23 361 läst ·
484 svar
23k läst
484 svar
Vinnare och förlorare på flyttskatten
Njau, vi bör nog tillhöra EU men mer aktivt försöka påverka det som beslutas annars är vi nog helt förlorade.N Nilsson i Boda skrev:
Men nu låtsas ju många politiker som att EU inte finns och det beror nog på "Brexit".
Sverige har 2,8% av rösterna i EU-parlamentet. Hur mycket inflytande har man då??
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag vet inte hur SD räknar, men migration har en budget på 12 Miljarder och inte 120 Miljarder.N Nilsson i Boda skrev:
Så grattis, du har sparat ca 5% av statens budget, eller om SDs siffror stämmer har du sparat 13% av statens budget.
Dessutom står statens skatt för ca 50% av skatteuttaget (om jag inte misstolkat https://skattebetalarna.se/wp-content/uploads/2020/11/Vad-gar-egentligen-skatten-till.pdf), så du skulle spara 6-7% på detta.
Låter inte så mycket "merpart" i mina öron...
Jo men nu är det här en gemensam angelägenhet för hela EU.13th Marine skrev:
Jag vet inte hur SD räknar, men migration har en budget på 12 Miljarder och inte 120 Miljarder.
Så grattis, du har sparat ca 5% av statens budget, eller om SDs siffror stämmer har du sparat 13% av statens budget.
Dessutom står statens skatt för ca 50% av skatteuttaget (om jag inte misstolkat [länk]), så du skulle spara 6-7% på detta.
Låter inte så mycket "merpart" i mina öron...
Lampedusa visar utmaningen.
https://home-affairs.ec.europa.eu/news/migration-commission-10-point-plan-lampedusa-2023-09-19_en
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jo då förklarar jag igen, om man enbart ser till den "svenska polariserade ankdammen" och ser konkret på vad det handlar om så är det en gemensam EU-utmaning. På något sätt måste man gemensamt lösa utmaningen att det väller in människor som söker en bättre värld att leva i.13th Marine skrev:
Sen finns det inga enkla lösningar och den diskussionen för man då i EU-Bryssel eftersom det är en gemensam utmaning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Och vad har det med det att göra med hur stor andel av budgeten man sparar genom att kapa det?P paralun skrev:Jo då förklarar jag igen, om man enbart ser till den "svenska polariserade ankdammen" och ser konkret på vad det handlar om så är det en gemensam EU-utmaning. På något sätt måste man gemensamt lösa utmaningen att det väller in människor som söker en bättre värld att leva i.
Sen finns det inga enkla lösningar och den diskussionen för man då i EU-Bryssel eftersom det är en gemensam utmaning.
Nej men det blir en svensk budgetpost beroende på vad vi kommit överens om inom EU.13th Marine skrev:
Det mesta avtalas numera via överstatliga avtal i EU Bryssel.
Sen kan man då tolka avtalen på olika sätt i olika länder men en budgetpost blir det i den svenska budgeten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Vad irrar du om?P paralun skrev:
Om vi kapar EU och Migration, och använder SDs siffror så sänker vi statsbudgeten med 13%.
Anser du detta vara merparten av vår statsbudget?
Är det någon annan budgetpost där som är förtäckt migration och som inte täcks in av SDs 120 Miljarder?
Jo det är mer "svensk ankdammsretorik", efter Lampedusa så blev det då stor debatt inom EU hur man löser det här och att det är människor det handlar om. Utmaningen är att vi måste komma överens inom EU hur man bäst löser det här och det gör man inte i den svenska ankdammen utan i Bryssel.13th Marine skrev:
EDIT och det återspeglar sig då i en svensk budget.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Är du helt oförmögen att svara på en fråga?P paralun skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Givetvist är det ett JA... problemet är att med svensk polariserad debatt så ser man enbart förenklade lösningar.13th Marine skrev:
Sen just Lampedusa visar att inom EU finns länder som vill ha en mer hårdför linje men de är med och förhandlar och vad jag sett så finns inget slutgiltigt avtal hur vi gemensamt löser det här.