L lat skrev:
Och om du inte har eller har haft några inkomster, inkl ev arv, hur har du då råd att äga en fastighet?
Exempelvis så här: min partner gav mig halva huset i gåva när denne köpte det, jag själv har ingen inkomst men sköter hushållet?

Att man äger ett hus betyder inte att per automatik att man har en massa pengar att betala skatt eller avgifter med.

Fastighetsavgiften är den enda "skatt" man inte kommer undan även med noll inkomst.

Public service-avgift slipper man om man inte betalar skatt.

CSN-lånet slipper man betala om inkomsten understiger garantinivån för sjukersättning.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Delat på 2 personer som nu går skilda vägar.
Nja, jag personligen flyttar inte förrän jag blivit änka och det är jag som ärver maken, men i många fall blir det ju så.

Anna_H Anna_H skrev:
Fast det stämmer ju nite, vi har fått tusentals kronor i jobbskatteavdrag, arvsskatt och gåvoskatt är borttaget, fastighetsskatten kraftigt sänkt för de flesta osv.
Finland har arvskatt, kan vara 2 likadsna hus, ena ett ruckel arvskatten är ändå det samma.
Sendan är det någon avgift skatt när man köper hus om man är över 40år.

martin43 martin43 skrev:
Hade du haft råd att renovera och betala av lånen om du skulle betalat en extra "hyra" i form av fastighetsskatt varje månad så länge du behåller fastigheten?
Absolut, men nu är ju mitt förslag inte att man ska återinföra fastighetsskatten utan att man borde ha tagit bort ränteavdraget och kvittat det mot att ta bort reavinstskatten på bostaden man varit skriven på i minst 5 år.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Min upplevelse är att många pensionärer vill kunna lämna efter sig pengar i arv till barnen och då kanske det kan tänkas trist att blåsa 10-15000 kr EXTRA i månaden i en hyresrätt bara för att.
Så om man vill lämna efter sig ett bra arv till barnen så borde man få mindre skatt på pension/lön?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så om man vill lämna efter sig ett bra arv till barnen så borde man få mindre skatt på pension/lön?
Låter kanon, och sedan högre skatt för sådana som mig som saknar barn 😉

Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl kombinationen: Att sälja villan med 3-4 miljoner i vinst och betala en halv mille i skatt, och dessutom få mycket högre månadskostnader, kanske högre än vad pensionen är. Många änkor har ju max 20 000 i pension, ofta mindre ändå och har råd med villa utan problem även om den förfaller.
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut, men nu är ju mitt förslag inte att man ska återinföra fastighetsskatten utan att man borde ha tagit bort ränteavdraget och kvittat det mot att ta bort reavinstskatten på bostaden man varit skriven på i minst 5 år.
Ränteavdraget borde vara inkomstrelaterat det skulle gynna låginkomsttagare

D Daniel 109 skrev:
UK tycks ju inte tycka att det blev så bra. Sverige är ett mindre land och skulle sannolikt drabbas hårdare.
Ingen verkar klaga i UK. Det ingår inte i den dagliga diskussionen bland politiker eller vanliga människor.
Schweiz, som inte är med i EU, klarar sig mycket bättre än alla EU länder.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, vi bör nog tillhöra EU men mer aktivt försöka påverka det som beslutas annars är vi nog helt förlorade.
Men nu låtsas ju många politiker som att EU inte finns och det beror nog på "Brexit".
Det är tydligen uppe i 50000 miljoner som avgift till EU. - ta bort.
47000 miljoner kostar SIDA. - ta bort.
17000 miljoner kostar tolktjänster i Sverige, till de som inte lyckats lära sig svenska. - ta bort.

BirgitS
N Nilsson i Boda skrev:
Ingen verkar klaga i UK.
Jo, väldigt många personer klagade när hyllorna i mataffärerna gapade tomma. Inträffar visst fortfarande lite då och då.
N Nilsson i Boda skrev:
Och vad tror du är anledningen till det?
Kan det ha att göra med att de har en väldigt speciell arbetsmarknad och avvek väldigt mycket från Sverige redan innan Sverige gick med i EU?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
IngeIngen verkar klaga i UK. Det ingår inte i den dagliga diskussionen bland politiker eller vanliga människor.
Ingen?! 😂
Endast 35% tycker fortfarande det var rätt beslut.
https://www.statista.com/statistics/987347/brexit-opinion-poll/

• Gilla
  • Haha
Trafikverket1 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och om vinsten är noll kronor efter X år så får man tillbaks pengarna som har tvångssparats?
Så klart. Det ska vara neutralt i kostnad jämfört med nuvarande system.

N Nilsson i Boda skrev:
17000 miljoner kostar tolktjänster i Sverige, till de som inte lyckats lära sig svenska. - ta bort
Heja! Du har nu hittat 3% till! Var mer ska du ta bort för att komma till 50%?

(Eu har vi ju redan räknat med, tolktjänsterna lär vara inräknade i SDs soffor, så Sida räknade jag)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nu får vi ju tillbaka en ansenlig del av det vi betalar till EU. Vad gäller biståndet så är en hel del exportfrämjande. Så även där är nettokostnaden lägre.

Tolkfrågan är lite knepigare. Jag är övertygad om att bortsett från den mänskliga aspekten, så skulle det bli ansenliga kostnader om vissa inte kan få vård för bagatellartade tillstånd som försämras bara för att man inte lyckas göra sig förstådd på sjukhuset. Men det är klart, har man inställningen att slänga ut alla som inte kan svenska så blir det kanske ett ickeproblem. Fast då blir vi av med en stor del av vår exportindustri också...

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
17000 miljoner kostar tolktjänster i Sverige, till de som inte lyckats lära sig svenska. - ta bort.
Du menar ju att vi inte ska vara med i EU. Visst det har ju gått bra för UK, du kan ju åka dit och hjälpa till o dela ut matpaket och samtidigt fråga vad de tycker om Brexit sedan kan du gå till företagen och fråga hur de tyckte det blev. Efter det så kanske du får en annan syn på ett Swexit. Hum fast antagligen int

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.