ost och korv är billigare än i deliktessdisken, det levereras på pall.

När jag åker till byggmax så vet jag att det är en ung kille eller tjej som arbetar där och är anställd för sedvanliga butikssysslor, jag förväntar mig inte att dom har stor erfarenhet av tex bygge.
Man kan får helt ok virke , men service och erfarenhet kostar det har det alltid gjort, ett bra exempel chesus förklaring om kvaliter på virke och hur han tar betalt.
Han behövs för att göra bedömningen och han kostar därefter i gengäld får man fint sorterat virke.


Har själv arbetat i butik under en lång period och man slutar aldrig förvånas, en kund kommer in och vill ha en produkt, vill öppna den och titta vilket vi gör vi vecklar ut sorterar upp och kikar, han säger jag tar den.

Istället för att ta den lådan som kund och jag har öppnat så tar han en bredvid och går.

Det är oftast dessa kunder som skall ha allting i obruten förpackning eller i kartong.
Öppnar man en kartong med tex skruv så så kan man åtminstone stänga den när man tittat färdigt och går inte slänga allt bredivid eller på golvet.

Detta resulterade i att vi hade mycket varor bakom disk pga det måste hållas i säljbart skick.
 
andersmc skrev:
Detta får mig osökt att tänka på Povel Ramels visa om Karl Nilsson:

Verkligheten överträffar dikten...
Jag arbetar extra på byggvaruhuset som diskuteras och stod för ett par veckor sedan och sorterade virke åt mig själv, när en herre kom fram till mig och sjöng på nämnda visa. Var det du månne som sjöng för mig?
 
Nu väcker jag liv i denna gamla tråd genom att fråga följande: Kan man köpa virke lämpligt för enklare möbeltillverkning på någon av dessa större kedjor, t.ex. Byggmax, K-Rauta eller Beijer? Vet att t.ex. Beijer säljer ek bland annat. Jag tänker mig dock något enklare möbler i furu. Var på Byggmax för ett tag sedan och kollade deras planhyvlade furu. Visst det var hyvlat, men hittade inte en enda bit som var rak på något håll. Ska man behöva köpa 2"x4" för att själv få ut en bräda på säg 20 mm? Är det fel ställe att gå till för möbelvirke, även av enklare slag?
 
I irrbloss skrev:
Nu väcker jag liv i denna gamla tråd genom att fråga följande: Kan man köpa virke lämpligt för enklare möbeltillverkning på någon av dessa större kedjor, t.ex. Byggmax, K-Rauta eller Beijer? Vet att t.ex. Beijer säljer ek bland annat. Jag tänker mig dock något enklare möbler i furu. Var på Byggmax för ett tag sedan och kollade deras planhyvlade furu. Visst det var hyvlat, men hittade inte en enda bit som var rak på något håll. Ska man behöva köpa 2"x4" för att själv få ut en bräda på säg 20 mm? Är det fel ställe att gå till för möbelvirke, även av enklare slag?
Byggnadsvirke från byggvaruhusen är väl knappast lämpligt till möbelsnickeri, träslag, kvist, och årsringsbredd gör att jag skulle välja nått bättre än 45x95 om jag tänkte mig att göra furumöbler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.