24 259 läst ·
484 svar
24k läst
484 svar
Vinnare och förlorare på flyttskatten
Exempelvis så här: min partner gav mig halva huset i gåva när denne köpte det, jag själv har ingen inkomst men sköter hushållet?L lat skrev:
Att man äger ett hus betyder inte att per automatik att man har en massa pengar att betala skatt eller avgifter med.
Fastighetsavgiften är den enda "skatt" man inte kommer undan även med noll inkomst.
Public service-avgift slipper man om man inte betalar skatt.
CSN-lånet slipper man betala om inkomsten understiger garantinivån för sjukersättning.
Finland har arvskatt, kan vara 2 likadsna hus, ena ett ruckel arvskatten är ändå det samma.Anna_H skrev:
Sendan är det någon avgift skatt när man köper hus om man är över 40år.
Absolut, men nu är ju mitt förslag inte att man ska återinföra fastighetsskatten utan att man borde ha tagit bort ränteavdraget och kvittat det mot att ta bort reavinstskatten på bostaden man varit skriven på i minst 5 år.martin43 skrev:
Så om man vill lämna efter sig ett bra arv till barnen så borde man få mindre skatt på pension/lön?H Hullefar skrev:
Anna_H skrev:
Ränteavdraget borde vara inkomstrelaterat det skulle gynna låginkomsttagareAnna_H skrev:
Ingen verkar klaga i UK. Det ingår inte i den dagliga diskussionen bland politiker eller vanliga människor.D Daniel 109 skrev:
Schweiz, som inte är med i EU, klarar sig mycket bättre än alla EU länder.
Det är tydligen uppe i 50000 miljoner som avgift till EU. - ta bort.P paralun skrev:
47000 miljoner kostar SIDA. - ta bort.
17000 miljoner kostar tolktjänster i Sverige, till de som inte lyckats lära sig svenska. - ta bort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 062 inlägg
Jo, väldigt många personer klagade när hyllorna i mataffärerna gapade tomma. Inträffar visst fortfarande lite då och då.N Nilsson i Boda skrev:
Och vad tror du är anledningen till det?N Nilsson i Boda skrev:
Kan det ha att göra med att de har en väldigt speciell arbetsmarknad och avvek väldigt mycket från Sverige redan innan Sverige gick med i EU?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 620 inlägg
Ingen?! 😂N Nilsson i Boda skrev:
Endast 35% tycker fortfarande det var rätt beslut.
https://www.statista.com/statistics/987347/brexit-opinion-poll/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 620 inlägg
Heja! Du har nu hittat 3% till! Var mer ska du ta bort för att komma till 50%?N Nilsson i Boda skrev:
(Eu har vi ju redan räknat med, tolktjänsterna lär vara inräknade i SDs soffor, så Sida räknade jag)
Moderator
· Stockholm
· 57 727 inlägg
Nu får vi ju tillbaka en ansenlig del av det vi betalar till EU. Vad gäller biståndet så är en hel del exportfrämjande. Så även där är nettokostnaden lägre.
Tolkfrågan är lite knepigare. Jag är övertygad om att bortsett från den mänskliga aspekten, så skulle det bli ansenliga kostnader om vissa inte kan få vård för bagatellartade tillstånd som försämras bara för att man inte lyckas göra sig förstådd på sjukhuset. Men det är klart, har man inställningen att slänga ut alla som inte kan svenska så blir det kanske ett ickeproblem. Fast då blir vi av med en stor del av vår exportindustri också...
Tolkfrågan är lite knepigare. Jag är övertygad om att bortsett från den mänskliga aspekten, så skulle det bli ansenliga kostnader om vissa inte kan få vård för bagatellartade tillstånd som försämras bara för att man inte lyckas göra sig förstådd på sjukhuset. Men det är klart, har man inställningen att slänga ut alla som inte kan svenska så blir det kanske ett ickeproblem. Fast då blir vi av med en stor del av vår exportindustri också...
Du menar ju att vi inte ska vara med i EU. Visst det har ju gått bra för UK, du kan ju åka dit och hjälpa till o dela ut matpaket och samtidigt fråga vad de tycker om Brexit sedan kan du gå till företagen och fråga hur de tyckte det blev. Efter det så kanske du får en annan syn på ett Swexit. Hum fast antagligen intN Nilsson i Boda skrev: