Hej

Jag kollade priset på impregnerad trall och regel på mina närmaste butiker, Byggmax, Bauhaus och Beijers. Byggmax och Bauhaus stort sett lika med ett större antal varianter på Bauhaus. Beijers i en prisklass för sig.

Då jag behövde låna släp och jag kunde appen blev det byggmax.

Svindåligt väder men jag handlade enligt inköpslista körde hem virket och lade under presenning. Detta var för cirka en vecka sedan.

Påbörjade bygget idag. Många reglar är skeva i två riktningar och helt omöjliga att använda. ( Jag kunde svurit på att jag endast valda bra virke). Troligtvis en ny tur för att köpa regel. Jag har inte hunnit till trallen ännu.....

En fråga,, är detta något man riskerar när man handlar i lågpris butik? Hade det varit bättre att handla på Beijers?

• Gilla
Snikkarn
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Många reglar är skeva i två riktningar och helt omöjliga att använda. ( Jag kunde svurit på att jag endast valda bra virke).
Detta händer när virket torkar.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
En fråga,, är detta något man riskerar när man handlar i lågpris butik? Hade det varit bättre att handla på Beijers?
Det har inte med vilken butik man handlar i att göra. Enbart om virket är torrt eller inte.

• Gilla
Anotaren och 4 till
  • Laddar…
När jag köper byggvirke i förväg, oberoende av tryckt eller inte, drar jag spännband runt traven tills det ska användas. Nytt virke oberoende av från bygghandel kan slå sig.
Staplar med byggvirke bundna med spännband ligger på en gräsmatta, redo att användas i framtida projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
climber och 18 till
  • Laddar…
P
Just så som AndersS påpekar; alltid lagra i prydliga högar och gärna med spännband runt. Sen är impat virke ofta av sopig kvalitet. Att Beijer är dyrast handlar inte om att de har bästa virket, det handlar bara om att de är Beijer. På något vis måste de ju finansiera butiker med dygnet runt-öppet, korvfrukostar, grilluncher och podcasten Bygga åt idioter. Idioterna.

• Gilla
Anotaren och 4 till
  • Laddar…
Visst är det skillnad på billigt och dyrt virke. Jag har slutat handla på Byggmax just på grund av att deras virke slår sig så fort man kommer hem. Har iofs inte köpt tryckimpregnerat på flera år, så där vet jag inte hur stor skillnaden är.

• Gilla
Deminer och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Visst är det skillnad på billigt och dyrt virke. Jag har slutat handla på Byggmax just på grund av att deras virke slår sig så fort man kommer hem. Har iofs inte köpt tryckimpregnerat på flera år, så där vet jag inte hur stor skillnaden är.
Har funderat på att ta en bild på hyvleriet vi har i närheten, där finns 20-30 olika varumärken av inplastade paket av de flesta man ser i handeln.😉

• Gilla
Vemsomhelst2 och 2 till
  • Laddar…
Är ingen skillnad på samma brädor oavsett vilken butik man köper ifrån.
Jag har Byggmax, Beijer, xlbygg plus nån till som säljer exakt samma kvalitet.
Sen kan tex Beijer erbjuda andra dimensioner som inte finns på Byggmax mm.

Att säga att Byggmax är sämre för att det är billigt, det kommer från samma såg och inte har tid att sortera vem som ska få vad, iaf inte under högsäsong.
Sen kan det säkert finnas lokala skillnader ute i landet.

• Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Hos oss är det i alla fall skillnad. Köper i princip allt virke på C24 (före detta XXL) och har inga problem med brädor som kroknar när dom ligger hemma. Några enstaka gånger handlar jag på Byggmax om man behöver något en helg och i princip alla brädor blir krokiga efter någon vecka.

Sen är Byggmaxbrädorna oftast fulare. Särskilt på den hyvlade sidan som brukar vara alldeles randig/räfflad. Jag antar att det är för att sågverket matar brädorna för snabbt genom hyveln och tänker att det är den finsågade ytan som ska vara utåt. Men jag har hyvlade brädor på huset och då får man välja bort 9 av 10 brädor på Byggmax för att hitta några som duger.

Redigerat:
T TheGame skrev:
samma brädor oavsett vilken butik man köper ifrån.
Exakt så. Det finns inte så många olkia leverantörer att välja på att det är någon skillnad. Däremot kan det vara olika kvalitet i olika delar av landet och vid olika tidpunkter.

Köper man trä som inte är torrt riskerar alltid att det slår sig. Det får man alltid ta hänsyn till
ACME skrev:
Just så som AndersS påpekar; alltid lagra i prydliga högar och gärna med spännband runt.
Gör man som AndersS visar på sin bild håller sig virket rakt. Men det torkar väldigt långsamt. Dessutom riskerar man att det växer mögel i den fuktiga miljön mellan brädorna.

Vill man slippa mögel och att det skall torka snabbare använder man gärna ströläkt mellan varje lager.

• Gilla
S_lund och 1 till
  • Laddar…
Svar: Ja

Byggmax var dock så mycket billigare än Beijers att man kunde vaska 15-20%.

Ändå inte värt det

Köp på en riktig bygghandel där du får lämna igen det du inte använt och får kredit på skadade brädor. Då sparar du pengar gentemot byggmax. Samt att virket är plockat och klart när du kommer och hämtar

• Gilla
Snikkarn och 4 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Köp på en riktig bygghandel där du får lämna igen det du inte använt och får kredit på skadade brädor. Då sparar du pengar gentemot byggmax. Samt att virket är plockat och klart när du kommer och hämtar
Vad är riktig bygghandel

T TheGame skrev:
Vad är riktig bygghandel
Där man får ordernnplockad, lämnar tillbaks det som blir över och får krediterat om något är trasigt. Där jag bor handlar jag oftast på xlbygg.

Det är lätt att man jämför listpris och tror att byggmax är billigt. Men hos dom andra kan man ju få rabatt bara man frågar. Inte lika ofta på byggmax.

• Gilla
Snikkarn och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Där jag bor handlar jag oftast på xlbygg. Det är lätt att man jämför listpris och tror att byggmax är billigt.
OK. Jag blev nyfiken. Om man kollar första bästa som blev 45x45 tryckt.
På nätet hittade jag xlbygg Faringes listpris 97:50/4,8m = 20.31/m och Byggmax Brommas listpris 14,95/m
Dvs xlbyggs pris ligger 36% över Byggmax. Bara ett exempel på två närliggande butiker.

Så om man konsekvent betalar 36% mer för sina byggvaror än på Byggmax antar jag att det blir väldigt svårt att få någon ekonomi i det.
O OskarL skrev:
Men hos dom andra kan man ju få rabatt bara man frågar. Inte lika ofta på byggmax.
Även om man kan få 5-15% rabatt blir det väldigt svårt att få någon ekonomi i det.

Jag tror inte Byggmax är billigt. Trävaror på Byggmax är ganska dyrt tycker jag. Skillnaden är att "de andra" är väldigt mycket dyrare
O OskarL skrev:
Där man får ordernnplockad, lämnar tillbaks det som blir över och får krediterat om något är trasigt.
Jag har handlat hos olika Byggmaxbutiker många gånger. Spillet på grund av dåliga varor är i princip obefintligt. För när det inte är "plockat och klart" kan jag själv se till att bara välja felfritt virke. Spillet pga överblivet virke är oxo i princip noll, för jag köper bara det som går åt.

Jag ser ingen fördel med att behöva åka tillbaka och reklamera felaktiga varor eller lämna tillbaka överskott. Det är bara onödigt arbete.

• Gilla
Thomas S Eiselberg och 4 till
  • Laddar…
Köp ALDRIG trävirke på Byggmax! Det är iallafall vad jag rekommenderar. Det är dyrare och blir sämre konstruktioner. Det blir helt enkelt dyrare då man tvingas slängas stora mängder av virket. Även om det är rakt när det inhandlas och förvaras som det ska, så vrider det sig som propellrar, och/eller drar sig snett. Vissa virkessorter är fulla med fula kvistmärken, och/eller har delar av bark/valkant. Sådant går ju inte använda.

• Gilla
Snikkarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.