23 360 läst ·
484 svar
23k läst
484 svar
Vinnare och förlorare på flyttskatten
Ahhh, du tänkte som skatteplanering!!D Dilato skrev:Exempelvis så här: min partner gav mig halva huset i gåva när denne köpte det, jag själv har ingen inkomst men sköter hushållet?
Att man äger ett hus betyder inte att per automatik att man har en massa pengar att betala skatt eller avgifter med.
Fastighetsavgiften är den enda "skatt" man inte kommer undan även med noll inkomst.
Public service-avgift slipper man om man inte betalar skatt.
CSN-lånet slipper man betala om inkomsten understiger garantinivån för sjukersättning.
Ledsen, men jag tänker inte betala tex din sjukvård eller din/dina barns skolgång bara för att du är för snål!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ränteavdraget är ju egentligen förlegat och idag komplett vansinne!Anna_H skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Visst men ränteavdraget är exakt samma som skatt på ränteinkomster, jag hade rätt höga lån tidigare och fick dra av 30% av räntan från inkomstskatten, några senare hade jag sparat ihop pengar och hade ränteinkomster och samtidigt lån, kvittades. Numera inga lån och bara kapitalinkomster som jag betalar 30% skatt på, oavsett inkomst.M Markarbetaren skrev:
Ska ränteavdraget bort får man samtidigt ta bort skatt på inkomst av kapital och det kommer inte ske.
Ränteavdraget som det är idag trycker nog upp marknadspriserna på alla brf, villor osv kring 20%, frågan är om det spelar någon roll.
Jag bor där. Inget snack på puben om Brexit, eller radion kanal 4 BBC då.K kortis skrev:Du menar ju att vi inte ska vara med i EU. Visst det har ju gått bra för UK, du kan ju åka dit och hjälpa till o dela ut matpaket och samtidigt fråga vad de tycker om Brexit sedan kan du gå till företagen och fråga hur de tyckte det blev. Efter det så kanske du får en annan syn på ett Swexit. Hum fast antagligen int
Gratis sjukvård har vi.
Jag bor där. Inga tomma hyllor i mataffären vad jag har sett. Men det är betydligt mer "Produced in the UK", lokala matproducenter måste ha vunnit på det. Folk har lagt Brexit och EU bakom sig. Nu är det viktigare att kriga i Ukraina.BirgitS skrev:
Jo, väldigt många personer klagade när hyllorna i mataffärerna gapade tomma. Inträffar visst fortfarande lite då och då.
Och vad tror du är anledningen till det?
Kan det ha att göra med att de har en väldigt speciell arbetsmarknad och avvek väldigt mycket från Sverige redan innan Sverige gick med i EU?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Finns nog inte många med en knivsudd av ekonomiskt intresse som inte har ISK-konto med schablonskatt idag.G OMathson skrev:Visst men ränteavdraget är exakt samma som skatt på ränteinkomster, jag hade rätt höga lån tidigare och fick dra av 30% av räntan från inkomstskatten, några senare hade jag sparat ihop pengar och hade ränteinkomster och samtidigt lån, kvittades. Numera inga lån och bara kapitalinkomster som jag betalar 30% skatt på, oavsett inkomst.
Ska ränteavdraget bort får man samtidigt ta bort skatt på inkomst av kapital och det kommer inte ske.
Ränteavdraget som det är idag trycker nog upp marknadspriserna på alla brf, villor osv kring 20%, frågan är om det spelar någon roll.
Jo vad som är vettigt eller ej överlåter jag till avtal via EU-Bryssel eftersom hela vår framtid bygger på att vi gör gemensamma lösningar inom EU. Sen kan man gärna banta EU men migration är en ödesfråga.N Nilsson i Boda skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det skrevs ju jättemycket om det direkt efter Brexit t.ex. här: https://cornucopia.se/2021/07/tomma-mbutikshyllor-i-england-brist-pa/ med länkar till folks twitterinlägg.N Nilsson i Boda skrev:
Brexit ledde även till ökad inflation.
Det går ju inte att fördubbla matproduktionen i Sverige på några få år. Risk för att exporterande företag flyttar utomlands så att de slipper tull till EU-länderna.
Även om folk inte pratar om Brexit och EU så har ju uppenbarligen en majoritet en negativ inställning och det har blivit fler med tiden.
Brexit kan nog inte jämföras med en Swexit. Storbrittanien är viktiga och hankar sig nog fram ändå inkl en massa avtal. Sen har vi ingen gigantisk oljefond som Norge att ösa pengar ur om det krävs.BirgitS skrev:
Röstmässigt tror jag en majoritet vill behålla EU men är missnöjda med alla beslut som verkar tas över huvet på oss.
Allt är inte ekonomi. Britterna vill inte att ej folkvalda byråkrater i Bryssel bestämmer över dem, de är stolta. Det ser jag som det viktigaste skälet varför de lämnade EU.BirgitS skrev:
Det skrevs ju jättemycket om det direkt efter Brexit t.ex. här: [länk] med länkar till folks twitterinlägg.
Brexit ledde även till ökad inflation.
Det går ju inte att fördubbla matproduktionen i Sverige på några få år. Risk för att exporterande företag flyttar utomlands så att de slipper tull till EU-länderna.
Även om folk inte pratar om Brexit och EU så har ju uppenbarligen en majoritet en negativ inställning och det har blivit fler med tiden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det är iofs riktigt, men en majoritet tycker ju ändå att det var ett dåligt beslut. Det innebär i sig inte att man sitter på puben och klagar på det var och varannan dag. Detta finns nog många beslut för de flesta av oss, som vi tycker är missnöjda med utan att vi klarar på det ofta.N Nilsson i Boda skrev:
Sen vilka klagomål man hör beror nog väldigt mycket på vilka man umgås med. Klagomålen lär vara lite vanligare bland de som var motståndare till brexit än till de som var för, generellt.